سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۵۸۰

پیام‌های مصاحبه ولیعهد اردن درباره ایران

ولیعهد اردن در مصاحبه‌ای با شبکه «العربیه»، نسبت به برخی مسائل منطقه‌ای از جمله پرونده فلسطین، روابط با عربستان و مناسبات با ایران اعلام موضع کرد.

«حسین بن عبدالله»، ولیعهد اردن هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه سعودی درباره برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله رابطه تهران با اردن موضع گیری کرد. این اولین مصاحبه ولیعهد اردن با رسانه‌ای منطقه‌ای بود. او در این مصاحبه برای نخستین بار درباره برخی مسائل مهم و حساس در حوزه داخلی و خارجی اردن صحبت کرد.

ولیعهد اردن در زمینه داخلی تاکید کرد که برنامه وی تاکید بر توسعه توریسم به عنوان اساس اقتصاد کشورش و همچنین ورود به بازارهای جدید (فعال شدن در عراق و سوریه) است.

این شاهزاده در ادامه با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی در کشورش تاکید کرد که تبعات بهار عربی، جنگ در کشورهای همسایه و بحران کرونا از مهمترین دلایل مشکلات اقتصادی در کشورش است.

در این میان موضع گیری حسین بن عبدالله درباره تحولات غزه نیز مورد توجه قرار گرفت. وی در دفاع از عملکرد امان در قبال جنگ غزه تاکید کرد که کشورش کارزار دیپلماتیک علیه اسرائیل به راه انداخته است. وی تصریح کرد که از سال ۲۰۰۲ تاکنون دولت‌های تندرو در اسرائیل روی کار آمده‌اند و شهرک‌نشین‌ها از ۲۰۰ هزار نفر به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته‌اند.

کشور اردن , خاورمیانه ,

اتخاذ چنین مواضعی از سوی ولیعهد اردن امری بی‌سابقه و برآمده از فشارهای اجتماعی ناشی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه در هشت ماه گذشته است. فضای سیاسی داخلی اردن که بخش قابل توجهی از شهروندان آن فلسطینی هستند، طی ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات گسترده ضد اسرائیلی بوده و همین امر در موضع‌گیری ولیعهد اردن علیه تل آویو، موثر بوده است.

حسین بن عبدالله از سال ۲۰۰۹ که به عنوان ولیعهد منصوب شد، همواره از اظهار نظر روشن درباره تحولات سیاسی خودداری می‌کرد و بیشتر در زمینه فعالیت‌های مربوط به امور آموزشی و فرهنگی فعالیت داشت. فعالیت‌های رسانه‌ای وی در سالهای اخیر تقویت شد ولی باز هم نسبت به مسائل سیاسی و منطقه‌ای، موضعی روشن اتخاذ نمی‌کرد.

بخش دیگری از صحبت‌های ولیعهد اردن در ارتباط با روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران بود. حسین بن عبدالله ضمن اشاره به اینکه امان خواستار روابط خوب با تهران براساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی است، تاکید کرد «گفتگوهای ایرانی و اردنی در همه پرونده‌ها در جریان است و انشالله نتیجه بخش خواهد بود.»

این نخستین موضع‌گیری ولیعهد اردن درباره جمهوری اسلامی ایران بود که می‌توان آنرا به عنوان نشانه‌ای مثبت در روابط تهران-امان ارزیابی کرد. این درحالی است که روابط ایران و اردن طی دهه‌های اخیر شاهد فراز و نشیب بوده ولی در فضای جدید منطقه‌ای نشانه‌هایی از بهبود و ارتقا در روابط جمهوری اسلامی ایران و اردن هاشمی درحال بروز می‌باشد که بیش از هر چیز ناشی از پیگیری سیاست همسایگی در دولت سیزدهم بوده است.

در مجموع می‌توان مصاحبه اخیر حسین بن عبدالله را از دو منظر مورد بررسی قرار داد؛ اول از همه ورود جدی ولیعهد به تحولات منطقه‌ای در مصاحبه با رسانه العربیه وابسته به سعودی بود که به نوبه خود دربردارنده پیام‌هایی مهم است. دوم اینکه اردن هم همسو با دیگر کشورهای عربی همچون بحرین، مصر و پس از عربستان در مسیر بهبود روابط با ایران گام بر می‌دارد، امری که باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات