صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۶۵

پیام‌آور عزت و وحدت

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه پرونده
جامعه مملو از آدم‌هایی است که با هم تفاوت‌هایی دارند. تفاوت در قومیت، زبان، سلیقه، ذائقه، علم و دانش و... . جامعه متکثر است و از آن دریغی نیست، اما حقیقت آن است که در کنار تفاوت‌ها، اشتراکاتی نیز وجود دارد که ذره‌های جامعه را به یکدیگر متصل می‌کند و در قالب یک ملت و یک امت سامان می‌بخشد. عواملی چون جهان‌بینی‌ها، گرایش‌ها، منافع مشترک، ایمان، عقیده و مذهب واحد که می‌تواند کثرت را به وحدت بدل کند.
وحدت و انسجام ملی را می‌توان مهم‌ترین عامل حرکت و تکاپو در مسیر پیشرفت یک ملت دانست. جامعه‌ای که همدلی حداکثری در آن شکل گرفته است، خواهد توانست بر موانع رشد و تعالی خود غلبه کرده و اهداف دوردست را دست‌یافتنی کند. 
طبیعی است که بدخواهان و دشمنان یک ملت و سرزمین در جهت عکس عمل کردند و از هر ترفندی برای تضعیف همدلی جامعه و کشاندن جامعه به پرتگاه از هم‌گسیختگی اجتماعی تلاش کردند. بدون شک، مهم‌ترین راهبرد دشمن در طول بیش از چهار دهه اخیر در مواجهه با انقلاب اسلامی همین بوده است. چه آنگاه که تجزیه‌طلبان را در کردستان و خوزستان و آذربایجان و... فعال کرد، چه آن روز که در آتش فتنه 88 دمید و سناریوی کودتای رنگین را به بهانه انتخابات کلید زد و چه دیروزی که به بهانه فوت یک دختر، دوقطبی حجاب و بی‌حجاب را شکل داد و کشور را درگیر آشوب و بلوا کرد!
در این میان، غفلت‌هایی از جانب دولتمردان و فعالان سیاسی و همچنین نخبگان و آگاهان کشور رقم خورده است؛ به گونه‌ای که رهبر حکیم انقلاب در آغاز سال چنین زبان به گلایه می‌گشایند: «نکته بعدی در باب منافع ملی، مسئله‌ اتحاد دل‌های مردم است؛ اتحاد عزم‌ها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملی‌مان اختلال ایجاد می‌کنیم. همه‌ ‌ما در این غفلت شریکیم.»
معظم‌له در خطبه‌های نماز عیدفطر نیز بار دیگر به این مسئله اشاره کردند و فرمودند: «من بر «وحدت کلمه» تأکید می‌کنم. مردم عزیز، جوانان عزیز، فعالان سیاسی، فعالان اجتماعی، فعالان رسانه‌ای! بدانید توفیق در توحید کلمه است، توفیق در وحدت کلمه‌ ملت ایران است. اختلاف نظر دارید، داشته باشید؛ اختلاف نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد، اما درگیری و یقه‌گیری و وحدت را شکستن و دودستگی‌ها و دو‌گروهی‌های جعلی درست کردن، به زیان کشور است، به زیان دین شماست، به زیان دنیای شماست، به زیان قوت شماست.»
در این میان، باید تلاش کرد تا از هر فرصتی برای وحدت و همدلی جامعه بهره برد و از هر اقدامی که موجب واگرایی اجتماعی و پراکندگی تخم نفرت اجتماعی می‌شود، فاصله گرفت.
عملیات «وعده صادق» از جمله مهم‌ترین رخدادهای سیاسی‌ـ امنیتی بود که کشور را در مسیر تقویت ملی قرار داد. در این ماجرا که با شکوه و عظمت بی‌نظیری طراحی شده و همه ملاحظات و تدابیر لازم اندیشیده شده بود، همه اقشار اجتماعی‌ـ سیاسی به استقبال آمدند و از آن حمایت کردند. همواره ایستادگی در برابر دشمنی که مرزهای سرزمینی را تهدید کرده، مهم‌ترین عامل همدلی و وحدت یک جامعه و کنار گذاشتن اختلافات بوده است. حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی که در عرف بین‌المللی خاک این سرزمین به شمار می‌آید و شهادت مستشاران نظامی این سرزمین موضوعی نیست که دل هر ایرانی غیور را به درد نیاورده باشد. از این رو انتقام از دشمن آن هم انتقام باشکوهی، چون وعده صادق همه ایرانیان را در سراسر جهان دلشاد کرد و واکنش‌های بی‌نظیری را به همراه داشت.
در کنار جشن بزرگ ملت ایران، فعالان سیاسی نیز رفتارهای شایسته‌ای از خود نشان دادند. در این میان، اظهارات رؤسای‌جمهور پیشین کشور، یادداشت‌ها و مقالات چهره‌های سیاسی شناخته شده از طیف‌های گوناگون سیاسی که در روزنامه‌‌های کشور منتشر شد، انتشار بیانیه‌هایی از جانب احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و اقداماتی از این قبیل که همگی در حمایت از سپاه و پاسداران این سرزمین صورت گرفت، رخداد ارزشمندی است که باید به فال نیک گرفت و آن را به سرآغازی برای تقویت «وحدت ملی» در سال 1403 بدل کرد. نصرت الهی «وعده صادق» امروز به حبل المتینی بدل شده که پیام‌آور عزت و وحدت جامعه اسلامی است و وظیفه ماست که حافظ دستاوردهای این هدیه الهی باشیم. 
همه جناح‌های سیاسی باید تلاش کنند تا به واسطه همدلی ایجاد شده در مسیر گفت‌وگو و حل اختلافات حرکت کنند و شکاف‌های ایجاد شده را به تدریج ترمیم کنند تا در سالی که در آن رقابت‌های سیاسی معطوف به انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در بهار 1404 شکل خواهد گرفت، شاهد تقویت نشاط و همدلی اجتماعی و شکل‌گیری انتخاباتی باشکوه در تراز جمهوری اسلامی باشیم.
هوشیار باشیم که دشمن زخم خورده صهیونیستی و آمریکایی بیکار ننشسته و برای بر هم زدن این وحدت همه ترفندهای اغواگرایانه خود را فعال خواهد کرد. در این میان هستند اندک بیماردلان وابسته به بیگانه‌ای که همسو با دشمن عمل خواهند کرد، اما خیل حمایت باشکوه ملت ایران نباید فرصت عرض اندام به وطن‌فروشان دهد. با همدلی و همگرایی همه وطن‌پرستان و همه آنهایی که ایران را در سایه اسلام علوی یکپارچه می‌خواهند، مسیر پیشرفت و آبادانی این سرزمین هموار و مکر دشمنان به خودشان باز خواهد گشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات