صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۶۴۵۱۵
کنعانی مقدم مطرح کرد: 

کادرسازی نخبگانی نیاز امروز دولت چابک است/ مدیران جوان بدنه دولت ارتقا یابند

رهبر معظم انقلاب بر لزوم تربیت نسل جدیدی از مدیران در رده‌های ارشد دولتی با تأکید بر ملاک‌هایی همچون با انگیزگی و مومن و متعهد تاکید کردند و دولت وظیفه دارد در راستای این دستورالعمل جوانان را با ملاک‌های عنوان شده برگزیند و برای آینده مدیریتی کشور تربیت کند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با حسین کنعانی مقدم

با روی کار آمدن دولت چهاردهم مقام معظم رهبری با طرح ملاک‌هایی از دولت خواستند برای آینده کشور جوانان مومن و متعهد و کارآمد تربیت کنند.

ایشان فرمودند: «ملاک انتخاب مسئولان دولتی باید فرد جوان، مومن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه باشد.   در بخش‌های مختلف علمی، هسته ای، نانو و ... در حوزه علمی تحقیقاتی از جوانان استفاده کردیم و پیشرفت داشتیم. جوانان گره‌های مختلفی باز کردند. جوانان را که در راس کار مدیریتی گذاشتیم، نسلی از مدیران پرانگیزه برای فردا تربیت می‌شوند. رئیس جمهور اگر بتواند ۱۰۰ جوان مومن، پرانگیزه، متعهد و انقلابی آماده کند و تحویل کشور دهد، کار بسیار بارارزشی انجام داده است.»

ایشان بر لزوم تربیت نسل جدیدی از مدیران در رده‌های ارشد دولتی با تأکید بر ملاک‌هایی همچون با انگیزگی و مومن و متعهد تاکید کردند و دولت وظیفه دارد در راستای این دستورالعمل جوانان را با ملاک‌های عنوان شده برگزیند و برای آینده مدیریتی کشور تربیت کند.

حال سوال این جاست که دولت چهاردهم چگونه می‌تواند از ظرفیت نسل جدید و جوان با شاخصه‌های مطرح شده در رده‌های بالای دولتی بهره گیرد؟

حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاسی اصولگرا در گفتگو با بصیرت به این سوال پاسخ داده است.

 وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب سه راهبرد را در این توصیه‌ها مطرح کردند.

کنعانی مقدم گفت: اولین راهبر این است که دولت باید چابک و و تلاشگر جهادگر باشد و وجود نیرو‌های جوان و پر تلاش در این خصوص میتوانند راهگشا، پیشتاز و پیشگام باشد.

وی افزود: به دلیل همه ویژگی‌های مطرح شده در مجموع دولت بایستی به سمت چالاکی و چابکی و همچنین جهادگری حرکت کند.

این کارشناس ابراز کرد: نکته بعد اینگه رهبری فرمودند که در رابطه با حضورشان در بین مردم و مخصوصا در حوادث و ورودشان به نشست و برخواست با مردم و تماس مستقیم با مردم حساس باشند.

وی توضیح داد: به نظر می‌آید که این یک فرمان است و نمیشود آن را یک توصیه تلقی کرد لذا دولت باید خود را برای سفر‌های استانی و حضور در بین اقشار مختلف مردم و در جا‌هایی که بالاخره نارضایتی وجود دارد و نیاز به این دارد که مردم با مسئولین تماس مستقیم داشته باشند آماده کرده و حضور پیدا کند.

وی با اشاره به فرمان رهبری در تربیت جوانان مومن و متعهد و پر انگیزه برای رده‌های دولتی گفت: مسئله سومی که باز هم به نظر می‌آید که فرمان به دولت است نه توصیه این است که دولت و رییس جمهور شروع به کادرسازی کردن نخبگان و جوانان کنند.

وی ادامه داد: دولت باید شرایط را برای تربیت و حضور و ورود جوانان و کسانی که به هر حال میتوانند در مسئولیت‌های مختلف حضور پیدا کنند و تجربه پیدا کنند، آماده کند.

کنعانی گفت: به هر حال ما چند سال آینده نیاز به مدیران جوان نخبه و کارآمد داریم که در بحث حکمرانی بسیار مهم و ارزشمند است که رهبری می‌فرمایند شما اگر همین کار را هم انجام دهید به هر حال موفق بودید یعنی کادرسازی برای حکمرانی مطلوب در آینده.

وی در پاسخ به اینکه این کادرسازی چطور می‌تواند اتفاق بیافتد، اینکه از چه مسیری باید به دنبال کادرسازی جوانان و نخبگان باشیم و چطور ظرفیت‌های پرانگیزه و متناسب با فرمان و ملاک‌های رهبری را شناسایی کنیم؟ گفت: بخش عمده از این نیرو‌ها اکنون در بدنه دولت وجود دارند.

وی ادامه داد: این افراد مراحل گزینش را طی کرده و ورود پیدا کردند و اکنون در رده‌های میانی یا پایینی به عنوان مدیران، مطرح هستند لذا نیاز به این وجود دارد که در مرحله نخست عملکردشان ارزش یابی شود و از نظر توانایی‌های که می‌توانند داشته باشند مورد بررسی قرار بگیرند.

این کارشناس ابراز کرد: بایستی این افراد جوان و نخبه و مدیرانی که با گزینش‌های بسیار پیش از این ورود پیدا کرده اند را ارتقا بدهند و دولت به جای اینکه مدام به دنبال این باشد که نیرو‌های جدید بگیرد همین نیرو‌ها را در عرصه‌های مدیریتی جدید وارد کند.

وی تاکید کرد: این افراد میتوانند در آینده مدیران لایق و موفقی برای کشور باشند.

کنعانی مقدم در ادامه با اشاره به ورود افراد جدید با توجه به جدید بودن دولت عنوان کرد: ورود افراد جدید، چون دولت جدید است قاعدتا روی می‌دهد و تعدادی از وزرا تلاش میکنند که نیرو‌هایی را وارد بدنه دولت کنند که این از دو جهت قابل بررسی است.

وی تایید کرد: این امر هم میتواند یکی دو چالش ایجاد کند و همچنین می‌تواند فرصت ایجاد کند؛ به نظر می‌آید که تجربه‌های گذشته که مدیران میرفتند را نباید مجدداً تجربه کنیم چرا که واقعا اگر دولت نیاز به نیرو‌های جدید دارد مکانیزمی تعریف شود که هم گزینش هم پذیرش و هم انتخاب آنها و استعداد سنجی‌هایی که باید انجام شود در شرایط خاص و به دور از گزینش‌های فرمایشی باشد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات