سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۹۶

بهادری‌جهرمی: سیاست دولت برای رفع ناترازی بنزین، غیرقیمتی است

سخنگوی دولت گفت: با اقدامات دولت در دو سال گذشته تولید بنزین عدد قابل توجهی افزایش یافته است اما در مقابل مصرف بنزنی هم در کشور بالا است. همزمان دولت هم مسیر افزایش تولید را به پیش می‌برد هم کنترل غیرقیمتی را مدنظر دارد.

علی بهادری‌ جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) و گرامیداشت دهه فجر، بیان کرد: رییس‌جمهور در هفته گذشته سفر پر برکتی به استان هرمزگان داشتند و به همت دستگاه‌های دولتی و خصوصی در حوزه‌های مسکن، راه، انرژی، بهداشت و درمان طرح‌های مختلفی به افتتاح رسید.

وی افزود: پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان در اولین جلسه دولت رییس‌جمهور تأکید کردند درخصوص اجرای این فرمایشات برنامه‌ریزی صورت بگیرد و محورهای مختلف این بیانات دسته‌بندی شد و تکلیف‌ها معین و ابلاغ شد.

سخنگوی دولت گفت: در این هفته اولین لبیک به فرمان اخیر مقام معظم رهبری صورت گرفت و بعد از 12 سال از تصویب ماده 24 قانون بهبود کسب و کار، هیات دولت با آیین‌نامه اجرایی این بخش از قانون موافقت کرد. این قانون در دست اجراست و بخشی از آن از سال گذشته عملیاتی شده است. این گام بزرگی برای تسهیل شرایط کسب و کارها خواهد بود و پیش از این نیز در این حوزه قدم‌هایی برداشته شده بود.

بهادری‌جهرمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مقررات گمرکی که از گلایه‌های فعالان اقتصادی بود، در این دو سال به نصف رسیده و زمان بررسی و پاسخ به استعلامات گمرکی نیز از 11 روز به حدود 6 روز کاهش یافته و سرعت در انجام فرآیندهای گمرکی مشاهده می‌شود. هم‌چنین افزایش سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های تولیدی را داشته‌ایم و به‌عنوان مثال تامین ارز در حوزه صنعت و معدن نسبت به چهار سال گذشته حدود 63 درصد رشد داشته است. این آمارها در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد. 17 مرکز اقتصادی در کشور ها ایجاد شده تا تولیدات ما به بازارهای خارجی معرفی شود و امور تجاری را تسهیل کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای جذب نخبگان و حل مشکلات در این زمینه، عنوان کرد: در این دولت تدبیر مختلفی برای جذب نخبگان اندیشیده شده است؛ عضویت در هیات علمی یکی از مشوق‌های جذب است. با اراده و پیگیری خود دولت، مصوباتی داشتیم تا فرآیندهای جذب نخبگان در دانشگاه‌ها صورت گرفته و در زمینه بورسیه هیات علمی مصوباتی داشتیم که اجرا شده است. 160 نخبه در سال گذشته تحصیلی معرفی شدند و فرآیندهای جذب آنان در دانشگاه‌ها طی شده و مقدمات جذب نهایی شده و در مرحله تخصیص بودجه هستند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: فرآیندهای جذب نخبگان به این حوزه‌ها محدود نیست و در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان هم برنامه‌ریزی داشتیم و حمایت‌ها در این عرصه افزایش داشته است. تعداد این شرکت‌ها در این دو سال حدود سه برابر شده و تعداد شاغلین در این شرکت‌ها هم رشد داشته است.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص ناترازی بودجه، گفت: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه و مکاتبات با مقامت رسمی، ناترازی به‌خاطر تغییراتی که در مجلس بر بودجه صورت گرفته، بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد شده و این حداقلِ ناترازی است. این عدد بسیار بالایی است و شاکله کلی بودجه را به نوعی تحت تاثیر قرار داده و حدود یک‌پنجمِ کل بودجه مصارف پیش‌بینی شده که منابع برای آن پیش‌بینی نشده است. با تاکیدات رهبر انقلاب برای جلوگیری از کسری بودجه و نظرات اجماعی کارشناسان، انتظار می‌رود با همراهی و نگاه کارشناسی این موضوع را بازنگری و مورد اصلاح قرار دهیم. البته مراحل تصویب بودجه طی نشده و مراحل دیگری هست و از مجلس می‌خواهیم خط قرمز همه‌ی ما کنترل تورم و رشد اقتصادی 8 درصدی باشد. چنین بودجه‌ای به‌خاطر آثار تورمی قابلیت اجرا نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص رفع ناترازی در حوزه بنزین، عنوان کرد: ناترازی در حوزه‌ها به‌خاطر ناترازی بین تولید و مصرف است؛ البته مقداری نیز مصرف ما در انرژی بالا هست. سیاست دولت برای حل این ناترازی سیاست غیرقیمتی بوده و در همین راستا حرکت می‌کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما دو مسیر را دنبال می‌کنیم و اولین راه، افزایش عرضه است؛ مثلاً در حوزه بنزین پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری به رشد تولید رسیدیم و 50 میلیون متر مکعب افزایش داشتیم. در تولید بنزین افزایش چشمگیری داشتیم و البته نرخ مصرف در کشور هم بالاست. ما تولید خودرو را به‌خاطر نیاز بازار افزایش دادیم و هم‌چنین متأسفانه به‌خاطر خودروهای فرسوده و استفاده از خودروهای تک‌سرنشین، مصرف بنزین بالاست.

بهادری‌جهرمی اظهار داشت: دولت هم‌زمان مسیر کنترل غیر قیمتی را دنبال می‌کند و پیگیر جلوگیری از قاچاق هم هستیم و این موضوع را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم تراز را حفظ کنیم.

وی گفت: در عموم سال تراز در حوزه بنزین وجود دارد و در اوج مصرف و یا ایامی که یک پالایشگاه در حال اورهال است، تلاش می‌شود تأمین بنزین از طرق مختلف صورت بگیرد و امیدواریم با تدابیر دولت در افزایش عرضه و مدیریت همگانی در اصلاح الگوی مصرف، به تراز مناسب در این حوزه برسیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات