انگشت نگاری مسافران، نماد قدرت یا توهینی به کرامت انسان ورفتار دولت آمریکا با مردم سایر کشورها، رفتاری بسیار متکبرانه و توهینآمیزاست. رئیس جمهور کشورمان در وبلاگ شخصی خود نوشت:انگشت نگاری مسافران، نماد قدرتیا توهینی به کرامت انسان و رفتار دولت آمریکا با مردم سایر کشورها، رفتاری بسیارمتکبرانه و توهینآمیز است. به گزارش فارس،محمود احمدی نژاد رئیس جمهوریاسلامی ایران در آخرین یادداشت خود بر روی وبلاگ شخصی که ظهر امروز چهارشنبه صورتگرفته نوشته است:بخشی از نفرت عمومی روزافزونی که از دولت آمریکا در جهان شاهدهستیم نیز ناشی از همین نگاه ظالمانه و تحقیرآمیز دولتمردان است. مردم ایران هممانند سایر ملتها بر این اعتقادند که دولتمردان آمریکایی اگر چه برخاسته از رأیمردم آمریکا نیستند، اما از آنجایی که به عنوان نماینده این ملت شناخته میشوند باعملکرد خود در حال تخریب چهره فرهنگی و انسانی ملت بزرگ آمریکا هستند. حرکتهایی نظیر انگشتنگاری از اتباع خارجی و ممانعت از حضور نخبگانفرهنگی، سیاسی، علمی و ورزشی، تجاوز به حریم سایر کشورها و سرقت منابع و ذخایرآنان، تشکیل و راهاندازی شکنجهگاهها و زندانهای مخفی و قرون وسطایی، عدمپایبندی به معاهدات بینالمللی و تخریب محیط زیست، اشغال کشورها و قتل عام زنان وکودکان ضمن اینکه بیانگر سابقه سوء حکام آمریکایی است، باعث مخدوش شدن بیش از پیشحیثیت فرهنگی و انسانی ملت بزرگ آمریکا میگردد. ایجاد تصویری منفی از ملتآمریکا در اذهان سایر ملل از یک سو و اهانتهای هیأت حاکمه آمریکا حتی به شهروندانآمریکایی با رفتارهای زنندهای چون شنود مکالمات تلفنی، برخورد شدید با منتقدان ومخالفان دولت، تبعیضنژادی و قومی، سانسور شدید اطلاعات و اخبار از سوی دیگر،امروزه ملت آمریکا را به یکی از مظلومترین ملتهای جهان تبدیل کرده است. مردم آمریکا خود نیز امروز یکی از قربانیان اصلی رفتار حاکمانشان هستند. مناقدام رژیم آمریکا در انگشتنگاری از مسافران را اقدامی توهینآمیز به حرمت بشریمیدانم که با کرامت انسانی در تضاد است و این نوع برخوردها از همان جنس برخوردهایقرون وسطایی است که دوران آن به پایان رسیده است. اگرچه احساسات پاک مردمایران نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها، از این اهانتها خدشهدار شده است، اماانتظار ایرانیان از ما مسئولین این است که رفتارهایمان بر اساس فرهنگ غنی اینسرزمین باشد و حتی برای مقابله به مثل که حق طبیعی ماست، راضی نیستند کرامت انسانیمسافران مجاز آمریکایی که میهمان ملت ایران محسوب میشوند خدشهدار شود. درخواست من از مجلس محترم شورای اسلامی مبنی بر عدم تصویب قانونمقابلهبهمثل و انگشتنگاری متقابل از اتباع آمریکا نیز بر اساس همین نکته بود. اساساً سیستم اطلاعاتی دولت جمهوری اسلامی با اشراف بر مرزها اجازه ورودافراد شرور و یا جاسوسان را به کشور نمیدهد و حساب آنها را از مردم عادی جدامیداند اما در استقبال از سایر مسافران و عموم مردم رفتاری کاملاً دوستانه وانسانی دارد. تمام کسانی که به ایران سفر میکنند به مهماننوازی و فرهنگوالای ایرانیان اعتراف میکنند؛ فرهنگی که حتی گروههای با رفتار ناهنجار را نیز دردرون خود مستحیل میکند و بر آنها آثار تربیتی و اخلاقی به جای میگذارد.
ملت ما از تبادل فرهنگی با تمامی کشورها استقبال میکند و به همین علت مایلاست موانع موجود بر سر راه ارتباط سهل و صمیمانه علاقمندان به فرهنگ و تمدن ایرانیرا برطرف ساخته و به صورت علمی؛ فرهنگ دیرینه خود را به نمایش گذارد. بهعنوان نمونه ما قصد داشتیم با راهاندازی مسیرهای مستقیم پروازی میان دو کشور ایرانو آمریکا گامی عملی برداریم اما دولتمردان آمریکایی از ترس آشکار شدن دروغهایشاندر میان ملت آمریکا با آن مخالفت کردند زیرا کسانی که سالها زندگی در آمریکا وشرایط آن را از نزدیک لمس کردهاند بهترین افرادی هستند که میتوانند میان فرهنگایرانی و فرهنگ کنونی که توسط دولت آمریکا ترویج میشود مقایسهای انجام دهند ومتوجه دروغ و بیپایه بودن تبلیغات برخی دولتمردان آمریکایی در ادعاهایی نظیرآزادی، دمکراسی و حقوق بشر بشوند. دولت آمریکا خود به خوبی تروریستها رامیشناسد و از تمام اوضاع و احوال آنها مطلع است و هرگاه اراده کند میتواند باگروهکها و سازمانهای تروریستی که خود پرورش داده یا زمینهساز ظهور و بروز آنهاشده است مقابله کند. اما مقامات کاخ سفید به بهانه مقابله با تروریسم عملاًهم مردم خود و هم مردم سایر کشورها را تحقیر میکنند و میکوشند از طریق حصارامنیتیای که به دور مردم خود کشیدهاند، ارتباط آنها را با جهان خارج کنترل کرده ومانع از تبادلات انسانی و فرهنگی روشنگرانه شوند. اطمینان دارم که بزودیتمام این سدها شکسته خواهد شد و درها به روی ملت مظلوم آمریکا باز خواهد گردید واین ملت بزرگ نیز رخدادهای جهان را از نزدیک و بدون واسطه لمس خواهند کرد.