بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۶۱۳۹۹

گام‌های بریکس برای توقف جنگ غزه

کارشناسان اعتقاد دارند همزمان با گسترش قدرت اقتصادی و سیاسی «بریکس»، این گروه گام‌هایی را برای تاثیرگذاری در مورد قوانین بین المللی، فلسطین و توقف همیشگی جنگ برمی‌دارد.

تارنمای نشریه «The Cradle» از دعوت برخی کشورهای عربی (همچون بحرین) از روسیه برای نقش آفرینی بیشتر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور در عرصه جهانی و سازماندهی کنفرانس صلحی در مورد فلسطین پرده برداشت.

نویسنده این تحلیل با بیان اینکه روسیه اولین کشور غیرعرب دعوت شده در این کنفرانس محسوب می‌شود، یکی از دلایل سفر آل خلیفه به مسکو را همین امر عنوان کرد و افزود این مقام بحرینی دو دور گفت وگو با پوتین داشت و یکی از محورها فلسطین بود. به طور ضمنی گفته شد که روسیه به عنوان قابل اعتمادترین میانجی برای پایان دادن به این درگیری وحشیانه محسوب می‌شود. بحرین و اتحادیه عرب موضع روسیه حول محور فرمول سازمان ملل یعنی تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی را قبول دارند.

طبق گزارش، این ابتکار با موضع ۱۰ کشور عضو BRICS و اکثریت جهانی هماهنگ است. نکته مهم دیگر اشتراک نظر چین با این طرح است که تنها یک هفته پس از نشست روسیه و بحرین مورد تاکید قرار گرفت. مشکل اما این است که وقتی هژمون آمریکا، متحد بی قید و شرط اسراییل در سازمان ملل متحد است، چگونه می‌توان چنین فرمولی را اجرا کرد.

Cradle آورده است نه ماه پیش، فلسطین درعمل منزوی شده بود و سیاست‌های اسرائیل به تدریج آن را به سمت انقراض می‌برد. امروزه، مشارکت راهبردی روسیه و چین، بریکس و اکثریت جهانی بسیج شده‌اند تا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل تثبیت کنند. این موضوع با توجه به رای اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اکثریت کشورها فلسطین را به عنوان عضو این نهاد پذیرفته اند، دارای اهمیت است. به هر حال، این جاده‌ای طولانی و پرچالش خواهد بود که حتی این پتانسیل را دارد تا باعث تفرقه در دنیا شود.

در بخش دیگر این گزارش آمده است بیانیه مشترک وزیران امور خارجه ۱۰ عضو بریکس در نیژنی نووگورود روسیه، سه نکته مهم برای نشست ماه اکتبر بریکس در کازان روسیه را مشخص کرد: نخست، وزرای کشورهای عضو مخالفت خود با هر گونه تلاش برای آواره کردن، اخراج یا انتقال اجباری مردم فلسطین از سرزمین‌شان را اعلام کردند. دوم، آنها «نگرانی جدی خود را در مورد بی‌توجهی آشکار اسرائیل به قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های سازمان ملل و دستورات دادگاه بین المللی ابراز کردند». و سوم اینکه ۱۰ وزیر خارجه حمایت خود از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و راه حل دو دولتی بر اساس قوانین بین المللی و تشکیل دولت پایدار فلسطین در مرزهای بین المللی ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس شرقی را مورد تاکید قرار دادند.

در این نشست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز بر تلاش روسیه برای وحدت گروه های فلسطینی تصریح کرد و افزود: تنها یک فلسطین متحد می‌تواند شریک مذاکراتی باشد که هدف آن دستیابی به حداکثر نتیجه مطلوب است. تا زمانی که فلسطینی‌ها متفرق باشند، بعید است که بتوان اقدام موثری انجام داد. مهم‌ترین مؤلفه در سیاست بلندمدت مسکو حمایت از تحرکات برای ایجاد یک کشور فلسطینی در هماهنگی کامل با قطعنامه‌های سازمان ملل خواهد بود.

تحلیلگر این رسانه معتقد است روسیه به صورت آشکار با تشدید بی وقفه و غیرمنطقی حملات اسرائیل مخالف است، آن هم در حالی که پیشنهادهای آتش بس در دسترس قرار دارند. با اینحال عربستان در این چارچوب جایگاه مهمی دارد. موضع رسمی ریاض در مورد پایان جنگ/نسل کشی در غزه و تأسیس کشور فلسطین با بریکس هماهنگ است. با اینحال اتحاد نظامی عربستان با آمریکا و موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل با روندهای کنونی و تبدیل شدن ریاض به عضو با نفوذ بریکس ناسازگار است.

این تحلیل می افزاید: خبر خوب اما انقضای توافقنامه آمریکا و عربستان سعودی است که ۵۰ سال پیش برای ایجاد دلار نفتی در ازای حمایت نظامی آمریکا، امضا شد. بنابراین از نظر تئوریک، جهان در حال پیشروی بیشتر در مسیر سقوط دلار نفتی و تقویت جایگاه بریکس است.

cradle در پایان آورده است با وجود همه سیاست های تجاوزکارانه اسرائیل، بریکس با همه آرمان‌های بلند و اعتقاد مقدس خود باید یک استراتژی محکم و عملی را برای مبارزه با ترور و کشتار اسرائیل در پیش بگیرد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: بریکس ، جنگ غزه ، روسیه ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات