سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۲۴۹

سخنگوی دولت: تورم نقطه‌به‌نقطه از ابتدای دولت تا الان ۲۵ درصد کاهش یافته است

سخنگوی دولت گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه ماه، بر اساس آخرین آمار مرکز آمار کشور، به ۳۵ کاهش یافته است که نشان از کاهش بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصدی از ابتدای فعالیت دولت دارد؛ در ۱۲ ماه گذشته هم این نرخ کمتر از ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.وی در ابتدای سخنان خود از مردم ایران یه ویژه کسانی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت کردند، قدردانی کرد.بهادری تاکید کرد: حضور مردم در انتخابات بار مسوولیت را سنگین‌تر می‌کند انشالله آنهایی هم که به هر دلیلی و گلایه هایی که داشتند شرکت نکردند هم هر چه زودتر گلایه های آنها برطرف شود و در دور بعدی در انتخابات شرکت کنند.سخنگوی دولت تاکید کرد: برای اولین بار بعد از قانون جدید، انتخابات مجلس برگزار شد و هیچ مشکلی را نداشتیم که جا دارد از همه دست‌اندرکاران تشکر کنیم.وی ادامه با اشاره به تجربه موفق دولت در توسعه زیرساخت های الکترونیکی و بهره برداری از آنها در انتخابات گفت: برای اولین بار بعد از اصلاح قانون به صورت تماما الکترونیکی برخی فرآیندهای آن انجام شد در برخی حوزه ها هم ۱۰۰ درصد الکترونیک با موفقیت برگزار شد.بهادری جهرمی در ادامه به حادثه سیل سیستان و بلوچستان هم اشاره کرد و گفت: وزیر کشور بلافاصله به این استان سفر کرد وزیر نیرو هم بلافاصله در بازگشت از الجزایر به این استان رفت، استاندار استان هم اختیار ویژه داشت برای رسیدگی به آسیب دیدگان.وی گفت: هیات دولت هم در مرحله اول ۵۰۰ میلیارد به عنوان تنخواه برای مدیریت سیل تخصیص داد. عموم مشکل آبرسانی برطرف شده و ما بقی هم در حال رفع است. راهداری هم در حال بازگشایی محورهای است که هنوز بازگشایی نشده است. سه بالگرد هم در مرحله اول برای کمک به آسیب دیدگان اعزام شدند.بهادری جهرمی یادآور شد: سیل خوشبختانه خسارت جانی نداشت ، البته متأسفانه خسارات مالی وارد کرد.
بهادری جهرمی بیان کرد: امروز روز درختکاری است و طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت در ۴ سال را کلید زده ایم که تا کنون ۲۵۰ میلیون نهال تولید شده و بخش زیادی از آنها کاشته شده است.وی ادامه داد: ستاد نوروزی هم فعالیت خود را آغاز کرد و اولین جلسه ستاد هم برگزار شد و برنامه ریزی های برای خدمات رسانی به مردم در ایام نوروزی داشت.سخنگوی دولت با اشاره به آمارهای اقتصادی و اقدامات دولت در این حوزه گفت: رشد اقتصادی ما در فصول مختلف به ۷ درصد هم رسید. در عموم فصول رشد اقتصادی متفاوت ولی قابل قبولی داشتیم.وی درباره سوالی درباره میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده هم گفت: سخنگوی دولت با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار مشخص می شود، بیان کرد: یک سوم این شورا نمایندگان دولت هستند نگاه آنها جبران هزینه های قشر کارگر است و در عین حال توانایی رشد تولید و اشتغال زایی کارفرما هم باید ایجاد شود، یعنی هم جبران هزینه تورمی برای کارگران باشد و در عین حال عاملی برای رشد تورم نباشد امیدواریم برای سال آینده تصمیم مناسبی بابت افزایش حقوق کارگران داشته باشیم.سخنگوی دولت گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و بیش از ۸۰ درصد از مشمولان این طرح از آن استقبال و استفاده کرده‌اند.وی با بیان اینکه این طرح تا سه ماه دیگر ادامه خواهد داشت، گفت: استقبال گسترده از این طرح نشانگر موثر بودن آن در ایجاد سپری در برابر انتظارات و آثار تورمی، به ویژه در کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها است.وی در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: قانون اساسی همه را ملزم به ارائه لیست اموال به بخش مربوطه قوه قضائیه کرده است. لیست اموال وزرای دولت سیزدهم هم به قوه قضائیه ارائه شده است.
وی درباره سوال دیگری افزود: تا زمانی که نیاز داخلی به گوشت از طریق تولید داخل تامین نشود، واردات گوشت ادامه خواهد داشت. البته اولویت اصلی دولت حمایت از تولید داخلی است.بهادری جهرمی اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه ماه، بر اساس آخرین آمار مرکز آمار کشور، به ۳۵ کاهش یافته است که نشان از کاهش بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصدی از ابتدای فعالیت دولت دارد؛ در ۱۲ ماه گذشته هم این نرخ کمتر از ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.ادامه داد: واردات گوشت تحت نظارت سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد مرتبط انجام می‌شود.سخنگوی دولت در خصوص سوالی درباره خط لوله گاز ایران به پاکستان گفت: شب گذشته آقای رئیس جمهور تلفنی با نخست وزیر پاکستان گفتگو داشتند، نخست وزیر پاکستان از آقای رئیس جمهور برای سفر به پاکستان در سال آینده دعوت کرد.وی تصریح کرد: موضوع خط لوله گاز هم در این گفتگو مورد بحث قرار گرفت. ایران تعهدات خود را در مورد خط لوله گاز به طور کامل انجام داده و در حال تکمیل آن است. مقامات پاکستانی نیز اعلام کرده‌اند که در حال انجام تعهدات خود هستند. امیدواریم هرچه سریعتر این تعهدات مشترک نهایی شده و امکان بهره برداری از خط لوله فراهم شود.وی درباره سوال دیگری افزود: دولت و بانک مرکزی سیاست های مختلفی را برای تثبیت نرخ ارز اجرا کردند. با ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و با ساماندهی ارزهای ناشی از صادرات، منابع ارزی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.وی با بیان اینکه تلاش شده تا انتظارات تورمی کاهش یابد، افزود: یکی از محورهای جنگ اقتصادی، دامن زدن انتظارات تورمی است. 2.5 تا 3 سال است که مدام می گویند به فلان عدد می رسیم این همان ایجاد انتظارات تورمی است.رخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای 25 درصد کاهش پیدا کرده است.
بهادری جهرمی یادآور شد: مبنای برنامه ریزی ما نرخ های رسمی بانک مرکزی و بازار رسمی باشد.وی درباره کنترل قیمت ها گفت: در بخش نظارت بر بازار، نگاه اصلی دولت تشکیل وزارت بازرگانی است که هنوز در مجلس به تتیجه نرسیده در دولت همه صلاحیت های بازرسی در اختیار قائم‌مقام وزارت صمت قرار گرفت تا امکان کنترل مؤثر بازار داشته باشد، سازمان حمایت و سایر نهادهای تابعه جهاد و همچنین مقامات استانی هم در این فرآیند نظارت دارند، طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال خوبی مواجه شده است بیش از ۸۰ درصد از افراد مشمول از این طرح استقبال کرده اند و رضایت عمومی در پی داشت و تا ۳ ماه ادامه دارد، این طرح در تعطیلات نوروز هم پابرجا خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات