صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۰۳۳۶

تکمیل بازی خطرناک بایدن در کی‌یف

کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درباره آغاز آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ گفتگو کردند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

مقامات آمریکایی در حال تقویت توان میدانی و نظامی اوکراین با هدف استفاده از برخی دستاورد‌های میدانی کی‌یف در مذاکرات احتمالی صلح در آینده هستند. با این حال به نظر می‌رسد این بازی خطرناک بایدن و دیگران نتواند سرنوشت و فرجامی مطابق پیش‌بینی مقامات آمریکایی داشته باشد!

کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درباره آغاز آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ گفتگو کردند. کاخ سفید همچنین یادآور شد که روسای جمهوری دو کشور درباره تصویب سریع سایر کشور‌ها برای انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ خود به اوکراین گفتگو کردند. پنتاگون نیز اعلام کرد که آموزش خلبانان اف-۱۶ اوکراینی را از ماه آینده در ایالات متحده آغاز می‌کند. اخیرا و در جریان سفر زلنسکی به دانمارک و هلند، دو کشور عضو اتحادیه اروپا بر تعهد خود در خصوص تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ خود به اوکراین تاکید کرده بودند.

اما نکته اصلی اینجاست که انباشته شدن انواع تسلیحات نامتعارف در اوکراین، می‌تواند حتی در صورت انعقاد صلح میان مسکو و کی‌یف، آینده منطقه درگیر را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. ضمن آنکه فعلا دستاورد‌های میدانی ارتش و دولت اوکراین با آنچه مقامات آمریکایی و اروپایی پیش‌بینی کرده بودند تفاوتی معنادار دارد. شکست اوکراینی‌ها در نبرد باخموت و ناکامی آن‌ها در ضد حمله در مناطق شرقی، به نماد‌های شکست میدانی کی‌یف در مقابل مسکو تبدیل شده است.

در چنین موقعیتی مقامات ارشد ناتو قدرت مدیریت صحنه نبرد را به گونه‌ای آشکار از دست داده‌اند. در عین حال، رویکرد اخیر دولت بایدن و پنتاگون نشان می‌دهد که واشنگتن هنوز از حقایق جنگ اوکراین و واقعیات میدانی نتوانسته است درس بگیرد. نتیجه این بازی می‌تواند برای واشنگتن، لندن و دیگر بازیگران اصلی ناتو فاجعه بار‌تر از حد تصور باشد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات