تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۷۳۱

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه: برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم تا قدرت ملی ما افزایش یابد، ما در دوره مسئولیت خود مشاهده می‌کردیم که مشارکت ۲۴ میلیونی چه تاثیری در مذاکرات خارجی دارد.

نخستین نشست مطبوعاتی محمد باقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه پیرامون موضوع «دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی» صبح امروز (دوشنبه، 9 بهمن) با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

نوبخت در ابتدای این نشست خبری با اشاره به شرایط جامعه در آستانه برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در  ۱۱ اسفند و با بیان این‌که «برای کاستن این نارضایتی ها دو روش مدنی و نافرمانی مدنی وجود دارد»گفت: اعتدال و توسعه نه روش انفعال و نه روش اعتراض را در این مرحله برای کاستن نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند. ما به روش مدنی اعتقاد داریم و انتخابات فرصتی است که از ابزار هرچند تضعیف شده مجلس برای کمک به مردم استفاده کنیم. تا جایی که برای ما امکان دارد از طریق مجلس برای تامین خواسته‌های ملت استفاده می‌کنیم.

وی افزود: مجلس نماد جمهوریت است که اختیارات بیشتری از رئیس جمهور دارد. رئیس جمهور نمی‌تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می‌تواند رئیس جمهور و وزرا را عزل کند. از منظر قدرت ملی، مجلس بر رئیس‌جمهور اولی است و اختیار بیشتری دارد و به همین جهت نمی‌توان از چنین قدرت ملی برای تصمیم‌گیری به نفع خواسته مردم استفاده نکرد. بنابراین؛ انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در ادامه با بیان این اعتقاد که «به سه دلیل جایگاه مجلس تضعیف شده است» تصریح کرد: اول به دلیل عدم استفاده از همه سلایق کشور در مجلس است که در این دوره هم صلاحیت برخی سلایق سیاسی تایید نشد و ما معترض هستیم و انتظار داریم شورای نگهبان صلاحیت این افراد را تائید کند تا شرایط رقابت و مشارکت در انتخابات فراهم شود.

نوبخت بیان کرد: عدم نظارت مجلس عامل دیگر تضعیف جایگاه مجلس است. انتظار ما از مجلس این بود که از این اختیار خود استفاده می کرد که آیا ۲/۵ میلیون شغلی که وعده داده شده بود، ایجاد شد؟ ۲/۵میلیون مسکن وعده داده شده ایجاد شد؟ ایا وعده کاهش تورم به نصف محقق شده است؟ آیا تورم ۴۳/۶ درصد دی که توسط مرکز آمار اعلام شد، توجه شد؟ آیا توجه شد که تورم سالانه گوشت بیش از ۹۴ درصد است؟ آیا مجلس می داند کارمندان و بازنشستگان در چه شرایطی هستند؟ مجلسی با حضور همه سلایق سیاسی می‌تواند این مشکلات را حل کند. عامل دیگر تضعیف جایگاه مجلس این است که برخی دستگاه‌های کشور به طور موازی با مجلس قانونگذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حزب اعتدال و توسعه با اعتقاد بر این‌که می‌تواند بخشی از نارضایتی‌های مردم را در مجلس شورای اسلامی دنبال کند، در انتخابات شرکت کرده است و با اعضای خود و افراد همسوی تایید صلاحیت شده در حوزه های مختلف حضور خواهد داشت.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مردم را به مشارکت ترغیب کرد؟ گفت: افزایش مشارکت شاید برآیند دو مولفه است؛ اول این‌که دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه مشارکت را فراهم کنند. اگر رقابت قوی باشد، مشارکت هم زیاد خواهد بود. دوم این‌که خود گروه‌های سیاسی رسمی وارد عرصه رقابت شوند.

وی گفت: حزب اعتدال و توسعه و برخی احزاب اصلاح طلب و اصولگرای معتدل با شفافیت و صداقت وارد میدان شده‌اند اما دستگاه‌های ذی ربط باید امکان رقابت را فراهم کنند. اعتدال و توسعه یک سعی تبلیغی برای برخورداری از مشارکت تشکل های صنفی هم داشت. جمع بازنشستگان کشور بیش از ۶ میلیون نفر و با خانواده‌های خود تا ۲۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. باید این خانواده ها را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد. احزاب باید خواسته‌های آن‌ها را نمایندگی کنند. فراکسیونی باید در این زمینه در مجلس تشکیل شود. ما اعتراض خود به ردصلاحیت‌ها اعلام کرده‌ایم؛ زیرا این ردصلاحیت‌ها مشارکت را کم می‌کند. از ردصلاحیت روحانی متعجب و متاسفیم.روحانی معتقد است نباید صندوق رای را در همین شرایط رها کنیم.

نوبخت درباره لیست اعتدال و توسعه در تهران، خاطرنشان کرد: با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل جلسه داریم و قرار شد با هماهنگی در هر حوزه‌ای که این احزاب افراد مطمئن دارند، بر آن‌ها تمرکز کرده و با یکدیگر رقابت نکنیم؛ بنابراین احتمال لیست مشترک وجود دارد.

وی درباره برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه در مجلس آتی، گفت: ایده‌آل، امید و تلاش ما این است که وارد مجلس شویم. اگر افراد ما تایید می‌شدند متصور بود که اکثریت مجلس را داشته باشیم. فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم. اگر اکثریت مجلس را بدست آوریم می‌توانیم مسئولانه نسبت به مزدم عمل کنیم اما اگر اقلیت شدیم، اقلیت مطالبه گر و فعال خواهیم بود و انتطار ات مردم در حد توان خود را بیان می کنیم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر حوزه داده‌اید؟، تصریح کرد: من چهار دوره نماینده اول مردم رشت بودم و از عواطف آن‌ها مطلعم. با مردم گیلان و رشت همیشه رابطه عاطفی دارم. قابل پیش‌بینی بود که مردم رشت مطالبه حضور من را داشته باشند اما تغییر حوزه نداده‌ام.

وی در پرسشی درباره اعتراض روحانی به ردصلاحیت خود، گفت: تا جایی که با خبرم، اعتراص روحانی در همان بیانیه وی بود البته  بعد از ردصلاحیت وی را ندیده‌ام ولی تا جایی که اطلاع دارم، اعتراض وی در حد همان بیانیه بود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره رویکرد حزب متبوعش در انتخابات خاطرنشان کرد: در هر حوزه‌ انتخابیه‌ای که نفر داشته باشیم، حضور خواهیم داشت.

این فعال سیاسی درباره مذاکره با سایر احزاب برای انتخاب سرلیست در تهران، گفت: جمع‌بندی ما متوقف است تا ۱۹ بهمن؛ تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص شود چند نفر در تهران و سایر حوزه‌ها داریم. سرلیستی خیلی موضوع مورد مجادله نخواهد بود.

نوبخت درباره دیدگاه اصلاح طلبان نسبت به انتخابات، گفت: اصلاحات یک جبهه است و تنوع نگاه در آن‌جا وجود دارد. ما برخی احزاب اصلاح طلب هماهنگ و همراه هستیم اما برخی احزاب دیدگاه دیگری دارند. ما در اعتدال و توسعه معتقد به مشارکت در انتخابات هستیم. انتخابات مشارکتی یکی از مولفه‌های افزایش قدرت ملی است. ما باید تحریم را تمام کنیم. کسانی که دیگاه دیگری داشتند حتما الان متوجه شده‌اند. برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم تا قدرت ملی ما افزایش یابد. ما در دوره مسئولیت خود مشاهده می‌کردیم که مشارکت ۲۴ میلیونی چه تاثیری در مذاکرات خارجی دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات