بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۶۱۴۰۶

تهران فردا میزبان نوزدهمین نشست وزرای خارجه ACD

نوزدهمین اجلاس وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) فردا (دوشنبه) چهارم تیر با حضور ۴۱ هیأت از کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود.

تهران دوشنبه چهارم تیر ماه میزبان نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) خواهد بود.

نشستی که به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مهدی صفری با حضور حدود ۴۱ هیأت شامل ۲۵ هیأت در سطح وزیر خارجه، قائم مقام و معاون وزیر خارجه (۱۱ تا ۱۲ وزیر خارجه، ۵ تا ۶ قائم مقام وزیر خارجه و بقیه معاون وزیر خارجه) و همچنین دبیران کل و روسای سازمان‌های بین‌المللی (۸ مدیرکل و دبیرکل سازمان‌های بین‌المللی از جمله اکو. سیکا، دی هشت، طرح کلمبو، اسکاپ و سارک) به ریاست علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در محل هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد.

نشست کارشناسان ارشد هم از صبح امروز در تهران آغاز به کار کرد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۳ به عضویت مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در آمد و از جمله اعضای فعال آن است.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ریاست این مجمع را برعهده دارد. در هجدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، شهید حسین امیرعبداللهیان به عنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد. ریاست ایران تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

مهدی صفری همچنین اعلام کرد که ایران ۶ کمیته را به این مجمع پیشنهاد داده شامل کمیته ترانزیت و ارتباطات، علمی و فناوری، تجارت، گردشگری و فرهنگی، آموزش و منابع انسانی و توسعه فراگیر و پایدار که در نشست تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت که یک پاراگراف کامل درباره فلسطین در بیانیه نشست در نظر گرفته شده و امیدواریم به هدف مورد نظر ما برسد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات عربی متحده، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان ۳۵ عضو این سازمان فراگیر آسیایی را تشکیل می‌دهند.

قاره آسیا با ۴۸ کشور و بیش از ۳ میلیارد نفر جمعیت، ۲۶ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد. از این تعداد ۳۵ کشور عضو مجمع مذکور هستند که حدود ۳ میلیارد نفر را تحت پوشش دارد. مجمع ACD یکی از فراگیرترین تشکل‌های بین‌الدولی در سطح آسیاست.

ایده تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا Asia Cooperation Dialogue برای اولین بار توسط نخست‌وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

اولین اجلاس وزرای امور خارجه ACD در سال ۲۰۰۳ با حضور نمایندگان ۱۸ کشور عضو در تایلند برگزار شد و وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در این اجلاس، حمایت خود را از تشکیل و تداوم کار مجمع مذکور اعلام کردند.

پانزدهمین نشست آن ژانویه ۲۰۱۷ در ابوظبی و چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا اسفند ۱۳۹۴ در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد. شانزدهمین نشست هم در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در قطر برگزار شد.

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰، ۹ اجلاس در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو «گفت‌وگوی همکاری آسیا» به ترتیب در تایلند، چین، پاکستان، قطر، کره جنوبی، قزاقستان و سریلانکا و تهران برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران در سومین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۴ در چین رسما به عضویت مجمع مذکور پذیرفته شد و در سال ۱۳۸۸ نیز ریاست این مجمع را ب‌ه عهده داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات