صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۴۸۰۹
چرایی ارائه طرح‌های رادیکال از سوی دولت بایدن برای کمک به اوکراین

سرقت از روسیه

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان/ گروه جهان
روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد، ایالات متحده پیشنهاد کرده است گروه هفت راه‌هایی را برای مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه بررسی کند. این اقدام با واکنش شدید مسکو مواجه شده ‌است. «میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان اینکه مسیری که آمریکا در پیش گرفته است، به نابودی روز افزون روابط میان مسکو و واشنگتن خواهد انجامید، تأکید کرد: «هیچ زمینه‌ای برای از سرگیری مذاکرات با ایالات متحده درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد. بر این اساس به نظر می‌رسد دولت بایدن که در ارائه کمک‌های مالی به اوکراین، با مشکل بودجه مواجه شده، سعی دارد تا این بودجه را از مصادره اموال روسیه به‌ دست ‌آورد!»
فایننشال تایمز در این زمینه نوشت: «از آنجایی که متحدان [کی‌یف] عجله دارند تا به‌موقع درباره برنامه‌ای برای دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین توافق کنند، آمریکا پیشنهاد کرده است که کارگروه‌هایی از کشورهای عضو گروه هفت، راه‌هایی را برای مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده مسکو، بررسی کنند. تحلیلگران بر این عقیده‌اند مخالفت کنگره آمریکا با ارسال کمک‌های مالی بیشتر به کی‌یف، این کشور را واداشته تا با استفاده از اموال مصادره شده روسی، به جنگ اوکراین کمک کند. بر اساس این گزارش، ایالات متحده با حمایت انگلیس، ژاپن و کانادا پیشبرد اقدامات مقدماتی را مطرح کرده است تا گزینه‌هایی برای رهبران گروه هفت آماده شود که در نشست احتمالی در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) بررسی شوند. در حالی که هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده و این موضوع به‌شدت در پایتخت‌های اروپایی مورد بحث است، تسریع در پرداختن به مصادره دارایی‌های مسکو برای اوکراین، اهمیت فزاینده آن برای غرب را آشکار می‌کند. گزینه‌های مختلفی در پایتخت‌های غربی در حال بررسی است، از مصادره مستقیم و خرج کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه تا بهره‌برداری از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده یا استفاده از آنها به‌عنوان وثیقه برای وام‌ها.»
از سوی دیگر نشریه «پولیتیکو» پیشتر نوشته ‌بود: «مقامات اتحادیه اروپا ماه‌هاست که در حال بررسی راه‌هایی برای استفاده از درآمد ناشی از دارایی‌های روسیه به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد دلار هستند که بعد از آغاز جنگ جمع‌آوری شده‌است؛ اما این طرح با انتقادهایی از سوی برخی دولت‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان مواجه شده است؛ زیرا آنها نگران آن هستند که این اقدام باعث بی‌ثباتی در ارز یورو شود. در حالی که کشورهای غربی به حمایت‌های مالی و نظامی از اوکراین ادامه می‌دهند، روسیه با تحریم‌های اقتصادی گسترده غرب و کنترل صادرات از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر متحدانش مواجه بوده است.»
آمریکا در عین حال در تازه‌ترین اقدامات خود برای حمایت از اوکراین خبر داد که آخرین بسته کمک تسلیحاتی و تجهیزاتی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار را در پایان سال جاری میلادی در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. این کمک‌ها در حالی در خدمت اوکراین قرار می‌گیرد که کنگره آمریکا تصویب هر نوع کمک مالی دیگر به این کشور را با بن‌بست مواجه کرده است. 
کاخ سفید هشدار داده است بدون اختصاص کمک‌های بیشتر، کمک آمریکا برای اوکراین تا پایان سال تمام می‌شود.
«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا از کنگره خواسته است کمک دیگری به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص دهد، اما جمهوری‌خواهان از تصویب آن بدون توافق با دموکرات‌ها برای تشدید اقدامات امنیتی در مرز آمریکا و مکزیک خودداری کرده‌اند. کنگره از زمان حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار برای این کشور تصویب کرده است؛ اما از زمانی که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها در ژانویه ۲۰۲۳ گرفتند، هیچ بودجه‌ای را تأیید نکرده‌اند.
شکست اوکراین در ضد حملات خود علیه روسیه نیز دلیل دیگری است که برخی از کشورهای غربی انگیزه‌ای برای کمک‌های بیشتر به کی‌یف ندارند. ضد حمله تابستان اوکراین در پایان سال ۲۰۲۳ نتیجه چندانی به‌همراه نداشت و حالا با وجود خستگی اوکراین و تمایل نداشتن کشورهای غربی برای حمایت از کی‌یف باید انتظار یک جنگ طولانی را کشید. کشورهای اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند تا پایان سال آینده میلادی حدود یک میلیون گلوله توپخانه در اختیار اوکراین قرار دهند که با وجود تبدیل شدن جنگ به جنگی فرسایشی عملی شدن این وعده بعید به نظر می‌رسد.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات