صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۵۷۸۳

روزگار افتخار

پایگاه بصیرت / گروه پرونده
انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید بوده است؛ انقلابی که از نخستین روزهای خود دستاوردهای ریز و درشت بسیاری به دنبال داشته است؛ دستاوردهایی که گاه ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرده و گاه دست برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای و گفتمان‌های انقلابی بوده است. باید اذعان داشت، این انقلاب مردمی و قدرتمند نه‌تنها در برابر براندازی‌های سخت، نرم و هوشمند دشمنان مقاومت کرده، بلکه توانسته است به دستاوردهای قابل‌توجهی در عرصه‌های گوناگون، از عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تا اجتماعی و علمی و هویت دینی دست یابد.
 
از هویت دینی تا استقلال سیاسی
انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۷ و پس از رأی آری اکثریت مردم به جمهوری اسلامی در مسیر تعالی انسانیت و طی مسیر سعادت و عبودیت در کنار دیگر عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گام برداشت و با نهادینه ‌کردن روح معنویت و‌‌ اندیشه دینی، جلوه‌‌های مهمی در ابعاد احیای هویت دینی، مردم‌سالاری دینی، استقلال سیاسی، ثبات و امنیت داخلی و ترویج گفتمان مقاومت برای همه مردم ایران داشته است.  به گفته ‌‌اندیشمندان دنیا، ایران اسلامی از بهمن ۱۳۵۷ تا بهمن 1۴۰۲ خالق دستاوردهایی بوده که هم نقش این نظام و انقلاب مردمی را در دنیا چندین برابر پررنگ‌تر کرده و هم سبب رشد و ارتقای دینی و فرهنگی خود و مردمان خود شده است.
 
انقلابی جهان‌شمول
شکی نیست انقلاب اسلامی ایران بیش از همه یک انقلاب ارزشی و فرهنگی بود که در مقابل فرهنگ الحادی و شیطانی غرب ایستاد. از این رو نخستین و باارزش‌ترین دستاورد این انقلاب جهان شمول را می‌توان ورود و نهادینه شدن معنویت در عرصه زندگی مردم، یا بهتر است عنوان کنیم «معنویت‌بخشی به زندگی» مردم ایرانی و مسلمان دانست. شاید دستاورد مهم و پرارزش، واقعی و بزرگ دیگری را که به تمام معنا از انقلاب اسلامی نشئت می‌گیرد، بتوان «استقلال سیاسی» برای کشور دانست. پروفسور «اشتاین باخ» کارشناس سیاسی آلمانی معتقد است، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، رسیدن ایران به استقلال و اعطای خودباوری به مردم این کشور بوده است. وی گفته است: «نکته‌ای که از نظر من بسیار مثبت و قابل‌توجه است اینکه ایران با انقلاب اسلامی خود گام بسیار بزرگی به‌سوی استقلال برداشته است و با نگاه به ‌نظام سیاسی حاکم بر آن، این کشور را باید به معنای واقعی جزیره ثبات در منطقه پرتنش غرب آسیا دانست.» هر چند برخی دایه‌های مهربان‌تر از مادر و خودفروختگان خارج‌نشین با دلارهای غربی مدام به دنبال سیاه‌نمایی و تخریب دستاوردهای این انقلاب بزرگ هستند تا با پروپاگاندای رسانه‌ای آنچه می‌خواهند به افکار مردم تزریق کنند» اما انقلاب اسلامی و دستاوردهای بی‌شمارش چنان وسیع و تأثیر‌گذار است که دشمنان غربی را به وحشت ‌‌انداخته و آنها را مجبور کرده است با صرف هزینه‌های هنگفت از محبوبیت این انقلاب جهانی در میان ملت‌ها بکاهد.
 
مردم‌سالاری دینی
با این حال، دستاورد مهم دیگر انقلاب اسلامی، استقرار مردم‌سالاری دینی در ایران و ‌ترویج آن به منزله یک الگوی حکومتی در بین کشورهای منطقه است. مردم‌سالاری دینی، ناظر به نمونه‌ای از حکومت است که بر مشروعیت الهی، مقبولیت مردم و در چارچوب مقررات الهی استوار است. بنابراین، آنچه نظام جمهوری اسلامی را از سایر نظام‌های سیاسی در جهان ممتاز و برجسته کرده است، دستیابی به حکومتی مردم‌سالار توأم با آموزه‌های دینی در سایه رهبری تحت عنوان «ولایت‌ فقیه» است. امری که به گفته‌‌ اندیشمندان دنیا چون از رهبری و نه حکومت مردم بر مردم بر می‌خیزد، جایگاه این مردم‌سالاری دینی را چندین برابر آنچه تصور می‌شد، قدرتمند کرده است.
 
امنیت و ثبات داخلی
یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی امنیت و ثبات داخلی است. هر چند دشمنان این انقلاب تأثیرگذار جهانی طی چهار دهه گذشته سعی کردند به ‌اشکال گوناگون، ازجمله حمایت از سازمان‌های ‌تروریستی، ایجاد و گسترش نافرمانی مدنی، ایجاد اعتراضات و آشوب‌های خیابانی و... جمهوری اسلامی ایران را با ناامنی داخلی و شاید هم در اذهان کوتاه خودشان با بی‌ثباتی دینی و حکومتی مواجه کنند، اما به اذعان همین دشمنان امروز جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور در ناامن‌ترین منطقه جهان است. از سوی دیگر، در منطقه غرب آسیا امنیت اغلب کشورها به حمایت قدرت‏های خارجی وابسته است، ولی جمهوری اسلامی ایران نه تنها بدون وابستگی به قدرت‏های خارجی امنیت خود را تأمین کرده، بلکه همواره خواستار تمرکز بر امنیت «بومی» در کشورهای منطقه نیز بوده است و توانسته با تقویت محور مقاومت در منطقه به نتایج خوبی هم در کنار بی‌امنی گستری غربی‌ها دست یابد.
 
گفتمان مقاومت
یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی، تولید گفتمان مقاومت در منطقه و دنیاست. سیاستمداران جهان حتی دشمنان نظام جمهوری اسلامی به قدرت الهام‌بخش و اقتدار منطقه‌ای و جهانی ایران در ابعاد اسلامی، هویتی و تمدنی اذعان دارند. انقلاب اسلامی یک ‌‌اندیشه‌ نو را در قالب گفتمان مقاومت تولید کرد. حزب‌الله در لبنان، گروه‌های مقاومت در فلسطین، حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن و قوات‌الوطنی در سوریه از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا هستند که با الهام از انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده و امروز در زمره بازیگران تأثیرگذار منطقه‌ای به شمار می‌آیند. جمهوری اسلامی ایران در کنار این دستاوردهای ریز و درشتی که شرح‌شان آمد، طی چهار دهه گذشته به پیشرفت‌های چشمگیر دیگری نیز دست یافته است. چنانچه مطابق با آمارهای اعلام شده جهانی، ایران طی این سال‌ها در حوزه سلامت، رتبه هفتم رشد امید به زندگی از سال 1960 تا 2017 را داشته است. ایران اسلامی امروز در ردیف 10 کشور تولیدکننده واکسن در جهان قرار دارد. در حوزه انرژی، ایران رتبه دوم شاخص توسعه انرژی، در تولید نفت رتبه سوم، در تولید برق رتبه پانزدهم و در تولید بنزین رتبه شانزدهم جهان را دارد. در حوزه فناوری ارتباطات، ایران با حدود 50 میلیون کاربری که دسترسی به اینترنت دارند، رتبه 17 جهانی را دارد.
 
توسعه فناوری فضایی
همچنین بنابر اظهارنظر مؤسسه «فوترون»، ایران یکی از 15 کشور از نظر توسعه فناوری فضایی است. در عرصه هسته‌ای، ایران جزء 13 کشور دارای چرخه کامل سوخت هسته‌ای و جزء 14 کشوری است که توانایی غنی‌سازی اورانیوم را دارد. در فناوری تولید سلول‌های بنیادین، ایران رتبه دوم جهانی را دارد و در قدرت نظامی رتبه سیزدهم جهان را دارد و شاید یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها از انقلاب تا امروز را بتوان دستیابی به توان بازدارندگی دفاعی بالا دانست. «نیویورک‌پست» طی گزارشی عنوان کرده است: «ایران یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های موشکی خاورمیانه را دارد و به آن به‌عنوان عامل بازدارنده و اقدام متقابل در برابر اقدامات آمریکا و دیگر دشمنانش در صورت وقوع جنگ نگاه می‌کند.»
 
دستاوردهای ایرانی در مقابل خرابکاری غربی
اما نکته قابل توجه اینکه انقلاب اسلامی در این چهل و‌‌ اندی سال گذشته با اقداماتی از قبیل تجزیه‌طلبی، ‌ترور، جنگ هشت ‌ساله، تحریم‌ها و فشارهای سیاسی، آشوب‌ها و اغتشاش‌های منشأ خارجی و جنگ روانی و ترکیبی رو‌به‌رو بوده است و در عین این شرایط به چنین دستاوردهایی نیز رسیده است. نقشه راه مطمئن برای جمهوری اسلامی ایران به منظور عبور از همه چالش‌ها و موانع، رسیدن به مرحله پویایی و بالندگی و حتی نیل به «تمدن نوین اسلامی» را در این جمله تاریخی رهبر معظم انقلاب باید دید: «ملت عزیز ایران باید همت‌شان این باشد که قوی بشوند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات