صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۰۰

ناتو همچنان جنگ‌افروزی می‌کند

در آستانه دو سالگی جنگ روسیه و اوکراین، سازمان ناتو همچنان بر آتش جنگ می‌دمد و به‌شدت جهت‌گیری ضد روسی خود را تشدید کرده است. با تشدید روس‌هراسی در بین اعضای ناتو، جهت‌گیری ضد روسی سران این ائتلاف نظامی نیز بیشتر شده است و روزی نیست که یکی از مقامات این سازمان علیه روسیه موضع نگیرد. «راب باوئر» رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید، هدف این ائتلاف نظامی از برگزاری رزمایش‌های مکرر، آماده‌ شدن برای جنگ با روسیه است. همزمان دبیر کل ناتو از افزایش بی‌سابقه هزینه‌های دفاعی متحدان اروپایی و کانادا در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد، بیش از نیمی از اعضا در سال جاری هدف تعیین ‌شده بودجه نظامی دو درصد تولید ناخالص داخلی را محقق خواهند کرد. به گزارش «تسنیم» به نقل از روزنامه اتریشی «دی‌پرسه»، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو پیش از آغاز مذاکرات وزرای دفاع ناتو در روز چهارشنبه در بروکسل گفت: «18 کشور از 31 کشور عضو ناتو در سال جاری به هدف دو درصدی برای هزینه‌های نظامی دست خواهند یافت، یعنی دو درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را صرف دفاع خواهند کرد.» استولتنبرگ تأکید کرد: «سال گذشته هزینه‌های متحدان اروپایی و کانادا یازده درصد افزایش یافت که این بی‌سابقه است.» این مقام غربی همچنین گفت: «در سال 2024، متحدان در اروپا مجموعاً 380میلیارد دلار در زمینه دفاع سرمایه‌گذاری خواهند کرد که این معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی جمعی پیش‌بینی ‌شده کشورهاست.»
دمیدن بر آتش جنگ اوکراین
دبیرکل ناتو همچنین در نشست خبری پیش از کنفرانس وزرای دفاع کشورهای عضو در بروکسل گفت: «گروهی از متحدان به دنبال دستیابی به هدف ارسال یک‌میلیون پهپاد به اوکراین هستند.» به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی در این‌باره گفت: «ما باید در روند تولید پهپاد برای اوکراین سریع‌تر عمل کنیم. ۲۲ کشور عضو ناتو توافق کرده‌اند تا یک ائتلاف ضد مین تشکیل دهند. همه اینها برای نجات جان مردم اوکراین است.» استولتنبرگ یادآور شد، در چند روز گذشته متحدان از جمله کانادا، فنلاند و نروژ بسته‌های جدید کمکی را اعلام کردند که قابلیت‌های کلیدی مانند تجهیزات و قطعات یدکی جنگنده‌های اف‌ـ۱۶ و همچنین دفاع هوایی را پوشش می‌دهد. وی با تأکید بر اینکه متحدان ناتو با هم ۹۹ درصد از کل کمک‌های نظامی به اوکراین را تشکیل می‌دهند، افزود: «آمریکا حدود ۷۵ میلیارد دلار کمک نظامی مالی و بشردوستانه به اوکراین ارائه کرده است. همه متحدان و شرکای ناتو بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارائه کرده‌اند.» استولتنبرگ گفت: «وزرای دفاع کشورهای عضو همچنین تصمیم گرفتند یک مرکز آموزشی و تحلیلی مشترک ناتو و اوکراین در لهستان ایجاد کنند.»
سلاح‌های از کار افتاده!
همزمان با عزم ناتو برای ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین، پنتاگون روز پنج‌شنبه در گزارشی به کنگره اعلام کرد، مطابق بررسی‌های بازرس کل وزارت دفاع این کشور، تسلیحات آمریکایی از پیش مستقر شده در اروپا برای ارسال به اوکراین به دلیل وضعیت بد نگهداری از آنها، دیگر قابل استفاده نیست. به گزارش «ایسنا»، پنتاگون در گزارش خود به کنگره آورده است: «بازرس کل وزارت دفاع در فوریه مطلع شد که برخی از تسلیحات و تجهیزاتی که وزارت دفاع برای ارسال به نیروهای مسلح اوکراین از پیش در اروپا مستقر کرده بود، به دلیل وضعیت بد و نگهداری نامناسب از آنها، از کار افتاده‌اند.» این در حالی است که سنای آمریکا به تازگی پس از ماه‌ها مذاکرات دشوار و در بحبوحه اختلافات سیاسی در حزب جمهوری‌خواه بر سر نقش ایالات‌متحده در خارج از کشور، بسته کمکی ۳/۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات