صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۶۱۴۷۸

راه عبور از تحریم چیست؟

این روزها درباره چگونگی مواجهه با تحریم‌ها در کارزار انتخاباتی بسیار سخن گفته می‌شود! اما واقعیت چیست و چگونه باید با تحریم‌ها روبه‌رو شد؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می‌فرمایند: «رفع تحریم دست دشمن است و خنثی ‌کردن تحریم دست ماست؛ دشمن باید رفع تحریم کند، اما خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم. نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البته چهار سال است تأخیر شده. اگر بتوانیم با روش درست تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. اما به این نیندیشید؛ عمده به خنثی کردن تحریم بیندیشید که دست شماست.» در ادمه نیز به بخش‌های دیگر سخنان ایشان در این زمینه اشاره می‌کنیم:
 مسیر خوش‌عاقبت
«رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی ‌کردن تحریم دست ماست؛ پس این مقدم است.» این عبارت رهبر فرزانه انقلاب بار دیگر مسئله‌ تحریم‌های اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران و راه و شیوه‌ عبور از این مسئله را در افکار عمومی مطرح کرد. موضوعی که در جلسه با شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی نیز از سوی ایشان تصریح شده بود: «برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد. ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسید. مسیر غلبه بر تحریم‌ها ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد، اما خوش‌عاقبت است.» 
بایدها و نبایدهای غلبه بر تحریم
البته الگوی خنثی‌سازی تحریم و حل مشکلات اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب به‌شکل تفصیلی مورد بحث و تبیین قرار گرفته و راهکارهای عملی آن نیز مطرح شده است. در نگاهی کلی، برای عملیاتی کردن این الگو «بایدها» و «نبایدها»یی مطرح است؛ در واقع این الگو ابعاد «ایجابی» و «سلبی» دارد. در بُعد سلبی، برای «علاج مسائل اقتصاد» باید با مسائلی همچون «سقوط ارزش پول ملی» مقابله و «رخنه‌ها» را برطرف کرد: «رخنه‌هایی وجود دارد که گاهی کارهای خوبی هم که در کشور انجام می‌گیرد، این رخنه‌ها مانع می‌شود؛ مثل قاچاق، مثل واردات بی‌رویه و بعضی از فسادهای مالی.» در بُعد ایجابی هم مهم‌ترین مسئله «تقویت و جهش تولید» است. برای رونق تولید باید مسئولان اقدامات اساسی را دنبال کنند. یکی از کارهای مهم در این زمینه به «حرکت درآمدن پیشران‌های اقتصادی» است: «بعضی از عوامل اقتصادی حکم پیشران را دارند که اگر آنها به حرکت بیفتند، کل این مجموعه کار اقتصادی به حرکت می‌افتد؛ مثلاً یکی‌اش مسئله‌ مسکن است... یکی مسئله‌ کشاورزی است، یکی مسئله‌ حوزه‌ خودرو است، یکی مسئله‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است، یکی مسئله‌ لوازم خانگی است.» افزون بر این، باید برنامه‌ریزی و اقدام جدی در زمینه‌ «سرمایه‌گذاری» انجام شود: «سرمایه‌گذاری یک موضوع خیلی مهمی است برای ایجاد رونق اقتصادی، برای افزایش تولید.» ضمن اینکه حمایت دولت از تولیدکنندگان به منزله «رزمندگان جنگ اقتصادی» هم بسیار کلیدی است: «منظور از حمایت، تزریق منابع مالی صرفاً نیست بلکه میدان را باز کردن است... اگر چنانچه این کار از سوی دولت انجام بگیرد آن وقت این حرکت به صورت صحیحی انجام خواهد گرفت.» 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات