تجارت میان امارات و ترکیه برای ارسال کالاهای اماراتی به اروپا که قبلا از مسیر دریایی تنگه بابالمندب -دریای سرخ-کانال سوئز از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه انجام میشد، به حمل زمینی از مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه انجام شود. پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.
این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز میشود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.
بودجه این پروژه حدود ۱۷ برآورد شده و در ۳ مرحله اجرا میشود. مرحله نخست سال ۲۰۲۸ مرحله دوم سال ۲۰۳۳ و مرحله پایانی نیز سال ۲۰۵۰ تکمیل میشود.
باید توجه داشت که ترکیه برای اتصال به کشورهای خلیج فارس قبل کریدور ترکیه-ایران-قطر یا امارات را آزمایش کرده و به نتایج مطلوب رسیده است. به نظر میرسد، این پروژه نیز در راستای کاهش اهمیت ترانزیتی ایران باشد.
این توافق سبب شد تا تجارت میان امارات و ترکیه برای ارسال کالاهای اماراتی به اروپا که قبلا از مسیر دریایی تنگه بابالمندب -دریای سرخ-کانال سوئز از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه انجام میشد، به حمل زمینی از مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه انجام شود.
