صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۸۶۹

مشارکت برای ایران قوی

تنها راه دخالت مردم در حاکمیت
با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مزه‌ مردم‌سالاری را چشید و کارها در مدار اسلام عزیز، به دست مردم افتاد. برخلاف دوران قبل از انقلاب که حکومت وراثتی بود، پس از پیروزی انقلاب خواست مردم در حکومت تعیین‌کننده شد: «قرن‌های متمادی در کشور ما سپری شد؛ حکومت‌هایی آمدند و رفتند، بدون اینکه مردم کوچک‌ترین نقشی در تعیین این دولت‌ها و گزینش آنها داشته باشند. انقلاب میدان را برای مردم ما باز کرد.» (۱۳۸۴/۵/۱۲) 
مردم‌سالاری دینی، یعنی «تلفیق آرای مردمی با افکار اسلامی و مبانی دینی در تشکیل و اداره‌ جامعه» (۱۳۹۸/۱۰/۳۰) یک اندیشه‌ و تجربه‌ نو برای بشریت بود که به‌وسیله‌ نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی(ره) عرضه شد. این الگو «با حرف ایجاد نمی‌شود، مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد.» (۱۳۸۸/۱/۱) «امام انتخابات را مظهر مردم‌سالاری می‌دانست‌ـ و همین جور هم هست؛ یعنی امروز مردم‌سالاری و حضور مردم به وسیله‌ انتخابات امکان‌پذیر است.» (۱۴۰۰/۳/۱۴) و «انتخابات آن مسیر صحیحی است که مردم می‌توانند به وسیله‌ آن و از آن مسیر، حاکمیت ملی را، مردم‌سالاری را، جمهوریت را در کشور تأمین کنند.» (۱۴۰۲/۱۰/۲) 
 
ترمیم مشکلات
رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 بهمن‌ماه در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی، «نگاه به خود» برای «تقویت نقاط قوت، کامیابی و رفع نقاط ضعف» و نگاه هوشمندانه و بدون انفعال به دشمن را دو وظیفه مهم و اساسی برشمردند و با تأکید بر اهمیت وحدت ملی و انتخابات ۱۱ اسفند به عنوان راه‌ حل مشکلات و اصلاح امور، همه را به شرکت پرشور در این رویداد مهم ملی فراخواندند و نکات مهمی را درباره چگونگی انتخاب نامزد اصلح، اتقان و سلامت انتخابات و پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی بیان کردند.
رهبر حکیم انقلاب، جبهه استکبار را بی‌شک مخالف انتخابات ایران دانستند و گفتند: «انتخابات، مظهر جمهوریت نظام است و به همین علت است که مستکبران و آمریکا که هم با جمهوریت و هم با اسلامیت نظام مخالفند، با انتخابات و حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مخالف هستند.»
ایشان با اشاره به درخواست یکی از رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا از مردم ایران برای شرکت نکردن در یکی از انتخابات گذشته، گفتند: «آن رئیس‌جمهور، ندانسته به ایران کمک کرد، زیرا مردم از سر لج و مخالفت با او، بیشتر و پر شورتر از همیشه در انتخابات شرکت کردند، به همین علت آمریکایی‌ها دیگر اینگونه سخن نمی‌گویند، اما با شیوه‌های مختلف به دنبال دور و مأیوس کردن مردم از انتخابات هستند.»
رهبر حکیم انقلاب، انتخابات را رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی و راه اصلاح کشور خواندند و گفتند: «همه باید در انتخابات شرکت کنیم. کسانی هم که به دنبال ترمیم و حل مشکلات هستند، راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند.»
ایشان انتخاب اصلح را ضروری دانستند و افزودند: «همه افرادی که از نظارت شورای نگهبان عبور کرده‌اند، صالح هستند، اما به حکم عقل باید از بین آنها، افراد صالح‌تر را انتخاب کرد و برای شناخت اصلح، مردم تا جایی که توان بررسی دارند، تحقیق کنند و اگر نمی‌توانند، به نظر افراد مورد اعتماد، توجه و عمل کنند.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای وظیفه سخنوران و افراد مقبول را تشویق مردم به حضور در انتخابات خواندند و تأکید کردند: «افرادی هم که وارد میدان انتخابات شده‌اند، از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاه‌نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند؛ چرا که این کارها موجب سلب برکت و عنایت الهی است.»
ایشان با تأکید بر رعایت صحت، سلامت و اتقان انتخابات به عنوان مطالبه‌ای همیشگی از مسئولان افزودند: «البته در طول این چند دهه، هرگز تخلف انتخاباتی به معنای مورد ادعای دشمن مشاهده نشده و این حرف آنان بی‌اساس است. در مواردی هم که برخی ادعاهایی مطرح کردند، پس از تحقیق و بررسی برخی تخلفات مشخص شد، اما هیچ گاه این تخلفات تغییری در نتایج کلی به وجود نیاورده بود و انتخابات در کشور همیشه صحیح، سالم و متین برگزار شده است.»
 
اقتدار و امنیت ملی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، انتخابات اسفند ماه را میدانی دانستند که خواص می‌توانند در آن نقش ایفا کنند.
ایشان با تأکید بر اینکه انتخابات هرچه پر شورتر برگزار شود، قدرت ملی و امنیت ملی بیشتر نمایان و تأمین می‌شود، افزودند: «با حضور مردم در صحنه و مشاهده قدرت نظام و کشور، تهدید دشمن خنثی می‌شود؛ چرا که قدرت و اقتدار ملی، امنیت ملی به وجود می‌آورد.»
 
حق و تکلیف
رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور حضور در انتخابات را هم وظیفه و هم حق مردم دانستند و گفتند: «حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است؛ البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست، بلکه حق مردم است که بتوانند قانون‌گذاران، مجریان قانون یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.»
 
نشاط تازه در پیکره نظام اسلامی
انتخابات موجب نشاط جدید و دمیده شدن خون تازه در پیکره‌ نظام اسلامی می‌شود: «انتخابات چیزی است که موجب می‌شود مردم احساس کنند مسئولیت دارند، باید تشخیص بدهند، باید بیایند توی میدان. نشاط مردمی، خون تازه‌ای به رگ‌های نظام می‌ریزد و روح تازه‌ای می‌دمد.» (۱۳۸۸/۱۲/۱۶) و «حرکت تازه‌ای برای او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌ای پیدا خواهد کرد.» (۱۳۹۰/۱۰/۱۹)  
 
مقدمه‌ تحول و رفع مشکلات
از برکات دیگر حضور مردم در انتخابات تحول در مدیریت کشور است: «تحول در مدیریت وجود دارد. این انتخابات‌ها یکی از بزرگ‌ترین محسناتش این است که از رکود جلوگیری می‌کند. بهترین شکل ادامه‌ یک نظام اجتماعی این است که در عین ثبات، تحول داشته باشد.» (۱۳۸۸/۱۲/۶) و انتخابات مقدمه و زمینه‌ساز تحول است: «انتخابات در کشور تحول ایجاد می‌کند. بعضی‌ها اسم تحول را می‌آورند، اظهار طرف‌داری از تحول می‌کنند، اما عملاً آن چیزی که مقدمه‌ حتمی تحول است، مورد بی‌اعتنایی‌شان قرار می‌گیرد؛ یعنی انتخابات.» (۱۴۰۲/۱۰/۲) راه حل اینکه صاحبان دیدگاه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان تحول ایجاد کنند، «این است که با انتخابات‌ـ حالا چه انتخابات مجلس، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست‌جمهوری، چه انتخابات شوراهاـ کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهت‌گیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سر کار بیاورند؛ این می‌شود تحول.» (همان) 
بنابراین، انتخابات «مؤثرترین وسیله برای این است که هر فردی بتواند آرمان‌ها و خواست‌ها و مطلوب خود را در قالب اجرایی قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند... کسی که فکر می‌کنید برای تحقق خواست‌ها و آرزوها و گشودن گره‌های مهمی که برای شما در زندگی مطرح است، مناسب و شایسته است، وقتی او را انتخاب کردید، در واقع بلندترین قدم را برداشته‌اید، برای اینکه این مشکلات از بین برود.» (۱۳۸۴/۲/۱۱) البته «همه‌ تحولات باید در چهارچوب باشد. اگر چنانچه کسی وارد میدان رقابت انتخاباتی و مسابقه‌ انتخاباتی بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعده‌ نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتی خارج شده؛ این غلط است.» (۱۳۸۸/۱۲/۶) 
 
مشارکت برای ایران قوی
کلام پایانی اینکه حماسه‌ها‌ی پرشوری که مردم در همه‌ انتخابات پس از انقلاب آفریدند، چهره‌ استوار و پرافتخار ملتی را نشان داده است که با عزمی راسخ به افق بلند هدف‌های خود چشم دوخته و با دستی توانا به ساختن کشور خود همت گماشته است. در حقیقت، یکی از راه‌های مهم قوی شدن ایران، مشارکت در انتخابات است: «ما باید تلاش کنیم کشور را قوی کنیم. خب، کشوری و ملتی که می‌بیند دشمنی‌های دشمنان و زیاده‌خواهان و مستکبران را، راه کار و علاجش این است که خودش را قوی کند. این قوت کشور و «ایران قوی» یک شعار عمومی است، این را همه قبول دارند؛ آن کسی که بنده را هم قبول ندارد، شعار «ایران قوی» را قبول دارد. مسلماً ایران قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسری‌خور است؛ ایران قوی، ایران عزیز و دارای عزت. ... ملت هستند که این قوت را به کشور می بخشند و حضور ملت و مشارکت‌شان هم‌ـ اصل مشارکت‌شان، اندازه‌ مشارکت‌شان‌ـ مسلماً در این قوت ملی تأثیر دارد.» (۱۴۰۰/۱/۱) 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات