صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۴۰

رزمایش برابر رزمایش

تمرین‌های نظامی آمریکا و چین در مناطق دریایی مورد مناقشه در روزهای آغازین سال جدید، نشانه دیگری مبنی بر این است که دریای چین جنوبی در قلب جنگ سرد دو ابرقدرت قرار دارد.
نیروهای مسلح فیلیپین و فرماندهی هندـ آرام ایالات متحده، دومین تمرین نظامی مشترک را در دریای چین جنوبی از ۳ تا ۴ ژانویه در یک نمایش قدرت آشکار انجام دادند.
بر اساس گزارش‌ها، این رزمایش بر تمرین‌های روی عرشه، عملیات پروازی بال ثابت، گشت‌های مشترک و ارتباطات دریایی متمرکز بودند. ژنرال «رومئو براونر»، فرمانده ارتش فیلیپین، این رزمایش‌ها را «جهش قابل توجهی» در افزایش قابلیت همکاری بین دو متحد دفاعی خواند و بر «پیشرفت فیلیپین در قابلیت‌های دفاعی و توسعه به‌عنوان یک نیروی مسلح جهانی» در میان تعمیق اختلافات دریایی با چین تأکید کرد.
وزارت خارجه چین این رزمایش‌ها را «فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز» با هدف «به رخ کشیدن قدرت نظامی» خواند. طبق گزارش‌ها، نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLAN) دو ناو جنگی را برای تحت‌الشعاع قرار دادن نیروی دریایی آمریکا و فیلیپین در نزدیکی سد ساحلی اسکاربرو و Reed Bank مستقر کرده است. فرماندهی تئاتر جنوبی ارتش چین اعلام کرد که تجهیزات دریایی و هوایی را برای نظارت بر فعالیت‌های «اخلال‌کننده» در منطقه مستقر کرده است.
تمرین‌های تلافی‌جویانه به‌وضوح بخشی از یک مسابقه راهبردی گسترده‌تر است که نقش‌های اصلی قصد دارند موقعیت نسبی خود را در آب‌های مورد مناقشه تقویت کنند. در حالی که فیلیپین برای حفظ ادعاهای حاکمیتی خود در این منطقه به متحدان قدرتمند خود متکی است، ایالات متحده مصمم است که برتری دریایی خود را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام نشان دهد. چین که اکنون به بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان مجهز شده است، تمایلی به عقب‌نشینی ندارد و مصمم است که فیلیپین را از تقویت موقعیت خود در مناطق مورد مناقشه باز دارد و در عین حال ایالات متحده را در خلیج راهبردی نگه دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات