صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۸۴

فرصتی برای نامزد شدن!

این روزها حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری در فضای مجازی معطوف به صحنه انتخابات منتشر می‌شود که در صحت و سقم و اعتبار آن باید دقت ورزید و اجازه نداد تا فکت‌های غیرواقعی جایگزین اسناد متقن شود و احیاناً ما را دچار خطای محاسباتی کند. 
برای نمونه، به تازگی متنی بیرون آمده است که تلاش دارد با نشانه‌ای، تفاوت عملکرد دولت شهید رئیسی و آقای حسن روحانی را آشکار کند و مدعی است که بعد از پایان ریاست‌جمهوری روحانی به دلیل عملکرد ضعیف هشت ساله، بسیاری از افراد جرئت نام‌نویسی در انتخابات و پذیرش مسئولیت خطیر ریاست‌جمهوری را نداشتند؛ چرا که آنچه تحول داده شده بود، دولتی پر مشکل با ضعف‌ها و کاستی‌های فراوان بود که رفع آنها مستلزم تلاش بسیار و طاقت‌فرسا بود. 
اما پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و به دلیل عملکرد مثبت سه ساله ایشان، شاهد آن هستیم که تعداد قابل ملاحظه‌ای از افراد برای نام‌نویسی به میدان آمده‌اند. به واقع، دولت رئیسی توانسته است با خرواربرداری از خطاها و مشکلات تحویل گرفته از دولت گذشته، فرصت را برای به میدان آمدن چهره‌های سیاسی گوناگون به منظور کاندیداتوری فراهم آورد و شرایط را برای کار و خدمت هموار کند.
در بررسی این ادعا باید گفت، فارغ از نقد عملکرد دولت روحانی که ممکن است با انتقادات جدی مواجه باشد، باید گفت که این مقایسه صحیح نیست و مبتنی بر اطلاعات غلط از انتخابات 1400 شکل گرفته است. کافی است بر سوابق انتخابات ۱۴۰۰ نگاه کنیم تا معلوم شود در ریاست‌جمهوری سیزدهم، تعداد ۵۹۲ داوطلب برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کردند که شورای نگهبان صلاحیت هفت نفر را برای نامزدی در انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری تأیید کرد: 
1ـ محسن رضایی، 2ـ سیدابراهیم رئیسی، 3ـ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، 4ـ عبدالناصر همتی، 5ـ محسن مهرعلیزاده، 6ـ علیرضا زاکانی و 7ـ سعید جلیلی.
در این بین، مروری بر اسامی برخی از چهره‌های مشهوری که در آن سال نام‌نویسی کردند و از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند، حکایت از آن دارد که بسیاری از آنها این دوره نیز به میدان آمده‌اند. بنابراین، تغییر محسوس و معناداری میان ثبت‌نام‌کنندگان این دوره و دوره قبل وجود ندارد. با این تفاوت که شرایط جدید شورای نگهبان، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان را تقلیل داده و از 590 نفر به حدود 80 نفر رسانده است.
در میان چهره‌هایی که در سال 1400 نام‌نویسی کردند، ولی صلاحیت‌شان در آن سال احراز نشد، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:
علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، سعید محمد، حسین دهقان، صادق خلیلیان، رستم قاسمی، محمد عباسی، حسن سبحانی، محمدشریف ملک‌زاده، محمدحسن قدیری ابیانه، محمود صادقی، علی مطهری، رامین مهمان‌پرست، علیرضا افشار، فریدون عباسی دوانی، سیدمصطفی تاج‌زاده، شاهین محمدصادقی، سیدشمس‌الدین حسینی، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان، سیدعزت‌الله ضرغامی، سیدعباس نبوی، مسعود زریبافان، محمد خوش‌چهره، محسن رهامی، محمد شریعتمداری، زهرا شجاعی، رسول منتجب‌نیا و محمدجواد حق‌شناس.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات