صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۸۱۹

بازارها با محصولات ایرانی آشنا نیستند

پایگاه بصیرت / کامبیز میرکریمی/ گروه اقتصاد
یکی از موضوعات مهمی که پس از امضای حذف تعرفه‌ها و توسعه صادرات ایران با کشورهای اوراسیا بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد، این موضوع است که بازرگانان و بخش خصوصی در ایران چگونه می‌توانند به نحو احسن از شرایط ایجاد شده بهره‌برداری کنند؟
موضوع حائز اهمیت در این باره این است که با توجه به اینکه شرکت‌های ایرانی آنچنان که انتظار می‌رود صادرات محور نبودند، دولت باید هزینه‌های صادرات و بازاریابی را کاهش دهد. بنابراین، برای تحقق این امر مهم لازم است سازمان‌های گوناگون و اتاق‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت زمینه برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در خارج از کشور را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کنند، ضمن اینکه در فضای بین‌الملل تبلیغات کالای ایران را تسهیل کنند و فضا را برای حضور بخش خصوصی ایران در نمایشگاه‌های تخصصی سایر کشورها فراهم کنند.
با وجود اینکه در سال‌های اخیر هیئت‌های تجاری و بازرگانی کشور روسیه به میزان بسیار زیادی وارد ایران می‌شوند و شرکت‌های ایرانی نیز در روسیه حضور دارند، اما لازم است بازار روسیه و کشورهای اوراسیا و مشتریان و خریداران با کالای ایرانی بیش از پیش آشنا شوند؛ چرا که متأسفانه این بازارها به سختی با محصولات ایرانی آشنا هستند. بنابراین به دلیل نبود شناخت یا پایین بودن شناخت، استقبال چندانی از کالاهای ایرانی به عمل نمی‌آید.
با توجه به اینکه بازار روسیه و کشورهای اطراف ایران، بازار بسیار بزرگی است، شناخت این کشورها از کالاهای ایرانی به توسعه صادرات ما بسیار کمک می‌کند؛ در حالی که متأسفانه شناخت این کشورها از محصولات ایرانی بسیار محدود است و این شناخت تنها به کالاهایی محدود می‌شود که از قدیم به این کشورها صادر می‌شدند. در حالی که ایران ظرفیت‌‌های بسیاری برای تولید و به تبع آن صادرات انواع کالا دارد.
از سوی دیگر ظرفیتی که در روسیه وجود دارد قطعاً خیلی بیشتر از اقلام سنتی، مانند چوب و فلزات پایه است که در حال حاضر ایران به این کشور صادر می‌کند. برای نمونه، محصولات و کالاهای فراوانی هستند که طی سال‌های گذشته ایران واردکننده آنها بود، اما در حال حاضر نه تنها این کالاها را وارد نمی‌کند، بلکه به صف صادرکنندگان این محصولات و کالاها پیوسته است و آنها را به کشورهای اطراف روسیه صادر می‌کند و از این طریق میلیون‌ها دلار ارزآوری دارد.
این موضوع نشان می‌دهد، نداشتن شناخت از ظرفیت‌های ایرانی یکی از دلایل و موانع اصلی توسعه صادرات ایران است. 
با صفر شدن تعرفه صادرات کالا بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا کار برای کشورهای غیر از این مجموعه سخت می‌شود؛ در حالی که زمینه‌های لازم برای تسهیل تجارت تجار و بازرگانان ایرانی فراهم شده است؛ بنابراین باید سریعاً از این فرصت استفاده کنیم، چرا که قطع به یقین کشورهای دیگر هم به دنبال عقد تجارت‌نامه و موافقت‌نامه تجارت آزاد با این کشورها هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات