صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۶۱۰۵۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

زارعی: قدرت دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم منجر به آزادی حمید نوری شد

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: دولت شهید رئیسی معتقد بود دیپلماسی عزتمندانه حرف اول را می‌زند لذا راه پیگیری مطالبات ایرانیان باز است. با آزادی آقای حمید نوری شاهد هستیم تلاش‌های وزارت خارجه شهید رئیسی به ثمر نشسته است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با سعدالله زارعی

به گزارش بصیرت، کاظم غریب‌آبادی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد.
وی در این پیام نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است. بی تردید تلاش‌های شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان و رئیس جمهور شهید در این موضوع بسیار تاثیر گذار بوده است. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این باره با ما گفتگو کرده است.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص آزادی حمید نوری دادیار سابق قوه قضاییه که از سال ۹۸ تا کنون در زندان سوئد تحت بازداشت و شکنجه است به دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم که دراین آزادی موثر بوده اشاره کرد و گفت: علی رغم فضاسازی، جو سازی و هجمه‌های بسیاری که به ایران اسلامی و به قوه قضاییه جمهوری اسلامی وارد شد تا آقای حمید نوری به چالش کشیده شود و علی رغم حبس‌های طولانی و خارج از اصول انسانی که به ایشان داده شد، اما دولت سیزدهم در احقاق حقوق زندانیان ایران خودش درخشید لذا باید به دو موضوع در رابطه با آزادی آقای حمید نوری اشاره شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اول اینکه آزادی آقای حمید نوری و ارتباط بین دیپلماسی ومیدان که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت نشان می‌داد جهان امروز متفاوت از گذشته است، یعنی دیگر آن زد و بند‌های خیلی محکم نظام سلطه در بسیاری از مناسبات نظام بین‌الملل از بین رفته و سست شده است لذا با زبان زور و تهدید نمی‌توان با دیگر کشور‌ها و کشور‌های مستقل سخن گفت.

وی در این باره بیان داشت: در شرایط کنونی جهان امکان گسترش ارتباطات با کشور‌ها و پیگیری مطالبات نسبت به قبل بسیار مطلوب‌تر و امید بخش‌تر شده است. البته نباید تلاش‌های وزارت خارجه و شهید امیر عبداللهیان را دراین موضوع نادیده بگیریم چرا که در این دولت شاهد تحرک دیپلماسی قابل توجهی بودیم.
سعدالله زارعی در این باره تصریح نمود: ارتقای قدرت بین میدان و دیپلماسی قطعا بسیار تعیین کننده است. از سوی دیگر این موضوع بسیار مهم است چرا که در دولتی ممکن است اینگونه القاء شود که در‌های جهان به روی جمهوری اسلامی بسته است بنابراین حرف ما به جایی نمی‌رسد لذا با این دیدگاه حرکت مثبتی انجام نمی‌دهد و این موضوع منجر به آن می‌شود که دشمن فکر کند ما ترسیده‌ایم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: این رویکرد و موضع سبب می‌شود دشمنان شبیه به آنچه با اقای نوری کردند را دوباره مرتکب شوند یعنی در همان ساختمان‌های دیپلماتیک عملاً امثال نوری و نخبگان و دیپلمات‌های ایرانی را سال‌ها به زندان بیاندازند تا اینگونه بتوانند بنحوی ارزش‌ها و منافع ملی جمهوری اسلامی را به زعم خود تعطیل کنند، اما وقتی یک تیم کاری روی کار می‌آید و معتقد است با پیگیری و نگاه به بسیاری از قوانین می‌توان راهی برای توسعه منافع ملی و حل مشکلاتی که برای شهروندان یا دیپلمات‌های کشور پیش می‌آید پیدا کرد دشمن دیگر نمی‌تواند کاری علیه ما انجام دهد.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: دشمن با وجود دولتی درایران که نگاه متفاوتی به دیپلماسی دارد و به دنبال دیپلماسی عزتمندانه است بدین نتیجه می‌رسد که نمی‌تواند اقدام خصمانه‌ای علیه ما صورت دهد.

وی در خصوص ماجرای کشتار حجاج ایرانی گفت: به عنوان مثال ماجرای شهدای منا با آنکه متاسفانه جمع کثیری از حجاج ایرانی در عربستان سعودی به شهادت رسیدند، اما متاسفانه وقتی با وزارت خارجه وقت صحبت کردیم آن‌ها به راحتی پاسخ دادند که دولت‌های اروپایی به هیچ وجه حاضر نیستند شکایتی از ما به ثبت برساند لذا هیچ کاری در این خصوص برای اعاده حقوق حجاج انجام ندادند.

وی در این باره به تغییر رویکرد دولت آقای رئیسی در دیپلماسی سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در صورتی که دولت شهید رئیسی معتقد بود دیپلماسی عزتمندانه حرف اول را می‌زند لذا راه پیگیری مطالبات ایرانیان باز است. با آزادی آقای حمید نوری شاهد هستیم تلاش‌های وزارت خارجه شهید رئیسی به ثمر نشسته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات