صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۸۰

واکنش سران و مقامات دولت‌های خارجی

 پوتین، رئیس‌جمهور روسیه: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد، بپذیرید. سیدابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود.
شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین: درگذشت رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می‌گویم.
ایگناتزیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس: در پی سانحه بالگردی که جان رئیس‌جمهور رئیسی و همتایم وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و هیئت همراه آنها را گرفت، به خانواده قربانیان و شهروندان ایرانی متأثر از آن تسلیت می‌گویم.
 ژوراج بلاتار، وزیر خارجه اسلواکی: آنها خود را وقف خدمت به کشور و پیشبرد روابط دیپلماتیک کردند. همدردی ما با خانواده‌های عزادار (بازماندگان) است.
 شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت: شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آنها را تسلیت می‌گویم و برای شهدای این حادثه آرزوی مغفرت و برای ملت ایران و خانواده شهدا آرزوی صبر و شکیبایی می‌کنم.
 بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه: قلباً به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت(شهادت) ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان‌شان را به آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای و دولت و مردم دوست ایران تسلیت می‌گوییم.
 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه: از برادرم رئیسی با کمال احترام و تشکر یاد می‌کنم و اعلام می‌کنم که در کنار ایران هستیم.
 شیخ تمیم‌بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر: با دولت و ملت ایران به سبب شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد ابراز همدردی و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده‌های‌شان مسئلت می‌کنم.
 جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا فوت ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و دیگر مقامات ایرانی را در نتیجه سقوط فاجعه بار بالگرد در روز یک‌شنبه تسلیت می‌گوید. این اتحادیه همدردی خود را با خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان متأثر ایران اعلام می‌کند.
 احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر مقامات ایران را در پی سانحه دلخراش سقوط بالگرد به ملت ایران تسلیت می‌گویم. از خداوند متعال برای آنان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌های‌شان صبر و آرامش را طلب می‌کنیم.
 هیثم الغیص، دبیرکل اوپک: اینجانب در این شرایط سخت از طرف خود و همه کارکنان دبیرخانه اوپک، مراتب تسلیت و همدردی خود را به رهبر عالی‌قدر و ملت جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های آقای رئیسی و دیگر مسئولان ابراز می‌کنم.
 نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا: از شنیدن اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همانطور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما.
 آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل: سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دبیرکل سازمان ملل پس از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، تماسی با مقامات ایرانی داشته است؟ گفت: دبیرکل سازمان ملل امروز صبح با نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت‌وگو کرد تا پیام تسلیت و همدردی خود با مردم و دولت ایران را تقدیم کند.
 پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان: پاپ فرانسیس دوشنبه در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همه کسانی را که دیروز در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، تسلیت می‌گویم.
 آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان: وی در پیامی در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراه در سانحه هوایی گفت که از این رخداد عمیقا متأثر شده و در غم خانواده‌های قربانیان و مردم ایران شریک است. دودا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از درگذشت دلخراش آقای ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه وی در سانحه هوایی عمیقا متأثر شدم.»
 ویلیام ساموئی روتو، رئیس‌جمهوری کنیا: شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیئت همراه در سانحه هوایی را تسلیت گفته و وی را رهبری قاطع و نترس توصیف می‌کند.
 کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی: در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران مراتب تسلیت عمیق خود، دولت و مردم کشورش را به دولت و مردم ایران اعلام کرده و رئیس‌جمهوری شهید کشورمان را دولتمردی برجسته توصیف کرد.
 فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه: ایران و امت اسلامی دو مقام برجسته خود را از دست داد که زندگی خود را وقف خدمت به کشور و امت اسلامی کردند. با توجه به روابط محکم شخصی و کاری که با امیر عبداللهیان در سال‌های طولانی داشتم، درگذشت ایشان یک ضایعه برای شخص من است.
 ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان: شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران را به رهبر معظم انقلاب تسلیت می‌گویم.
 مایکل دی هیگینز، رئیس‌جمهوری ایرلند: مایلم به عنوان رئیس‌جمهور ایرلند ضایعه درگذشت غیرمنتظره رئیس‌جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه ایران و همه آنهایی را که در دیروز در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند، به ملت ایران تسلیت عرض کنم.
 انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران الگوی تعهد عمیق به رفاه و عزت مردم بود.
 شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان: یاد و خاطره رئیسی در قلب ملت‌های ما می‌ماند.
 امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان: درگذشت شهادت‌گونه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه بالگرد در شمال کشور را تسلیت می‌گویم، رئیسی نقش مهمی در تعمیق روابط ایران و تاجیکستان ایفا کرد.
 فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین: شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سانحه بالگرد در تبریز را تسلیت می‌گویم.
 قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.
 یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن: توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را به علت جان باختن رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او به دولت و مردم ایران ابراز می‌کند.
 قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی مردم جمهوری ترکمنستان: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی سیاستمدار و دولتمرد برجسته‌ای بود که تلاش‌های شگرف او موجب افزایش رفاه و موفقیت جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور شده بود.
 رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی: در سوگ درگذشت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عزادار شده‌ایم.
 نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان: مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم رئیس‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهان‌شان پذیرا باشید.
 الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس: نام آیت‌الله رئیسی برای همیشه در تاریخ روابط تهران و مینسک ثبت خواهد شد.
 لوئیس آرسه، رئیس‌جمهوری بولیوی: با اندوه عمیق خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سانحه دلخراش هواپیما را به همراه هیئت همراه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در آن حضور داشتند، دریافت کردیم. در دیداری که با او داشتم، رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات