بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۰۹

تحولات اوکراین/ کی‌یف کاملاً تحت کنترل غرب است

مخالفت ایران با رویارویی ناتو و روسیه، افشای اهداف غرب در درگیری اوکراین، تلاش کی‌یف برای دریافت سامانه‌های دفاع هوایی جدید،امکان ایجاد ائتلاف حملات سایبری به روسیه، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در واکنش به اظهارات روز گذشته اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، مبنی بر اینکه «اوکراین کشوری قدرتمندی است و هرگز به زانو در نخواهد آمد»، یادآور شد که ایالات متحده و متحدانش در ناتو به طور کامل کنترل اوکراین را در دست دارند. 

او شب گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت: سخنان شولتز بار دیگر تایید می‌کند که امروزه اوکراین، به بیان ساده، کاملاً تحت سلطه غرب قرار داشته و به بهانه حمایت از آن، مستقیماً توسط ایالات متحده و کشورهای ناتو کنترل می‌شود. این کشور هر چند به دشواری، تامین تسلیحاتی می‌شود تا به نیابت از جانب غرب با روسیه بجنگند و در این راه علیرغم فدا کردن مردم خود، انواع کشنده‌ترین سلاح ها را دریافت می‌کند.

مدودف از صدراعظم آلمان خواست تا به‌جای چنین اغراقی، در مقابل اوکراینی‌ها توبه کند که آنها را محکوم به نابودی کرده و در عین حال بیشتر از این رفاه شهروندان آلمانی را نیز قربانی نکند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه یادآور شد: حتی جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز اعتراف کرده که اگر غرب حمایت خود از کی‌یف را متوقف کند، درگیری نظامی در اوکراین ظرف دو هفته پایان خواهد یافت.

در این رابطه روز جمعه ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز به توانایی اتحادیه اروپا برای ایان دادن به درگیری در اوکراین ظرف 24 ساعت اشاره کرد و گفت: «اگر رهبران اروپایی خواهان صلح بودند، آتش بس ظرف 24 ساعت برقرار می‌شد. تنها لازم است به سادگی به مقامات کی‌یف گفته شود که "آتش بس ضروری است، جنگ باید متوقف شود، ما سلاح و پول بیشتری نخواهیم داد" تا زمانی که آتش بس برقرار شود و مذاکرات صلح آغاز شود، همین.»

البته به عقیده اوربان، رهبران اتحادیه اروپا ظاهراً چنین چیزی را نمی‌خواهند و در شرایط کنونی، اگر کشورهای غربی به تصمیمات خود برای ارسال سلاح‌های دوربردتر به اوکراین ادامه دهند، به زودی به ایستگاه نهایی نزدیک می‌شویم، زمانی که نیروهای اروپای غربی یا آمریکایی در اوکراین مستقر شده و به یک جنگ ویرانگر با روسیه کشیده شوند. تا درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه فاصله زیادی باقی نمانده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و سی‌ و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

باقری: رویارویی نظامی غرب با روسیه راه حل بحران اوکراین نیست

علی باقری، سرپرست موقت وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که مقامات تهران رویارویی نظامی بین روسیه و غرب را راه حلی برای مناقشه اوکراین نمی‌دانند.

او شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه‌‌ای سی.ان.ان ترک (CNN Türk) در پاسخ به سوالی درباره تشدید تنش در روابط روسیه و غرب در پس‌زمینه بحران اوکراین، گفت: «ما درگیری نظامی بین غرب و روسیه را راه حل مشکل اوکراین نمی‌دانیم. ما طرفدار گفتگوی سیاسی بین روسیه و غرب هستیم. این واقعیتی است که اقدامات کشورهای غربی تنها به وخامت بیشتر اوضاع در اوکراین منجر شده است.»

قصد غرب برای تحمیل شکست نظامی بر روسیه به ‌خاطر کسب ثروت 

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان شب گذشته در مصاحبه‌ای فاش کرد که کشورهای غربی می‌خواهند روسیه را در درگیری در اوکراین از لحاظ نظامی شکست دهند تا به منابع، پول و دارایی های این کشور دسترسی پیدا کنند، همانطور که در دهه 1990 چنین تلاشی را کرده بودند. 

اوربان گفت: رهبران غربی که خط مشی تشدید اوضاع در اوکراین را در پیش گرفته اند، در واقع مایلند روسیه را از نظر نظامی شکست دهند. طرح اصلی آنها کاملاً ساده است، زیرا صحبت بر سر  پول است که باعث نفوذ و قدرت می شود. آنها مانند دهه 90 "رویای بازسازی بزرگ شرق اروپا را در سر می پرورانند" و امیدوارند که درگیری در اوکراین فرصتی مناسب برای اجرای این نقشه فراهم کند.

نخست وزیر  مجارستان یادآور شد که برخی از «تامین کنندگان سلاح و اعتبار دهندگان» در حال حاضر تلاش می‌کنند از این درگیری تا جای ممکن سود ببرند.

واکنش طعنه‌ آمیز اوربان به طرح آمریکا برای دادن وام به اوکراین

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان شب گذشته به طعنه درباره نظریه دولت ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعطای وام به اوکراین تحت تضمین کشورهای اروپایی اظهار نظر کرد و آن را طرحی عالی خواند.

او یادآور شد: «آمریکایی‌ها یک پیشنهاد عالی ارائه کرده اند: آنها 40 میلیارد دلار وام جدید به اوکراین وام می‌دهند و البته این ما اروپایی‌ها هستیم تضمین می‌کنیم که اوکراینی‌ها این پول را بازپرداخت خواهند کرد.»

پیش از این، روزنامه فایننشال تایمز با استناد به یک سند گفتگوی افشا شده در اتحادیه اروپا گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد با استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در ازای تمدید تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا برای مدت نامحدود، وامی معادل 50 میلیارد دلاری به اوکراین بدهد.

بر اساس یک سند گفتگوی فاش شده، اگر اتحادیه اروپا بتواند تحریم‌ها علیه مسکو را به طور نامحدود تمدید کند، ایالات متحده مایل است 50 میلیارد دلار وام به اوکراین بدهد که با سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه بازپرداخت شود. به نوشته این روزنامه، این پیشنهاد از سوی واشنگتن در نشست مجازی وزرای دارایی اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته جزئیات فنی وام احتمالی هنوز مشخص نشده است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، پیشتر گفت که کشورهای گروه 7 در حال بررسی طرحی برای ارائه وامی به اوکراین هستند که با درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه بازپرداخت می شود. او مبلغ دقیق این وام را فاش نکرد، اما طبق اطلاعات رویترز، صحبت بر سر مبلغ 50 میلیارد دلار است.

زلنسکی: کی‌یف بر سر تامین سامانه‌های دفاع هوایی از غرب به توافق رسیده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که مقامات کی‌یف تعدادی توافقنامه با کشورهای غربی در مورد تامین بیشتر سیستم های دفاع هوایی منعقد کرده است.

وی شب گذشته در پیامی تصویری در کانال تلگرامی خود گفت: در حال حاضر توافقاتی با شرکای غربی در مورد سیستم های دفاع هوایی اضافی برای اوکراین وجود دارد. پیش بینی می شود به زودی برخی از این سامانه ها تحویل داده شود و چند سامانه پدافند هوایی دیگر نیز نزدیک به پاییز وارد کشور خواهد شد.

زلنسکی مشخص نکرد که کدام کشورها با کی‌یف به چنین توافقی رسیده‌اند و فاش نکرد که ارتش اوکراین کدام سیستم دفاع هوایی را دریافت خواهد کرد.

روز شنبه بلومبرگ گزارش داد که چهارمین سامانه موشکی پاتریوت آلمانی ممکن است به زودی به اوکراین ارسال شود.

پیش از این، آندری ارماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین  گفته بود که ایتالیا آماده انتقال دومین سامانه پدافند هوایی SAMP/T به اوکراین است و این موضوع توسط وزارت خارجه این کشور تأیید شده است.

وزیر دفاع اتریش: مجوز غرب برای حمله به اهدافی در خاک روسیه عبور از خط قرمز است

کلودیا تانر، وزیر دفاع اتریش روز گذشته در مصاحبه با روزنامه "دی پرس" (Die Presse) ابراز عقیده کرد که اجازه آمریکا، فرانسه و آلمان به نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه با استفاده سلاح‌های غربی، عبور از خطوط قرمزی است که تاکنون رعایت میشد و این مسئله بسیار خطرناک است. 

او گفت: «این کار [اجازه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه] عبور از خط قرمزهاست که میتواند عواقب غیرقابل پیش بینی و خطرناکی در پی داشته باشد. 

تانر در عین حال یادآور شد که از توضیح ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه این ائتلاف هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای نظامی غربی به اوکراین ندارد، خرسند است.

 وزیر دفاع اتریش در پاسخ به سوالی در مورد حق اوکراین برای حمله به روسیه برای محافظت موثر در برابر تهاجم این کشور، افزود: «ما به عنوان یک کشور بی‌طرف در این مناقشه، از لحاظ نظامی حق قضاوت در مورد تصمیمات طرفین درگیری را نداریم.»

قصد کی‌یف برای ایجاد ائتلافی با غرب برای حملات اطلاعاتی به روسیه

اولگا گراسیمیوک، رئیس شورای ملی پخش تلویزیونی و رادیویی اوکراین اعلام کرد که کی‌یف برای ایجاد ائتلافی با کشورهای غربی برای انجام حملات به روسیه در فضای اطلاعاتی تلاش می‌کند.

او در یک مصاحبه گفت: «البته ما اکنون هم با کمک شرکای خارجی به روس‌ها حمله خواهیم کرد. <...> برای انجام این کار، ما باید ائتلافی از کشورهایی ایجاد کنیم که قدرت مقابله موثر با توان سایبری روسیه را داشته باشند.»

رئیس شورای ملی همچنین گفت که دخالت روسیه در حملات اطلاعاتی به اوکراین توسط مقامات کشورهای غربی تایید شده است. با این حال، گراسیمیوک مشخص نکرد که آیا حملات هکری به زیرساختارهای دیجیتال روسیه یا هک برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی برنامه ریزی شده است یا خیر.

پیشتر وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که غرب در حال افزایش توان بالقوه خود برای حملات سایبری علیه روسیه است. چنین طرح‌هایی در نسخه‌های به روز شده اسناد دکترین آمریکایی، از جمله استراتژی امنیت سایبری پنتاگون و استراتژی بین‌المللی در فضای سایبری ذکر شده است.

وزیر خارجه اسبق اتریش برنامه غرب برای تقسیم روسیه را تایید کرد

کارین کنایسل، وزیر امور خارجه سابق اتریش، روز شنبه وجود طرح‌هایی در میان کشورهای غربی برای تقسیم فدراسیون روسیه به قطعات کوچکتر را تایید کرد. او توضیح داد که اظهارات افرادی را در شورای آتلانتیک در این باره شنیده است.

وزیر خارجه سابق اتریش در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ به خبرنگار تاس در این باره گفت: مدتی در شبکه‌های اطلاعاتی فعال بودم، به یاد دارم که مدت‌ها قبل از سال 2022، اعضای شورای آتلانتیک اظهاراتی می‌کردند، مبنی بر اینکه اگر نوعی بالکانیزه کردن روسیه تحقق یابد، منطقی‌تر خواهد بود، می‌دانید، چیزی مانند تجزیه و فروپاشی. این وضعیت به نفع غرب است.

علاوه بر این، کنایسل به این سوال که آیا به نظر او، کشورهای غربی در حال حاضر هم چنین برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند یا خیر، پاسخ مثبت داد. او توضیح داد که نه تنها دانشمندان آمریکایی، بلکه کارشناسان بریتانیایی، آلمانی و اتریشی نیز این نظریه را بررسی می‌کنند که «فدراسیون روسیه را نیز می توان به همان شکلی که یوگسلاوی تقسیم شد، به بخشهای کوچکتر و قابل کنترل تری تجزیه شود». 

به گفته وی، در اندیشکده ‌های آمریکایی موضوع بالکانیزاسیون چین نیز وجود دارد.

پیش از این، میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صربسکا گفته بود که کشورهای غربی می‌خواهند روسیه را به پنج بخش تقسیم کنند، اما رئیس‌جمهور  پوتین به موقع مانع از اجرای این طرح شد. به گفته او، اروپا به دلیل منابع محدود، روسیه که منابع طبیعی غنی و بسیاری در اختیار دارد، را هدف خود قرار داده است.

در دسامبر سال 2023، پوتین خود گفته بود که غرب قصد دارد روسیه را به قطعاتی تجزیه کند و این موضوع آشکارا مورد بحث قرار دارد. به گفته وی، کشورهای غربی با "ستون پنجم" روسیه و همچنین با سازمان‌های بین المللی تروریستی و جدایی طلبان در این زمینه همکاری دارد و تجزیه روسیه یکی از اهداف رویایی آنهاست.

رئیس‌جمهور زیمبابوه: کشورهای آفریقایی با سیاست روسیه موافقند

امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در مصاحبه‌‌ای اعلام کرد که کشورهای آفریقایی اکنون احساس می‌کنند روسیه به این قاره بازگشته و از این بابت خرسند هستند.

او  گفت: «من فکر می کنم بسیاری از کشورها، مانند ما این مسئله (بازگشت روسیه) را احساس می‌کنند و به ویژه در رابطه با سیاست های ولادیمیر پوتین [رئیس جمهور روسیه] ما در زیمبابوه بسیار خوشحالیم و با سیاست خارجی وی آشنا و از آن حمایت می‌کنیم.»

منانگاگوا  تاکید کرد، روسیه هیچ قصدی برای "تسلط بر هیچ کشوری" ندارد و تنها از منافع ملی خود دفاع میکند.

امکان تغییر سیاست آمریکا در صورت تغییر قدرت در کاخ سفید 

 آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه ابراز عقیده کرد که  در صورت تغییر قدرت در کاخ سفید، کل سیاست ایالات متحده در قبال اوکراین زیر سوال خواهد رفت. 

این سناتور روس تاکید کرد: به نظر نمی رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا کمک مالی بیشتری را از بودجه ایالات متحده صرف اوکراین کند. 

علاوه بر این، پوشکوف یادآور شد که ترامپ تنها رئیس جمهوری بود که "ایالات متحده را وارد هیچ جنگی نکرد". او افزود: بر اساس همه این مواضع، من معتقدم که تغییر قدرت در کاخ سفید حداقل سیاست ایالات متحده در قبال اوکراین را زیر سوال می‌برد، و البته در صورت باقی ماندن بایدن [رئیس‌جمهور کنونی آمریکا] چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

به گفته او، اکثر جمهوری خواهان از ایده تامین مالی اوکراین حمایت نمی‌کنند و اوکراین مدت‌هاست که به نوعی "سرمایه گذاری در پیشبرد سیاست خارجی آمریکا" تبدیل شده است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات