صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۶۰

رکوردهای تازه

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

شرح کامل دستاوردهای اقتصادی شهید جمهور خستگی‌ناپذیر «رئیسی» یقیناً در این مقال نمی‌گنجد. بنابراین بخشی از خدمات دومین رئیس‌جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران را بیان می‌کنیم.
رکوردشکنی در تولید انرژی
هرچند آمارهای فروش نفت ایران با توجه به محدودیت‌های تحریمی، به طور رسمی اعلام نمی‌شود، اما برآوردهایی از سوی مراکز داخلی و خارجی مطرح می‌شود. آخرین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در سال 1402 حداقل به سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد.  صادرات نفت با دیپلماسی اقتصادی فعال در دولت سیزدهم به یک میلیون و 600 هزار بشکه رسید که فاصله کمی با میزان صادرات پیش از خروج آمریکا از برجام دارد.  در بخش گاز هم ایران با وجود تحریم‌ها موفق به افزایش دو برابری تولید این نوع انرژی شد و به واسطه همین اتفاق، سال‌های 1401 و 1402 با کمترین قطعی گاز خانگی سپری شد. همچنین، فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی یکی از مراکز حیاتی تأمین انرژی ایران است که سال گذشته پس از 20 سال، با توان متخصصان ایرانی به بهره‌برداری رسید. تابستان دو سال اخیر، رکورد مصرف روزانه برق، در روزهای متوالی شکسته شد و مصرف از 70 هزار مگاوات عبور کرد، اما قطعی برق ناشی از کمبود رخ نداد. از ابتدای دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود پنج هزار روستایی که تا پیش از این از نعمت آب شرب پایدار بی‌بهره بودند، آبرسانی شده است.
بازگشت نقدینگی 
دولت سیزدهم موفق شد رشد نقطه به نقطه نقدینگی را از 42 و هشت دهم درصد در زمان شروع به کار در مهرماه 1400 با یک روند کاهشی مستمر به 23 درصد در فروردین‌ماه 1403 کاهش دهد. پایه پولی هم که در فروردین 1402 به نرخ 45 درصد رسید و در اسفندماه به 29 و شش دهم درصد نزول کرد.
مهار شتاب تورم
بر اساس داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده که در فروردین‌ماه 1402 به قله ۵۵ و نیم درصد رسیده بود، در فروردین امسال به 30 و 9 دهم درصد سقوط کرد و به‌تبع آن، تورم دوازده ماهه از ۴۸ به 38 و هشت دهم درصد کاهش یافت. ثبات قیمت نان و بنزین برای همه مردم و ثبات نرخ آب و برق و گاز برای مصرف‌کنندگان عادی با وجود افزایش تورم و نرخ ارز و با تکیه بر ابزارهای غیرقیمتی، نشان از مدیریت بالای رئیسی در بخش اقتصاد معیشتی است.
خودکفایی گندم نان
همچنین کاهش نرخ بیکاری به هشت و دو دهم که میزان نرخ بیکاری پس از انقلاب است، در نتیجه افزایش رشد اقتصادی و احیای شش هزار واحد تولیدی راکد رخ داده است. کشور در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی، با وجود کم بارشی و به دلیل اعتمادسازی دولت و شخص رئیس‌جمهور در کشاورزان، در تولید گندم نان خودکفا شد.
پرتاب ماهواره؛ از رکود تا رکورد 
پرتاب و ساخت ماهواره‌ها چندین سال بود که در رکود به سر می‌برد، اما در دولت جدید، 11 ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب شد‌ه که یک رکورد است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات