بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۱۱

طرح بایدن برای غزه؛ استقرار سه هزار نیرو با مستشار آمریکایی

آمریکایی ها در جدیدترین برنامه خود بمنظور ترسیم آینده نوار غزه پس از اتمام جنگ به دنبال استقرار حدود سه هزار نیروی نظامی برای تامین امنیت در غزه هستند که دو هزار نفر آنها از فلسطین (تشکیلات خودگردان) و هزار نفر نیز از نیروهای کشورهای عربی خواهند بود.

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی مدعی شد آمریکایی ها در جدیدترین برنامه خود به منظور ترسیم آینده نوار غزه پس از اتمام جنگ به دنبال استقرار حدود سه هزار نیروی نظامی برای تامین امنیت در غزه هستند که دو هزار نفر آنها از فلسطین (تشکیلات خودگردان) و هزار نفر نیز از نیروهای کشورهای عربی خواهند بود تا بدین شکل کنترل منطقه غزه را در دوران پساجنگ به دست بگیرند.

هرچند این گزارش اشاره ای به نام کشورهای مشارکت کننده در میان نیروهای به اصطلاح «حافظ صلح» نکرده است، اما مدعی شده واحدهایی نظامی از امارات، اردن، مغرب و مصر در این جمع حضور خواهند داشت. براساس گزارش پولتیکو، آمریکا به دلیل نگرانی از تبعات امنیتی تداوم حضور نیروهای اشغالگر در نوار غزه، خواهان واگذاری فرماندهی این نیروها به مصر می باشد تا بهانه ای برای حمله به این نیروها وجود نداشته باشد، ولی مصر خواستار مشارکت آمریکا در جمع نیروهای حافظ صلح است.

براساس این گزارش، آمریکا از پذیرش حضور نظامی خود در آینده غزه خودداری کرده است، اما پذیرفته است تا در زمینه امنیتی در راستای جلوگیری از هرگونه تهدید علیه منافع رژیم صهیونیستی در سازماندهی اوضاع غزه بعد از جنگ مشارکت خواهد داشت. در همین راستا علاوه بر حضور نیروهای امنیتی، به نظر می رسد یک مستشار غیرنظامی آمریکایی، مسئولیت اداره امور در غزه در برهه بعد از جنگ را عهده دار خواهد بود که نخستین مسئولیتش، توزیع کمک های بشردوستانه و جلوگیری از وقوع آشوب در این منطقه است.

همزمان روزنامه الشرق الاوسط هم در گزارشی با اشاره به برنامه دولت کاخ سفید برای حضور فعال در آینده غزه تاکید کرد مذاکرات درخصوص دایره اختیارات و وظایف مستشار غیرنظامی آمریکایی برای غزه میان وزارت خارجه، پنتاگون و سیا در جریان است.

علاوه بر مذاکرات داخلی در ساختار سیاسی آمریکا، «ویلیام برنز»، رئیس سیا برای چکش کاری طرح اداره غزه بدون حماس و بعد از توقف جنگ، راهی پاریس شد و در آنجا با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ملاقات نموده است. این درحالی است که وزرای خارجه شش کشور عربی (عربستان، مصر، قطر، امارات، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین) هم یک روز قبل از این دیدار در کاخ الیزه  حضور داشتند و درباره آینده غزه با مکرون مذاکره کردند.

آنطور که العربی الجدید از این دیدار گزارش داده، وزرای خارجه کمیته شش کشور عربی با طرح کنترل گذرگاه رفح توسط رژیم صهیونیستی مخالفت کرده اند، ولی درخصوص وضعیت نیروهای صلح بان مدنظر آمریکا اشاره ای صورت نگرفته است.

این در شرایطی است که هفته گذشته کشورهای عربی در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در منامه با استقرار نیروهای بین المللی برای تامین امنیت غزه موافقت کرده بودند. همزمان تلاشهای آمریکا به منظور پیشبرد طرح امنیتی مدنظر خود درحالی در جریان است که در تل‌آویو این ابتکار دولت بایدن مخالفان جدی دارد و جناح تندرو کابینه رژیم صهیونیستی با رد این درخواست، خواهان کنترل کامل ارتش اسرائیل بر منطقه غزه و شهرک سازی در این منطقه است.

در سمت مقابل،  ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به هزینه 5 میلیارد دلاری و غیرقابل کنترل بودن غزه توسط نظامیان صهیونیست خواستار آن است که کنترل این منطقه به تشکیلات خودگردان واگذار شود. مسئله زمانی پیچیده تر می شود که مدنظر داشته باشیم بنیامین نتانیاهو اساسا با ایده واگذاری کنترل غزه به تشکیلات خودگردان مخالفت جدی دارد و حاضر به پذیرش این امر نیست. این وضعیت علاوه بر اینکه نشان دهنده عمق تشتت و اختلافات درونی در رژیم صهیونیستی است، گواهی بر ناتوانی آمریکا و دیگر کشورهای غربی در کنترل اوضاع در چهارچوب راهکار دو دولتی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات