بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۶۰۶۷۹

نخستین تحریم تجاری علیه اسرائیل از سوی آمریکای لاتین با اقدام کلمبیا

دولت کلمبیا با عبور از اقدامات صرفا دیپلماتیک، صادرات زغال‌سنگ به اسرائیل را در تلاش برای تحت فشار قرار دادن این رژیم به منظور توقف جنگ غزه متوقف می‌کند که نخستین تحریم تجاری علیه رژیم صهیونیستی توسط یک کشور آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

به گزارش از روزنامه ال پائیس، بر اساس فرمانی که توسط وزارت بازرگانی کلمبیا منتشر شد، دولت بوگوتا تصمیم گرفته است صادرات زغال‌سنگ به رژیم صهیونیستی را در تلاش برای تحت فشار قرار دادن این رژیم برای توقف درگیری در غزه متوقف کند.

این تصمیم نشان‌دهنده اولین تحریم تجاری علیه اسرائیل توسط یک دولت آمریکای لاتین است؛ تحریم تجاری فراتر از اقدامات انجام شده‌ای که تاکنون ماهیت دیپلماتیک داشته‌اند.

این اقدام که از سوی وزرای امور خارجه، دارایی و انرژی کلمبیا نیز حمایت می‌شود، پس از امضای آن توسط گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا این کشور که در حال حاضر برای شرکت در کنفرانس صلح اوکراین در اروپا به سر می‌برد، اجرایی خواهد شد.

با در نظر گرفتن اینکه این کشور بزرگ‌ترین تامین‌کننده سوخت فسیلی اسرائیل است، این تصمیم می‌تواند به طور قابل توجهی بر روابط تجاری میان کلمبیا و رژیم صهیونیستی تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کلمبیا سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) حدود ۴۵۰ میلیون دلار (۴۱۵ میلیون یورو) زغال سنگ به رژیم صهیونیستی عرضه کرد.

انجمن معدن کلمبیا به این فرمان واکنش نشان داده و نسبت به «تاثیر جدی» اعمال آن بر این بخش هشدار داده است. این نهاد با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: اسرائیل یک مقصد کلیدی برای صادرات زغال‌سنگ حرارتی کلمبیا است. این نوع اقدامات باید پیامدهای اقتصادی و اجتماعی را برای کشور و مناطق بسنجد.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که دولت کلمبیا در اوایل ماه مه گذشته (اواسط اردیبهشت ماه)، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل به تلافی حمله به غزه، که در آن بیش از ۳۶ هزار و ۷۰۰ فلسطینی جان باخته‌اند، قطع کرد.

روزنامه کلمبیایی «لا رپوبلیکا» (La República)، رسانه تخصصی در امور اقتصادی گزارش داد که صادرات این کشور آمریکای جنوبی به اسرائیل از زمان امضای توافقنامه تجارت آزاد در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۷.۰۲ درصد افزایش یافته و کلمبیا پس از برزیل، به دومین شریک تجاری اسرائیل در آمریکای لاتین تبدیل شده است.

به این ترتیب، قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل را از سوی کشوری شاهد هستیم که برای سال‌ها و در دولت‌های متوالی راست‌گرا و راست میانه، روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات