صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۷۸

واکنش سیاسیون و مقامات کشوری و لشکری

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
مهم‌ترین ویژگی‌ شهید سیدابراهیم رئیسی اخلاق، تقوا، مردمی بودن و خدمت بدون منت بود. شهید رئیسی کشور را در شرایط بسیار سخت و در حالی که درآمد نفتی بسیار کم و تحریم‌ها به شدت زیاد بود و ایران حتی با همسایه‌ها و بعضی کشورهای دوست هم روابط قوی نداشت، تحویل گرفتند و وقتی از او پرسیدند که چرا در این شرایط سخت کاندیدا شده است گفت: من آبرویی دارم و می‌خواهم آبرویم را برای کشور و نظام بگذارم. ایشان همچنین به اتفاق شهید امیرعبداللهیان اقدامات بسیار مناسبی درخصوص موضوع فلسطین و دمیدن روح تازه‌ای به این آرمان داشتند و در جریان عملیات «وعده صادق» که با فرماندهی رهبر معظم انقلاب انجام شد به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی نقش مثبت و حمایتی ایفا کردند. زمانی که ایشان کار را تحویل گرفتند به اتفاق شهید امیرعبداللهیان با اقدامات بزرگ دیپلماسی و دیپلماسی اقتصادی از فاجعه 
جلوگیری کردند.
 
علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه:
آیت‌الله رئیسی فردی ولایتمدار، خستگی‌ناپذیر و مردمی بود. شهید گرانقدر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی(رحمت‌الله علیه)، تمام عمر با برکت خود را با اخلاص و دیانت صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود و همواره در همه عرصه‌های خدمتی چه در دستگاه قضا و چه در قوه مجریه، صادقانه و مخلصانه با اراده‌ای بی‌نظیر، پیگیر حل مشکلات مردم و خدمت به اسلام و انقلاب بود. این انسان برجسته، متخلق به اخلاق اسلامی و خدمتگزاری پارسا، در طول حیات طیبه خویش تحت تأثیر اندیشه‌های ناب امامین انقلاب، گام در مسیر خدمت و پیروی محض از ولایت مطلقه فقیه نهاد و با تلاش و مجاهدت‌های فراوان و خستگی‌ناپذیر، خدمات ارزنده و ماندگاری از خود به یادگار گذاشت.
 
علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی:
آقای رئیسی از مقامات نبود، از مردم و خادم مردم بود. آیت‌الله رئیسی برای مردم یک سبک جدید که سبک صدای انقلاب بود را از حکمرانی و مدیریت سطوح عالی مسئولان به یادگار خواهند داشت و این جاودانه خواهد شد.
 
عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
وجهه علم، دانش و فرهیختگی ایشان کمتر گفته می‌شود. ایشان دکتری حقوق از مدرسه عالی شهید مطهری داشت و از دانش ویژه نسبت به مسائل حقوقی برخوردار بود. همچنین شاگرد فقهای بزرگی، چون آیت‌الله قدوسی، آیت‌الله مصباح، شهید بهشتی و کلاس درس خارج رهبر معظم انقلاب بود. ایشان کتابی درباره وقف دارد، این کتاب نشان می‌دهد که تسلط ایشان نسبت به منابع فقهی چقدر است. یک کتاب دیگر سه جلدی به نام «قواعد فقهی» دارند. البته کتاب‌های دیگری در دست تدوین داشتند که فرصت نشد چاپ شود و باید شاگردان‌شان آنها را دنبال کنند. 
 
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها:
خستگی‌ناپذیری، تواضع، اخلاق‌مداری و پشتکار و پیگیری مجموعه اینها بخشی از خصوصیاتی بود که آیت‌الله رئیسی را ممتاز کرده بود. آقای رئیسی خستگی را خسته کرده بود. سردار شهید موسوی به من گفتند اگر مقدوره به رهبر معظم انقلاب بفرمایید به ایشان امر کنند که کمی استراحت کنند. آیت‌الله رئیسی الگوهایی از کارگزاران نمونه اهل بیت(ع) را نشان داد و به همه فهماند که می‌شود این‌گونه زندگی کرد. حکمرانی پرهیزکارانه واژه‌ای است که برای نوع حکمرانی آقای رئیسی می‌توان به کار برد. ما در طراحی الگوی نظام اسلامی معتقدیم که شایسته‌ترین‌ها از نظر نزدیک بودن به خدا و دور بودن از طاغوت، شایسته مسئولیت هستند و این عصاره نظریه ولایت فقیه است که شخصیت آقای رئیسی نیز متجسم‌کننده این نظریه شد. حتی منتقدین و مخالفین آقای رئیسی و کسانی که با او احساس فاصله می‌کردند، امروز ناچار به بیان خوبی‌های او شدند.
 
سردار حسین اشتری، مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور امنیتی و انتظامی:
شهید رئیسی با روحیه باز و گشاده با موضوعات برخورد می‌کردند. در یکی از مراسماتی (صبحگاه فراجا) که شهید رئیسی حضور داشتند بعد از اتمام مراسم با حوصله به تمام مراجعاتی که چه از طرف فرماندهان، چه افراد دیگر به ایشان می‌شد پاسخ می‌داد و برای هم‌صحبتی با هر فرد با روی گشاده و مرحمت وقت می‌گذاشتند. آقای رئیسی سراپا اخلاص بود و در انجام امورات، می‌توانستی متوجه شوی که ایشان فقط برای خدا کار می‌کند و اصلاً به نامهربانی‌ها توجهی نمی‌کرد؛ چرا که هدفش خدمت به مردم بود.
 
محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد‌کشاورزی:
خداوند عزیز را شاهد می‌گیرم که طی دوران خدمت در هیئت دولت هرگاه با شهید راه خدمت رئیس‌جمهور صادق و خدوم ملت گفت‌وگو می‌کردم، نکته اساسی توصیه و نگرانی وی «مراقبت از سفره خانوار و توجه بیشتر به محرومان و مستضعفان و تلاش مؤمنانه برای تأمین امنیت غذایی کشور» بوده است. رئیس‌جمهور شهید به معنای واقعی مقلد امام و رهبری بودند و همیشه بر اجابت فرمایش و به کار بستن رهنمودهای ایشان در دولت اصرار می‌ورزیدند. در طول مدت همکاری نزدیک با آقای رئیس‌جمهور، سخنی علیه مخالفان دولت از ایشان نشنیدم. ایشان به حل قطعی مسائل و رفع مشکلات تأکید داشت و عبور سطحی و مقطعی از موضوعات را روش مناسب برخورد با امور نمی‌دانست.
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
هیچ‌گاه فعل مذمومی از شهید رئیسی ندیدم. یک بار خدمت آیت‌الله رئیسی در انتخابات ۹۶ بودیم، من می‌گفتم که شما بیشتر از پشت تریبون رسمی صحبت کنید تا منبر‌های وعظ و روضه تا بتوانید بیشتر به مباحث سیاسی بپردازید. ایشان گفتند: آقا هر کاری می‌کنید این روضه و این حسینیه را از ما نگیرید. آیت‌الله رئیسی شخصیتی کاملا اخلاقی بود. در انتخابات سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ در مناظره اول که برگزار شد برخی گفتند، چون آقای رئیسی حرف تند نزدند مورد استقبال قرار نمی‌گیرند؛ حتی صحبت‌های دیگران را به شکلی کاملاً محترمانه پاسخ می‌دادند و من هم گفتم ایشان اخلاق محور هستند و باید چنین توقعی از ایشان داشته باشیم. 
 
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
آقای رئیس‌جمهور همیشه به ما گوشزد می‌کردند که رهبر انقلاب فرموده‌اند که باید وحدت داشته باشیم و لذا اختلافات را دور میز باید حل کنیم؛ ایشان حتی می‌گفتند که اختلاف در سطوح بالای مدیریت نباید باعث نگرانی مردم شود. آیت‌الله رئیسی در مواجهه با بدگویان و کسانی که باعث آزردگی ایشان می‌شدند، خاطره‌ای را نقل می‌کرد که در دوره‌ای که شهید مظلوم بهشتی، مورد هجمه شدید بود، در حالی‌که استدلال و اطلاعات دقیق وجود داشت و می‌توانست از خودش دفاع کند؛ اما چون مأمور به این بود که برای حفظ وحدت سکوت کند تا اختلافات دامن نخورد، لذا آن شهید فرموده بود که به امر امام خمینی(ره) مأمور به رعایت وحدت هستم.
 
سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی:
شهید آیت‌الله رئیسی در تمامی حوزه‌هایی که موضوع مربوط به عامه مردم بود، حساسیت و اهتمام ویژه‌ای داشتند و در حوزه فضای مجازی نیز طبق تأکید اخیر ایشان فرموده بودند که نباید این فضا برای مردم کشور به حال گیری تبدیل شود و باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند درست و خوب از مزایای فضای مجازی برای کار‌های خود استفاده کنند. در حوزه‌هایی که دغدغه مردم زیاد می‌شد، شخصاً ورود می‌کردند و گزارش می‌خواستند و اخیراً حتی موضوعی باعث تشویش اذهان شده بود که بلافاصله تماس گرفتند و پیگیری کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات