صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۱۳

لزوم «رعایت اخلاق» از تایید صلاحیت‌ها تا رد صلاحیت‌ها/ رقابتی شفاف و امکاناتی برابر

جلیلی، قالیباف، زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی، پزشکیان و پورمحمدی شخصیت‌هایی هستند که از میان ۸۰ ثبت نام شده از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و قرار است در برنامه‌های انتخاباتی به معرفی خود و تبلیغات آنچه می‌خواهند انجام دهند برای مردم تشریح کنند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی تقوی

انتظار‌ها به سر رسید و از میان ۸۰ نفری که برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند ۶ نفر به عنوان افراد دارای صلاحیت جهت حضور در این رقابت توسط شورای نگهبان معرفی شدند.
افرادی که به گفته سخنگوی شورای نگهبان از تمام زوایا مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته و بعد اعلام میشوند. حالا انتخابات ریاست جمهوری وارد بعد جدیدی میشود و از حالا تبلیغات ریز و درشت نامزد‌ها آغاز میشود تا در رقابتی نفس گیر از میان ۶ نامزدی که هر کدام کارنامه بلندی دارند یک نفر برنده این رقابت شده و سکاندار آینده اجرایی کشور شده و عنوان نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی را از آن خود کند.

این شش نفر!
جلیلی، قالیباف، زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی، پزشکیان و پورمحمدی شخصیت‌هایی هستند که از میان ۸۰ ثبت نام شده از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و قرار است این شش نفر در برنامه‌های انتخاباتی به معرفی خود و تبلیغات آنچه می‌خواهند انجام دهند و البته در تکمیل و ادامه راه شهید رئیسی، بدان پایبند هستند برای مردم تشریح کنند.
برنامه‌های در نظر گرفته شده برای شش نامزد انتخاباتی در رسانه ملی نیز اینچنین خواهد بود: پنج مناظره، سه میز گرد تخصصی، چهار مستند تلویزیونی و رادیویی، برنامه‌های رو به دوربین برای سخن گفتن با مردم، گفتگو با مردم استان‌ها، برنامه صف اول، برنامه گفت‌و‌گوی ویژه، برنامه بدون تعارف و علاوه بر آن در فضای مجازی، سامانه تلوبیون هم در اختیار نامزد‌ها قرار گرفته میشود.
به گفته سخنگوی ستاد انتخابات بر اساس قانون، با اعلام اسامی، تبلیغات رسمی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است؛ اسلامی افزوده است: تبلیغات نامزد‌ها تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی (ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۷ تیر) ادامه دارد. چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه (۸ تیر) برگزار خواهد شد.

دور نهایی
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بعد از رییس جمهور عزیز و مردمی ایران که در مسیر خدمت به مردم و این سرزمین کهن شهید شد حالا وارد دور نهایی می‌شود تا کاندید‌ها در تبلیغی رو در رو و چهره به چهره با مردم و دیگر کاندیدا‌ها خود را محک زده و اثبات کنند.

اصلح‌ترین فرد!
تا اصلح‌ترین فرد در میان آن‌ها برای اداره امور کشور و سکانداری چهار سال آینده ایران، حل مشکلات مردم و آنچه شهید رییسی آغازگر آن بود، به عنوان اصلح‌ترین فرد برگزیده شود.
اصلح از منظر رهبر معظم انقلاب به کسی اطلاق می‌شود که در تقید به دین و تشرع دینی و عمل به دین بهتر و جلوتر باشد، نسبت به استقلال کشور با آویزان نشدن به این قدرت و آن قدرت دنیا اصرار بیشتر داشته باشد و در مبارزه با فساد به طور جدی عقیده داشته و نسبت به منافع ملی جلوتر باشد.

«اخلاق» در درجه اول اهمیت
اما آنچه حتی پیش از آغاز برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و رهبر معظم انقلاب بار‌ها نسبت بدان تاکید داشته و در مراسم ارتحال امام هم تاکیدوار آن را گوشزد کردند «رعایت اخلاق» در انتخابات است.
امری که هم نامزد‌های تأیید صلاحیت شده، ملزم هستند نسبت به دیگران و حتی تایید صلاحیت نشده‌ها مد نظر قرار دهند و هم افرادی که ردصلاحیت شده اند ملزم هستند جهت رعایت آن و برقراری آرامش سیاسی برای ادامه مسیر انتخابات زودهنگام کشور آن را مدنظر قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) فرمودند: «در رقابت‌های پیش روی انتخابات نامزدها، اخلاق حاکم باشد، تهمت زدن و لجن پراکنی کمکی به پیشرفت کار‌ها نمی‌کند.»
رهبر معظم انقلاب در قامت یک تحلیلگر اجتماعی و سیاسی به خوبی به این امر واقفند که بی اخلاقی در انتخابات نه تنها مسیر انتخابات را به بیراهه می‌کشاند و کمکی به ادامه مسیر انتخابات نمی‌کند که می‌تواند با برهم زدن آرامش سیاسی و اجتماعی در جامعه، بی آبرویی از جنجال در میان شخصیت هارا به همراه داشته باشد.

شاید باز هم در میان بهترین الگو آیت الله رئیسی باشد که در میانه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و وقتی از جانب چند کاندید مورد تهمت و افترا قرار گرفتند تنها به گفتن این امر که سکوت می‌کنند و این بحث را ادامه نمی‌دهند چرا که می‌تواند سبب بی آبرویی طرف بی اخلاق مقابل شود. آیت الله رییسی نمونه کامل انسانی بود که برای رسیدن به جایگاهی که جزو بالاترین مقام‌های کشور است از خطوط قرمز و اخلاق عدول نکرد حتی در برابر آن‌هایی که با بی اخلاقی به دنبال تهمت‌های ناروایی به ایشان بودند؛ بلکه تنها یک هدف داشتند؛ «خدمت، خدمت و خدمت» آن هم به دور از حاشیه و جنجال و در آرامش کامل جامعه و دیگر هیچ!

وظیفه کاندیدا‌ها
حالا وظیفه کاندیدا‌های انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری نیز همین است و آن اینکه در شرایطی که کشور هنوز در شوک شهادت خادمان ملت است تنها به رقابتی سالم و بدور از جنجال‌های فیک و دروغین بسنده کنند و اخلاق را سرلوحه خود قرار دهند؛ چرا که رعایت اخلاق از تهمت و لجن پراکنی‌های بی حاصلی که کمکی هم به پیشرفت و پیشبرد اهداف انقلاب و نظام نمی‌کند، جلوگیری می‌کند.
رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده تنها مختص آن‌ها نیست بلکه افراد و شخصیت‌هایی هم که حالا به هر دلیلی ردصلاحیت شده‌اند اگر واقعا دلسوز این آب و خاک و مردم مومن و انقلابی آن هستند، باید اخلاق را مدنظر قرار داده و سعه صدر به خرج دهند تا کشور از این کوره راه هم مانند دیگر مقاطع حساس از انقلاب تا امروز به سلامت گذر کند.

افراد مشهوری که رد صلاحیت شدند؛ مهرداد بذرپاش، صولت مرتضوی، داود منظور، احمدی بیغش و اسماعیلی
لاریجانی، جهانگیری، آخوندی، کواکبیان، شریعتمداری و همتی
شمس الدین حسینی و نیکزاد
احمدی نژاد و وحید حقانیان هستند؛ همان افرادی که انتظار می‌رود به قانون تمکین کرده و با سعه صدر تنها ادامه این مسیر خطیر را برای ملت و انقلاب تسهیل کنند.

قطعا مردم هم با حضور و مشارکت بالای خود در انتخاب نهمین رییس جمهور بار دیگر مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان و دشمنان داخلی و خارجی می‌کوبند و ثابت می‌کنند برای همیشه تاریخ پشت این نظام و انقلاب مانده‌اند و برای استقلال و اقتدار نظام جمهوری اسلامی به اصلح‌ترین فردی که می‌تواند خادم ملت و نظام و انقلاب ایران بوده و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در تمام مجامع بین المللی بالا نگه دارد، رای خواهند داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات