صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۰۸
سفیر ایران در روسیه گفت:

دعوت پوتین از پزشکیان برای اجلاس سران بریکس؛ احتمال امضای موافقت‌نامه جامع در کازان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران گروه بریکس خبر داد و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در حاشیه این اجلاس را رد نکرد.

کاظم جلالی در مسکو افزود: آقای پوتین در زمانی که برای تبریک انتخاب آقای پزشکیان به ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران با وی تماس گرفت،‌ از همتای ایرانی خود برای شرکت در اجلاس سران بریکس دعوت کرد که رئیس‌جمهور کشورمان این دعوت را پذیرفت.
وی یادآور شد: مهمترین رویداد گروه بریکس (اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳) در قالب نشست سران در کازان (مرکز تاتارستان روسیه) برگزار خواهد شد.

دعوت پوتین از پزشکیان برای اجلاس سران بریکس؛ احتمال امضای موافقت‌نامه جامع در کازان

سفیر ایران در مسکو از عضویت کشورمان در گروه بریکس به عنوان یکی از موفقیت‌های دستگاه دیپلماسی نام برد و گفت:‌ روسیه در سال جاری میلادی (۲۰۲۴)، شمار زیادی از رویدادها را در چارچوب این گروه تعریف کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه از اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲)، عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس آغاز شد؛‌ به واسطه اینکه امسال، سال نخست عضویت کشورمان در این گروه بود و نیز به خاطر ریاست دوره‌ای روسیه و روابط خوبی که با این کشور داریم،‌کشورمان در همه رویدادهای بریکس در عالی‌ترین سطح شرکت کرد.

دعوت پوتین از پزشکیان برای اجلاس سران بریکس؛ احتمال امضای موافقت‌نامه جامع در کازان

دستور کار سران بریکس
جلالی افزود: سران گروه بریکس در نشست خود در کازان، ضمن سخنرانی و طرح دیدگاه‌ها، درباره مسائل مهم بحث و بررسی خواهند کرد؛ در طول ماه‌های اخیر و طی جلسات بسیار زیادی که در سطوح مختلف بین اعضای بریکس برگزار شد، مباحثی جمع‌بندی شد که نکات اصلی این جلسات،‌ به تأیید سران نیز خواهد رسید.
وی اظهار داشت: گردهم آمدن ۱۰ عضو گروه بریکس در کازان، فرصت خوبی برای ملاقات‌های دوجانبه سران کشورهای عضو فراهم می‌آورد که از این فرصت،‌ برای توسعه مناسبات با دیگر کشورها بهره گرفته خواهد شد.

زمان امضای موافقت‌نامه جامع ایران و روسیه
خبرنگار ایرنا در ادامه این گفت و گو درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از جلالی پرسید.
سفیر ایران در روسیه در پاسخ گفت: طی دو سال و نیم گذشته، کار زیادی برای نهایی کردن این موافقت‌نامه صورت گرفت و رفت‌وآمدهای بسیاری بین مقامات دو کشور انجام شد؛ در نهایت، مسئولان حقوقی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، این سند را پاراف کردند.
وی ادامه داد:‌اکنون منتظر هستیم که هر دو طرف، مسائل پروتکلی را انجام دهند و در مرحله بعد، نوبت به امضای وزیران امور خارجه خواهد رسید.
جلالی خاطرنشان کرد: اینکه این موافقت‌نامه در کازان و در حاشیه نشست سران گروه بریکس توسط رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امضا خواهد شد،‌ به طی شدن فرایندهای پروتکلی بستگی دارد.
وی افزود:‌ خواست قلبی ما این است که قبل از اجلاس سران گروه بریکس،‌ کار در بخش پروتکلی دو کشور به پایان برسد و در گفت‌وگوهای دوجانبه آقایان پزشکیان و پوتین در حاشیه این رویداد بزرگ،‌ این موافقت‌نامه به امضای رؤسای‌جمهور دو کشور برسد.
سفیر ایران در روسیه یادآور شد که این تفاهم‌نامه در گام بعدی، برای طی روند قانونی باید به تصویب مجالس دو کشور برسد.

گروه اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.
در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و به دنبال پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران همراه با مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوست. در این میان مشارکت عربستان سعودی در نشست‌های بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.
اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات