بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۶۲۵۰۲

کنترل تنش مجدد میان عربستان و ترکیه

اظهارات یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در طائف عربستان، سر از زخمی برداشته که تا همین چند سال پیش، کانون داغ تنش‌هایی بی‌سابقه میان دو کشور بود.

بنابه گزارش رسانه‌های ترکیه، «کورتولوش دمیرباش» روزنامه‌نگار ترکیه‌ای هفته پیش هنگام گزارش بازی‌های جوانان زیر ۱۹ سال ترکیه در شهر طائف، اظهاراتی پیرامون قتل جمال خاشقچی نیز داشت که حساسیت سعودی‌ها را برانگیخت؛ و او را بازداشت کردند. این‌که دمیرباش دقیقاً چه گفته یا آن هنگام کجا بوده، مشخص نشده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک ترکیه گزارش داد که آنکارا خواستار توضیح عربستان درباره بازداشت یک روزنامه‌نگار ترک، به دلیل اظهاراتش پیرامون قتل خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی در سال ۲۰۱۸ شده است.

تارنمای «خبر تورک» نیز روز پنجشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که دمیرباش نزدیک یک هفته پس از دستگیری، از بازداشتگاهی در شهر طائف عربستان آزاد شده است. دمیرباش پس از آزادی، با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت من به دلیل یک سوءتفاهم ساده، از ۵ ژوئیه در عربستان بازداشت بودم؛ که با مداخله دولت ترکیه حل شد.

روابط عربستان سعودی و ترکیه پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ تیره شد؛ و آنکارا آن زمان مقامات بلندپایه سعودی، ازجمله ولیعهد محمد بن سلمان را به سازماندهی ترور وی متهم کرد. اما روابط دو کشور از سال ۲۰۲۱ با عقب‌نشینی آنکارا از آن اتهامات بهبود یافت؛ این درحالی بود که گزارش نهاد‌های امنیتی آمریکا در همان سال نشان داد ولیعهد سعودی، عملیات دستگیری یا ترور جمال خاشقچی را تأیید کرده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات