صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۰۵

جای خالی خاطره‌ها

بازخوانی یک غفلت طولانی به بهانه درگذشت همسر سپهبد شهید صیادشیرازی

به تازگی «عفت شجاع» همسر سپهبد شهید صیادشیرازی پس از تحمل یک دوره بیماری سخت به همسر شهیدش پیوست تا بار دیگر شاهد پر کشیدن یکی از همراهان شهدا با کوله‌باری از خاطرات باشیم. در چند سال اخیر شیب آمار فوت والدین شهدا افزایش یافته و حال این آمارها به همسران شهدا رسیده است. والدین و همسرانی که در نزدیک‌ترین حالت به شهدای دوران دفاع مقدس حامل انبوهی از خاطرات و تجربیات از شهدا و سبک زندگی هستند و عملاً با فوت آنان گنجینه این خاطرات نیز از دست می‌رود. 
آنچه دیروز و امروز برای حفظ خاطرات شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس با انتشار کتاب و تهیه گزارش‌ها و ساخت فیلم و ... انجام شده، به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه‌ها در برابر حجم وقایع دفاع مقدس ناچیز بوده و هست‌. با وجود بی‌شمار کتاب‌های نوشته شده از خاطرات و زندگینامه‌های شهدا و کتاب‌های سوژه محور که به وقایع و رخدادهای جنگ اختصاص داشته، اما هنوز هم کار نکرده زیادی باقی مانده است.
افسوس اینجاست که با گذشت زمان و رسیدن والدین و همسران شهدا به سن کهنسالی هر روز خبر فوت یکی از آنان شنیده می‌شود و همین نکته‌ای است که زنگ خطر جمع‌آوری خاطرات آنان را به صدا درمی‌آورد‌. 
گفتنی است، امروز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از جنگ، جوانی که در آن ایام خود را به جبهه‌ها رسانده تا از مرزهای کشور دفاع کند و خاطرات و ناگفته‌های زیادی از آن روزها در سینه دارد، هم اکنون به سنین کهنسالی رسیده و چه بسیار از آنان که در گرم و سخت روزگار بار سفر بسته و از این دنیا رفته‌اند. 
حال باید این سؤال را پرسید که چقدر همت و جدیت برای جمع‌آوری خاطرات و ناگفته‌های جنگ از زبان رزمندگان آن دوران و خانواده‌های‌شان وجود دارد و چقدر زمان برای احصای این خاطرات باقی مانده است؟ ما در حال حاضر با وجود رزمندگان دوران دفاع مقدس گنجینه بزرگی از تاریخ جنگ را داریم که استفاده از آن برای تاریخ کشور و انتقال تجربه به نسل‌های آینده ضروری و مهم است.
بی‌شک، جانفشانی و مقاومت مردان و زنان ما در آن دوران بخشی از تاریخ پر حماسه کشور را رقم زده است که ثبت و ضبط آن نیز محتاج همت همین مردان و زنان است تا جای خالی تاریخ نوشته نشده، اجازه ورود اطلاعات غلط و تاریخ‌سازی جعلی را به دشمنان انقلاب اسلامی ندهد‌. 
ای کاش سازمان‌های متولی امر ثبت و ضبط تاریخ دفاع مقدس بدانند که مسئولیت بزرگ نهاده شده بر دوش آنان به تذکر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، اجر شهادت گونه دارد و اگر روزی در اثنای جنگ فیض شهادت از هم نسلان شهدا و نیز جوانان امروز به واسطه امنیت موجود در کشور برداشته شده، اما راه شهدا و نشان دادن دستاوردهای آنان اجر شهادت دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات