صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۶۴۵۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 10 شهریور 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ببینید اولویّتها چیست. دو جور اولویّت داریم؛ چه اولویّتهای کارهای زیرساختی و اساسی، چه اولویّتهای کارهای فوری. بعضی از اولویّتها مربوط به مسائل فوری است، باید اینها را داخل جامعه به یک شکلی به صورت مناسبی حل کرد؛ مسئله‌ی گرانی، تورّم و امثال اینها. بعضی از مسائل، مسائل زیرساختی است؛ اگر چنانچه امروز نکردیم، ده سال دیگر باید شروع کنیم.6/6/403 www.basirat.ir
حرف روز
 چارچوبی برای مواجهه با دولت چهاردهم

معمولاً با شروع کار هر دولتی، مجموعه‌ای از مخالفت‌ها و موافقت‌ها علیه آن شکل می‌گیرد؛ این وضعیت نیز تا حد بسیار زیادی طبیعی به نظر می‌رسد و در گذشته نیز چنین بوده است، اما نکته اساسی که دلسوزان انقلاب اسلامی و علاقه‌مندان به منافع ملی کشور باید در آن تأمل کنند، شناخت وظیفه و عمل به آن است. به هر ترتیب، امروز انتخابات تمام شده و آقای مسعود پزشکیان با تمام ویژگی‌های‌ خاص خود و حامیان ایشان، رئیس جمهور ایران اسلامی هستند؛ مسئله مهم این است که اکنون مواجهه دلسوزان انقلاب با ایشان و دولت برآمده از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم باید چگونه باشد؟ عقلانیت و قواعد اخلاقی و دینی حکم می‌کند ابتدای کار دولت چهاردهم بنا را بر همدلی و خوش‌بینی گذاشت؛ به ویژه که خود رئیس‌جمهور محترم هم مدعی وفاق ملی هستند و صد البته در زمان فعلی برای نظام و انقلاب و نیز برای تحقق منافع ملی، وحدت و همدلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید؛ آشکار شده است که تا اینجای کار ارکان نظام بنا را بر خوش‌بینی و حمایت نهاده و بر همین سیاق نیز رفتار کرد‌ه‌اند.  با این توضیح، آیا مواجهه دلسوزان انقلاب و نظام با دولت چهاردهم بر مبنای اعتماد و حمایت، به معنای آن است که آنان از اصول فکری و سیاسی خود عدول کرده‌اند؟ پر واضح است که چنین نیست. آیا وفاق و وحدت ما را مجاز کرده که دولت را نقد نکنیم یا راه نقد و مطالبه را به بهانه وفاق ببندیم؟ باز پاسخ منفی است. نقد دلسوزانه و عالمانه بهترین کمک به دولت به شمار می‌آورد. در پایان پاسخ به این پرسش اساسی حائز اهمیت است و آن، اینکه بایدها و نبایدهای نقد بر مبنای دلسوزی و روش کارشناسی با دولت چهاردهم چه ابعادی را در برمی‌گیرد؟

نبایدها:

پرداختن به مسائل فرعی در نقد و بزرگنمایی موارد کوچک و جزئی در دولت؛ ندادن زمان و فرصت و پیش‌داوری و قضاوت عجولانه؛ نگاه صرفاً سیاسی برای زمین خوردن حریف و نداشتن نگاه ملی و دلسوزانه در مطالبه‌گری و نقادی؛ ورود به دامی که برخی ناآگاهان پهن کرده و از آن سود می‌برند؛ ایجاد بهانه برای بسیاری از افرادی که نمی‌گذارند دولت کار کند.

بایدها:

صبر و حوصله و دادن زمان منطقی و معقول برای نمایان شدن عملکرد دولت؛ نقد عالمانه ومنصفانه و همراه با دلسوزی و گرفتار نشدن در جوسازی و تحریک احساسات و عواطف از طرف صاحبان رسانه؛تلاش برای ادامه و گسترش موضوع وفاق ملی و وحدت حول مسائل اصلی کشور و منافع ملی.

(محمدتقی احمدی)

 

گزارش روز 

الزامات حل‌و‌فصل ناترازی بنزین

این روزها مواضع برخی افراد دولت در  حوزه  بنزین نشان می‌دهد، احتمالاً در سال آینده شاهد تغییراتی در نحوه قیمت‌گذاری این حامل انرژی شاهد خواهیم بود. قطعاً در نیت و قصد دولت در بهبود  رفاه مردم و  مهار تورم از طریق اسناد بالادستی تردیدی نیست، ولی تجربه چند دهه قیمت‌گذاری انرژی نشان می‌دهد، هر گونه اصلاح قیمت‌گذاری در حامل‌های انرژی مستلزم در نظر گرفتن چند نکته مهم و اساسی است که در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم: این موضوع درست است که در وضعیت عادیِ اقتصادی بهتر است یارانه را به حلقه‌ نهایی، یعنی مصرف‌کننده تخصیص داد و تمام تلاش‌های اقتصادی را باید به  سمت اجرای همین اصل جهت‌دهی کرد، اما نکته اولویت‌دار و مهم برای دولت محترم که همیشه بر استفاده از نظر کارشناسان تأکید دارند، این است که باید متوجه بود اقتصاد ایران به دليل اصطکاک با تحریم‌ها، در شرایط خاص و منحصربه‌فردی است؛ از این رو نمی‌توان نسخه‌های بازار آزاد و تئوری‌های بازار انرژی اجرا شده در  غرب را از طریق شوک درمانی در ایران اجرایی کرد. پیشنهاد تمرکز بر مکانیزم قیمت درجهت کنترل مصرف بنزین، زمانی قابلیت اجرایی شدن دارد که سایر  عوامل تورم‌زا (نقدینگی و نرخ ارز)، در کنترل و مدیریت کامل دولت باشد و شاهد تثبیت و تداوم  تورم تک رقمی باشیم. در واقع بدون مهار تورم و تثبیت آن در محدوده پایین‌تر از متوسط بلندمدت آن، اجرای هر سیاست اصلاحی، سرانجام امیدوارکننده‌ای نخواهد داشت. لذا اولویت، مهار تورم است و با افزایش نرخ بنزین نمی‌توان به این مهم دست یافت، چراکه افزایش نرخ بنزین منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.  نکته مهم این است که با وجود تورم مزمن و دو رقمی در کشور، اثر افزایش نرخ بنزین، بعد از مدتی تعدیل شده و دوباره مصرف به همان روند و رشد قبلی بازمی‌گردد. راهکارهای حل‌وفصل ناترازی بنزین تنها از مسیر سازکار قیمت نمی‌گذرد، بلکه باید یک راهکار چند بُعدی و البته با تمرکز بر کاهش نشتی‌ها در سیستم تقاضا را عملیاتی کرد. راهکارهای  دولت می‌تواند شامل الزام خودروسازها به ایجاد  بهینه‌سازی در مصرف و رعایت استانداردهای جهانی، سیاست‌های تشویقی در کاهش مصرف، مبارزه با قاچاق، توسعه سوخت‌های جایگزین، توسعه پتروپالایشگاه جدید و کوچک مقیاس اسقاط خودروهای فرسوده باشد. برخی برآوردها حکایت از آن دارد که چنانچه خودروها بهینه شوند، یک سوم مصرف سوخت کشور کاهش می‌یابد. لذا با وجود «مصرف سه برابر استاندارد خودرو داخلی، عدم توسعه‌ حمل‌و‌نقل عمومی، وضعیت نامناسب جاده‌ها و فقدان تنوع سبد سوختی کشور» مردم امکان کاهش مصرف سوخت را به صورت محسوس ندارند؛ پس طرح حل ناترازی بنزین با تمرکز بر افزایش نرخ آن ممکن است بحران امنیتی و اقتصادی ایجاد کند.(علی محمدی)

 

خبر ویژه

 عزل فرمانده انتظامی شهرستان لاهیجان

پلیس فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «همان‌گونه که در اطلاعیه‌هایِ قبلی به آگاهی هموطنان شریف رسانده شد فرمانده کل انتظامی کشور بر مبنای اصل «پاسخگویی» و «مسئولیت‌پذیری» بلافاصله پس از رخداد دردآور لاهیجان گروهی مرکب از کارشناسان‌ زبده بازرسی کل فراجا را به محل اعزام کرد تا ابعاد حادثه را به دقت بررسی و نتیجه را برای اتخاذ تصمیم لازم اعلام نمایند. اینک  براساس گزارش‌ها و بررسی‌های کارشناسی؛ فرمانده کل انتظامی کشور ضمن تسلیتِ مجدد و همدردی با خانواده‌ داغدیده مرحوم میرموسوی تصمیماتِ جدیدِ زیر را اتخاذ و جهت اجرا ابلاغ  نمودند: ۱. فرمانده انتظامی شهرستان لاهیجان به سبب عدمِ نظارت کافی  بر عملکرد و رفتار کارکنان عزل گردید.۲. به سبب پیچیدگی موضوع، نتیجه‌گیری نهایی پیرامون «علت تامه» فوتِ مرحوم میرموسوی  منوط به گزارش‌ قطعی پزشکی قانونی است.۳. خدمات شبانه‌روزی قاطبه مأموران و کارکنان متعهّد  پلیس  و ارائه خدمتِ صادقانه  به مردم از مرز تا شهر و روستا، همواره مورد ستایش قرار گرفته و حادثه اخیر، اتفاقی استثنایی است  و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌آورد.»

اخبار

دو عملیات در کرانه باختری

رسانه‌های صهیونیستی بامداد امروز (شنبه) از دو عملیات استشهادی در دو شهرک «کارمی تزور» و «گوش عتصیون» در جنوب کرانه باختری خبر دادند. به گفته منابع صهیونیست، یک فلسطینی با خودروی خود وارد شهرک صهیونیست‌نشین «کارمی تزور» شده و در همان بدو ورود نگهبان امنیتی ورودی را زیر گرفته است. این جوان فلسطینی سپس از خودرو پیاده شده و اقدام به تیراندازی کرده که در این میان با شلیک نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده است. طبق ادعای منابع صهیونیست خودروی وی بمب‌گذاری شده بود که عاملان موفق به انفجار آن نشده‌اند. در این عملیات دو شهرک‌نشین زخمی شدند. به ادعای منابع صهیونیستی، دو فلسطینی عامل این عملیات بودند که یکی از آنها به شهادت رسیده و دیگری توانسته فرار کند. در عملیات دوم نیز یک جوان فلسطینی سوار بر خودرو وارد شهرک «گوش عتصیون» شد و پس از پیاده شدن از خودرو، آن را در کنار یک پمپ بنزین منفجر کرد. طبق آخرین گزارش‌ها حداقل چهار صهیونیست در این انفجار زخمی شده‌اند که به اذعان منابع اسرائیلی یکی از زخمی‌ها، فرمانده تیپ «عتصیون» با درجه سرلشکری است. در پی این دو عملیات استشهادی، گروه مقاومت عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) در بیانیه کوتاهی گفت: «به ملت بزرگ و آزاده خود بشارت می‌دهیم که رژیم اشغالگری که در توهم شکست مقاومت در شمال کرانه باختری بود، به یکباره با مرگ و انتقام از جنوب و مرکز کرانه باختری و مناطق اشغالی 1948 مواجه شد.»

 

وزیر جنگ اخراج میشود؟

رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی از بروز جر و بحث جدید بین بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم بر سر راهبردهای کلی در جنگ غزه در نشست دیشب کابینه امنیتی خبر داده‌اند. طبق گزارش «تایمز اسرائیل» مجادله بین دو طرف زمانی شروع شد که نتانیاهو بدون اطلاع گالانت گفت، تصمیم گرفته مسئله استقرار نظامیان ارتش در طول محور فیلادلفیا در مرز بین غزه و مصر را به رأی بگذارد. از گروهی از وزیران ارشد خواسته شد درباره نقشه‌هایی که نحوه استقرار نیروهای ارتش اسرائیل در محور باریک ۹ مایلی موسوم به کریدور فیلادلفیا را نشان می‌داد، اظهار نظر کنند. اعضای کابینه با طرح نتانیاهو موافقت کردند. گالانت تنها مخالف این طرح بود و ایتمار بن‌گویر هم در اعتراض به کاهش نظامیان اسرائیلی در این کریدور رأی ممتنع داد. منابع حاضر در این جلسه گفتند که گالانت از کوره در رفت و نتانیاهو را به تلاش برای اجبار ارتش جهت پذیرش این نقشه‌ها متهم کرد. گالانت گفته است: «نخست‌وزیر می‌تواند همه تصمیم‌ها را خودش بگیرد و تصمیم بگیرد همه گروگان‌ها را به کشتن بدهد.» برخی گزارش‌ها از تلاش‌های نتانیاهو برای اخراج گالانت حکایت دارد.

 

تندروها میخواهند دولت را وارد حاشیه کنند!

«احمد زیدآبادی» روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مطلب جدید خود نوشته است: «حصر خانگی کاندیداهای معترض به نتیجۀ انتخابات سال ۸۸ به اندازه‌ای ادامه یافته که رفع آن برای محصوران و برخی از دوستداران آنها لطف خود را از دست داده است. بنابراین، رفع حصر در این شرایط بیش از آنکه حامیان محصوران را به وجد آورد، معیاری برای سنجش میزان جدیت کانون‌های اصلی تصمیم‌گیری به «وفاق سیاسی» مورد تأکید آنهاست.» او در ادامه مطلب با گروکشی، وفاق سیاسی مدنظر پزشکیان را به رفع حصر سران فتنه گره زده و نوشته است: «اگر قرار به ایجاد وفاق سیاسی در کشور باشد، به‌طور قطع و یقین ادامۀ حصر سه چهرۀ سرشناس و با سابقۀ کشور نقض چنین ادعایی است.» این یادداشت‌نویس اصلاح‌طلب همچنین متوهمانه مسئله حصر سران فتنه سال 88 را از دل مشغولی و دغدغه های دولت‌های مختلف دانسته و نوشته است: «در ایران دولتی می‌تواند در جهت مشکلات بنیادی و بی‌شمار جامعه قدم از قدم بردارد که دغدغه‌هایی مانند حصر چهره‌ها و چگونگی رفع آن، هیچ بخشی از دل‌مشغولی آن نباشد.» ظاهراً در بین اصلاح‌طلبان گروهی همچون زیدآبادی‌ها سعی می‌کنند با پوست‌موز‌اندازی رئیس جمهور تازه نفس را از پا بیندازند.

 

اخبار کوتاه

«عبدالناصر همتی» وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات خود در موضوع ارائه وام ازدواج غیرنقدی گفت: «به نظر من برخی از دوستان در انتشار این خبر بی‌انصافی کردند. در مجلس این موضوع را مطرح کردم و مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت و منابع قرض‌الحسنه ازدواج کمتر از 20 درصد افزایش پیدا کرده، اما وام ازدواج حدود دو برابر شده است؛ موضوع پرداخت نقدی قانون است و ما در قانون دخالت نمی‌کنیم.» وی افزود: «طرحی که مطرح شد، این بود که ممکن است بعضی از زوج‌ها بخواهند برای موارد مورد نیاز خود کالا تهیه کنند؛ برای این منظور بانک‌ها می‌توانند حتی بیشتر از رقم تعیین شده وام تهیه کالا ارائه کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای حضور یک نظامی ایرانی در خاک اوکراین به منظور آموزش نیروهای روسی را بی‌اساس دانست و تکذیب کرد. «ناصر کنعانی» ضمن تأکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توقف درگیری‌ها و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات روسیه و اوکراین تصریح کرد: «طرح این‌گونه ادعاهای بی‌اساس با اهداف و انگیزه‌های سیاسی خاص صورت می‌گیرد و چنین اتهاماتی با رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص منازعه در اوکراین مغایر است.»

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با الحدث، گفت، توافق هسته‌ای نیازمند اصلاحات و به‌روزرسانی‌های مهم است. گروسی می‌گوید برنامه اقدام مشترک با ایران قدیمی است. پیشتر مدیرکل آژانس درباره سفر زودهنگام به ایران برای دیدار و گفت‌وگو با مسعود پزشکیان ابراز امیدواری کرده بود که «سفر زودهنگام» به ایران به «برقراری یک گفت‌وگوی نتیجه‌بخش و سازنده که به‌سرعت به نتایج ملموس منجر شود» کمک کند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی رویترز و مؤسسه ایپسوس که روز پنج‌شنبه (امروز) منتشر شد، نشان می‌دهد، «کاملا هریس» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ۴۵ درصد در برابر ۴۱ درصد از «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است. «رویترز» نوشته است، این موضوع نشان می‌دهد کنار رفتن «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از این رقابت و جایگزینی‌اش با هریس شور تازه‌ای در میان رأی‌دهندگان آمریکایی ایجاد کرده است.

سنتکام اعلام کرده است، به همراه نیرو‌های امنیتی عراق در ساعات اولیه روز ۲۹ اوت در عملیاتی مشترک در غرب عراق، ۱۵ نفر از اعضای داعش را کشتند. بنا بر اطلاعیه سنتکام، در این عملیات، عناصر داعش که مجهز به سلاح‌های متعدد، نارنجک‌ها و کمربند‌های انفجاری انتحاری بودند، هدف قرار گرفتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این عملیات هیچ تلفات غیرنظامی رخ نداده است. گفتنی است، الجزیره به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد: «در عملیاتی که در عراق علیه داعش انجام شد، هفت سرباز آمریکایی زخمی شدند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات