صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۴۱۵۴

نشریه اخبار و تحلیل ها 31 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مجلس یک وزنه‌ سنگین است؛ دولت‌ها در دنیا از این وزنه‌ سنگین مجالس خودشان استفاده می‌کنند؛ هم در مذاکرات، هم در تعامل، هم در مشارکت‌های عملی. در مذاکرات یک مطلبی را شما در پشت میز مذاکره به طرف مقابل می‌گویید، می‌گوید: «آقا! مجلس ما نمی‌گذارد، قانون داریم، نمی‌توانیم»؛ از مجلس به عنوان یک پشتوانه در مذاکره استفاده می‌کنند. (1403/4/31) www.basirat.ir

فایل word

فایل pdf

حرف روز 

 در انگلیس چه می‌گذرد!

هفته گذشته دو خبر مهم در رسانه‌های انگلیس بیش از اخبار دیگر برجسته بود. خبر كشته شدن سه هزار نفر از شهروندان انگلیسی به دلیل تزریق خون‌های آلوده به مردم! 30 هزار نفر از مردم انگلیس به دلیل این خون‌های آلوده که از آمریكا وارد شده، به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا شدند. نخست‌وزیر انگلیس قول پرداخت 12 میلیارد دلار به خسارت‌دیدگان این حادثه را رسانه‌ای كرد! رسانه‌های انگلیس گزارش كردند در شهر ساوت پورت انگلیس روز 29 ژوئیه یك مهاجر 17 ساله با چاقو به كودكان حمله كرده که طی آن سه كودک كشته و 10 نفر از جمله 8 كودک زخمی شدند. با این حادثه گروه‌های به‌اصطلاح راست افراطی به خیابان‌ها ریختند و با حمله به مساجد، خانه‌ها و محل كار،به خودروهای متعلق به مهاجران حمله کردند و با پلیس درگیر شدند. شهردار لندن وسط این معركه مصاحبه كرد و گفت: «خانواده‌ها می‌ترسند بچه‌های خود را به مدرسه بفرستند.»

چند سؤال كلیدی بی‌پاسخ درباره این دو خبر مطرح است:

ـ آمریكایی‌ها با صادرات خون‌های آلوده باعث مرگ یا بهتر بگوییم قتل عام  3 هزار نفر و مجروح شدن 30 هزار نفر شدند، درست مثل بخشی از تلفات یك جنگ تمام عیار! عكس‌العمل مردم و دولت انگلیس نسبت به دولت آمریكا چه بود؟ هیچ!

ـ مردم انگلیس به دلیل مرگ مشكوک سه كودک شهر ساوت پورت به خیابان‌ها ریختند و همه چیز را به آتش كشیدند. پلیس انگلیس بیش از هزار نفر را  دستگیر كرد و بدون اعلام وضعیت فوق‌العاده در برخی شهرها حكومت نظامی برقرار كرد. سؤال این است مرگ این سه نفر كه معلوم نیست به دست چه كسی یا كسانی صورت گرفته، این همه عكس‌العمل خشن و خونین داشته، اما مرگ سه هزار نفر هیچ اعتراض خیابانی و حتی عكس‌العملی از سوی قربانیان در كف خیابان دیده نمی‌شود! چرا؟

ـ چرا در رسانه‌های انگلیس و فضای مجازی صدا و تصویر اعتراض قربانیان سه هزار نفر و مجروح شدن 30 هزار نفر به دلیل تزریق خون‌های ‌آلوده، شنیده و دیده نمی‌شود؟ اما صدای آن سه قربانی با ضریب بالا در رسانه‌ها به یك درگیری تمام عیار خیابانی منجر می‌شود؟!

وسط این معركه نقش بی‌بی‌سی فارسی و بی‌بی‌سی انگلیسی برای مدیریت این دو خبر و اثرگذاری این دو حادثه در ذهن مخاطب در داخل انگلیس و بیرون از آن چیست؟ باید به مدیران این دو رسانه كلیدی در انگلیس تبریک گفت؛ چراکه وظایف خود را خوب می‌دانند. آنها از دل این دو حادثه نفرت علیه مسلمانان و پناهندگان و مهاجران استخراج كردند و نگذاشتند نطفه نفرت علیه آمریكا به دلیل كشتار سه هزار نفر در ذهن مردم شكل بگیرد، چه برسد به اینكه به یک شورش خیابانی منجر شود! (محمدکاظم انبارلویی)

 

گزارش روز  

 فرصت‌طلبی از همین حالا!

اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند چنان در عرصه سیاسی امروز بازی کنند که نسبت‌شان با دولت پزشکیان نامشخص باقی بماند! از یک سو روزنامه «شرق» با نقد رویکرد و عمل رئیس جمهور می‌نویسد: «پزشکیان اگر نیازمند حمایت و پشتیبانی مردم در جهت رشد سرمایه اجتماعی دولت خود است، تجربه رفتارهای پوپولیستی بعضی از دولت‌های گذشته را نباید فراموش کند. این رفتارها قادر نخواهند بود بی‌اعتمادی ناشی از مشکلات ملموس معیشتی و اجتماعی را حل کند.»

 این روزنامه در ادمه ضمن اذعان به اینکه اصلاح‌طلبان نقش جدی در پیروزی مسعود پزشکیان نداشتند، می‌نویسد: «پزشکیان هیچ‌گاه در اظهارات و اعلام مواضعش تعهدی مبنی بر تشکیل یک کابینه کاملاً اصلاح‌طلب را نداده بود؛ بلکه همواره بر تعدیل و دوری از افراط و تفریط تأکید داشت. بنابراین، از وی نباید انتظار داشت که اولویت‌های دولتش با اولویت‌های سیاسی ـ اجتماعی اصلاح‌طلبان انطباق کامل داشته باشد.»

اما یک روزنامه اصلاح‌طلب دیگر، یعنی «هم‌میهن» می‌نویسد: «حضور فعالانه سازمان اصلاح‌طلبان در سرتاسر کشور، باعث شد تا اتمسفر سیاسی در کشور تغییر کند، فضای تحریم انتخابات و مارپیچ سکوتی که حول آن شکل گرفته بود، شکسته شود و بسیاری از کنشگران مدنی و سیاسی، جرئت و جسارت کنش انتخاباتی پیدا کنند. این حمایت باعث شد تا بسیاری از چهره‌های خاموشی که در سطح ملی و محلی اثرگذار بودند، به میدان بیایند.»

 بر اساس همین ادعا که بیش از هر چیز ظهور و بروز یافته تحلیل‌های داخلی اصلاح‌طلبان است و نسبت به عاملیت اصلاح‌طلبان در پیروزی پزشیکان تردیدهای جدی وجود دارد، از او می‌خواهند سهم اصلاح‌طلبان را بدهد! آنها که کابینه را از دست رفته می‌بینند، تمایل خود را برای تسخیر لایه‌های مدیریتی کشور چنین مطرح می‌کنند: «نقش کارگزاران دولت در سطح استان‌ها که ارتباط ملموس‌تری با جامعه دارند، شاید مهم‌تر از نقش اعضای کابینه باشد. به‌طور قطع، نقش دکتر مسعود پزشکیان در انتخاب کارگزارانش در سطح استان‌ها هنوز پابرجاست. در پایان لازم به یادآوری است که نه پزشکیان معجزه‌گر است و نه از وی انتظار معجزه داشتن معقول است. منتها حرف آخر را هم نباید در اول راه زد.»

تأمل در این تناقضات مشخص می‌کند اگرچه اصلاح‌طلبان به انحای مختلف موج نقد علیه پزشکیان را شروع کرده‌اند و از همین ابتدا قصد ندارند مسئولیت کارنامه دولت چهاردهم را بپذیرند. آنها روزی از پوپولیست بودن آن می‌گویند، روزی از بی‌برنامگی، روز دیگر در سطح طبقه متوسط نبودن و ... را مطرح می‌کنند؛ اما از سوی دیگر برای به‌دست آوردن تمامی لایه‌های میانی مدیریتی برنامه‌ریزی سنگینی کرده‌اند. به طور خلاصه فرصت‌طلبی اصلاح‌طلبان از همین حالا شروع شده است!

خبر ویژه  

قطعاً به بن‌بست رسیدهایم

یک مقام آگاه از مذاکرات آتش‌بس غزه به «اکسیوس» گفت، طرف‌های صهیونیست، مصری و آمریکایی در قاهره برای گفت‌وگو درباره «محور فیلادلفیا» [صلاح‌الدین] دیدار کردند. این منبع آگاه از محتوای مذاکرات خاطرنشان کرد، هیئت رژیم صهیونیستی به دستور نتانیاهو، نقشه‌ای را ارائه کرد که نشان می‌دهد تل‌آویو تعداد نیرو‌های خود را در محور فیلادلفیا کاهش می‌دهد، اما آنها را کاملاً از این محور خارج نمی‌کند؛ نقشه‌ای که به گفته این منبع خشم شدید مصری‌ها را برانگیخته و باعث عدم پذیرش آن از سوی قاهره شد. او افزود: «ما قطعاً به بن‌بست رسیده‌ایم.» بر اساس آنچه وبگاه آمریکایی «اکسیوس» گزارش داده است، این نقشه نشان می‌دهد نیرو‌های اسرائیلی همچنان در امتداد محور «فیلادلفیا» مستقر هستند.

منبع آگاه گفت، این موضوع نه تنها خشم طرف مصری را برانگیخت و آنها را به رد این طرح جدید واداشت، بلکه مذاکرات قاهره را بی‌نتیجه کرد.

 

اخبار

فردی که وجود خارجی ندارد!

دادستانی شهرستان مریوان اعلام کرد، ادعای کشته شدن آژوان کیانی (جوان اهل مریوان) بر اثر تیراندازی مأموران سپاه پاسداران حسب استعلام به عمل آمده از دادسرای مریوان و بررسی‌های صورت گرفته کذب بوده است. بر این اساس، پس از انتشار خبر کذبی در صفحات مجازی گروهک تروریستی کومله، مبنی بر کشته شدن یکی از نیرو‌های گروهک تروریستی کومله با هویت آژوان کیانی، فرزند احمد اهل روستای بالک شهرستان مریوان در درگیری با نیرو‌های سپاه شهرستان مریوان (درمسیر جاده سقز به مریوان) تحقیقات درخصوص شناسایی فرد مذکور آغاز شد. در مرحله نخست مشخص شد که اولاً در یوم مذکور سپاه پاسداران هیچ گونه درگیری با اشرار ضد‌انقلاب نداشته و ثانیاً فردی با هویت آژوان کیانی وجود خارجی نداشته و گروهک تروریستی کومله در راستای پیش‌برد اهداف عملیات روانی خود به چنین اقدامی دست زده و تصویر فردی را پس از سرقت از صفحه مجازی وی با هویت آژاوان کیانی معرفی کرده است. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، تصویر انتشار یافته از آژوان کیانی مربوط به فردی با هویت ابوالفضل محبوب فلاح گراکوئی، فرزند عباس و ساکن شهرستان البرز است که در ویدئویی ضمن برائت از گروهک تروریستی کومله، زنده بودن خود را تأیید کرده است.

 

تهدید خانه ملت!

«عبدی» پس از زیر سؤال بردن قدرت مجلس و کم اهمیت جلوه دادن حق رأی نمایندگان به وزرای پیشنهادی، با اشاره به نطق برخی نمایندگان، آنها را از عاقبت مخالفت‌شان با پزشکیان برحذر داشت و نوشت: «در بی‌تجربگی او همين بس كه هزينه سنگينی برای اين گفتار تندش خواهد پرداخت. دير و زود دارد، سوخت و سوز ندارد. آنان كه در برابر رويكرد جديد بايستند، به فنا خواهند رفت.» پیش از این «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رسانه‌ای روحانی نیز با تهدید یک کاربر توئیتر، در پاسخ به او نوشته بود: «پسرم از همین حالا مراقب زبانت باش!» این چهره اصلاح‌طلب در عبارات تهدید‌آمیز و عجیب افزود: «پزشکیان به اندازه کافی سعی کرده ملاحظات را رعایت و به قول خودش از دعوا پرهیز کند و حتی زخم زبان طرفدارانش را هم به جان بخرد. اگر قرار باشد که او ملاحظه کند و دیگران راه خود را بروند، حتما واکنش نشان خواهد داد. واکنشی که معلوم نیست به سود  تندروهای مجلس  باشد.» سؤال اینجاست که چه چیزی باعث شده که این دست سیاست‌بازان و یادداشت‌نویسان جراید اینطور دریده زبان تهدید و جسارت به مجلسی که رأس امور است، باز کنند؟! کسی باید به گوش این نارجالان سیاست برساند که صرفاً ریاست یک قوه را به دست گرفته‌اند، لذا بهتر است از نردبان توهم پایین بیایند.

 

تعطیلی مراکز متخلف متعلق به آلمان!

دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند. همچنین گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان در کشور، دریافت شده که تحقیقات در این مورد در جریان است. در واکنش به این اتفاق، وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای این اقدام را «توجیه‌ناپذیر» توصیف و اعلام کرد: «ما اقدامات مقامات امنیتی ایران علیه مؤسسه آموزش زبان آلمانی در تهران را محکوم می‌کنیم. سفیر ایران احضار شده است.» این در حالی است که آلمان سوم مرداد ماه با حمله به مراکز اسلامی هامبورگ، فرانکفورت، مونیخ و برلین و تعطیل کردن آنها، اعتراضات بسیاری را برانگیخت. جمعی از مسلمانان در منطقه «رودلهایم» هامبورگ، روز هشتم مرداد با برگزاری تجمع اعتراض خود را به بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ مسجد امام علی(ع) و همچنین مرکز فرهنگ اسلامی در هامبورگ اعلام کردند. پیش از این نیز، ایران در انتقاد از تصمیم وزارت کشور آلمان در تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، سفیر برلین در ایران را احضار کرد. «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در گفت‌گو با «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان، از این اقدام دولت آلمان انتقاد کرده بود.

 

اخبار کوتاه

سخنگوی سپاه پاسداران در پاسخ به این پرسش که زمان پاسخگویی ایران به خونخواهی ترور شهید هنیه چه زمان خواهد بود، اظهار کرد: «رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد می‌تواند با این ترور ناکامی در دستیابی به اهداف را در میدان جبران کند، اما برعکس جبهه مقاومت مقتدرتر شده است.» «سردار علی‌محمد نائینی» در ادامه تأکید کرد: «عزم جدی در پاسخ به تعرض‌های مختلف رژیم صهیونیستی وجود دارد،  زمان در اختیار ماست و ممکن است دوره انتظار این پاسخ طولانی شود. فعلاً صهیونیست‌ها باید در بی‌تعادلی به سر ببرند. ممکن است پاسخ ایران هم تکرار عملیات‌های گذشته نباشد.»

«روعی شانون» تحلیلگر صهیونیست در برنامهشبکه صهیونیستی کان در واکنش به انفجار در قلب پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: «اگر این شخص بمب‌گذار توانسته با این حجم از مواد منفجره وارد تل‌آویو شود، پس حتما افراد دیگر هم می‌توانند و شاید فردا یکی دیگر از آنها را ببینیم؛ متأسفانه هیچ ردّ پایی از این جریان تاکنون دستگیر نهادهای امنیتی نشده است!»

پسر «آلکس دنتسیچ» یکی از اسرای صهیونیست که جسد وی از غزه به سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ بازگردانده شده است، اعلام کرد: «احتمال دارد کشته شدن پدرم به همراه اسرای دیگر، بر اثر حمله هوایی گسترده اسرائیل به غزه بوده باشد.» وی تأکید کرد: «امکان زنده بازگرداندن اسرا وجود داشت؛ اما نتانیاهو تصمیم گرفت آنها را قربانی کند.» در همین راستا «گادی ایزنکوت» عضو مستعفی کابینه جنگ منحل شده رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «رؤسای همه نهادهای نظامی و امنیتی و بیشتر اعضای کابینه، خواستار دستیابی به توافق هستند و تنها «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر با آن مخالف است.»

خبرگزاری «ریانووستی» نوشت، وزارت خارجه روسیه سفیر ایالات متحده آمریکا در این کشور را به دلیل حضور خبرنگاران آمریکا در منطقه کورسک احضار کرد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، اعتراض مسکو به ورود غیرقانونی خبرنگاران آمریکایی به منطقه کورسک به «لین تریسی» سفیر آمریکا در مسکو ابلاغ شد. روسیه با استناد به عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است، آمریکا را به دخالت مستقیم در درگیری اوکراین متهم کرد. روسیه همچنین هشدار داد، مزدوران خارجی که از مرز این کشور عبور می‌کنند، از نظر روسیه اهداف نظامی قانونی تلقی می‌شوند. وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد، ارتش اوکراین بیش از ۴ هزار و ۱۳۰ نظامی خود را از آغاز عملیات در منطقه کورسک از دست داده است.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن گفت: «کشورش نمی‌پذیرد آینده منطقه به گروگان سیاست‌های افراطی و راست‌گرایانه کابینه رژیم اسرائیل تبدیل شود.» پادشاه اردن افزود: «اردن همواره با تلاش‌ها برای آواره کردن برادران فلسطینی‌مان در غزه و کرانه باختری مخالف بوده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات