تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۷۳۸۱۸

امارات نتوانست زخم‌کاری یمن به صهیونیست‌ها را درمان کند

محاصره دریایی رژیم صهیونیستی از سوی انصارالله یمن که پیش از این اجرا شد و بار دیگر قرار است از سرگرفته شود صهیونیست‌ها را مجبور به استفاده از کریدور زمینی از مبدأ امارات و بحرین کرد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد پروژه صهیونیست‌ها در استفاده از این کریدور زمینی تاکنون موفق نبوده است.

طی سال ۲۰۱۷ برای اولین‌بار ایده‌ی اتصال زمینی رژیم صهیونیستی به شبه‌جزیره‌ی عرب به طور رسمی توسط وزیر حمل‌ونقل وقت این رژیم، ازرایل کاتز، تحت عنوان طرح Tracks for Regional Peace مطرح شد که ذیل آن رژیم صهیونیستی اقدام به اتصال خطوط راه‌آهن خود به اردن و متعاقباً به خطوط راه‌آهن دیگر کشور‌های واقع در منطقه‌ی شبه‌جزیره‌ی عرب می‌کرد.

هرچند توفیقی در اجرایی کردن این طرح حاصل نشد، اما با عادی‌سازی روابط میان امارات متحده‌ی عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی ذیل پیمان ابراهیم و در وهله‌ی بعد مطرح شدن کریدور IMEC، ایده‌ی ایجاد اتصال زمینی میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های واقع در شبه‌جزیره‌ی عرب مجدداً به میان آمد.

از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ و به‌طور محدود، کریدور زمینی میان امارات متحده‌ی عربی و رژیم صهیونیستی اجرایی شد که ذیل آن شرکت صهیونیستی Trucknet و دو شرکت اماراتی Puretrans FZCO و DP WORLD اقدام به انعقاد قراردادی برای انجام حمل‌ونقل زمینی کردند که تحت آن، کالا از بندر جبل علی امارات متحده‌ی عربی و بندر سلمان در بحرین با عبور از عربستان سعودی و اردن وارد بنادر ایلات و حیفا در اراضی اشغالی می‌شد. ذیل مرحله‌ی اول این طرح که در سال گذشته اجرایی شد، ۱۰ کامیون از مبدأ امارات متحده‌ی عربی به‌سوی بندر حیفا در رژیم صهیونیستی عازم شدند.

با تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و متعاقب آن عملیات‌های گروه انصارالله علیه کشتی‌های مرتبط با این رژیم، ایجاد مسیر‌های جایگزین ترانزیتی برای دولتمردان رژیم صهیونیستی حائز اهمیت مضاعفی شد.

بنابر اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و به‌طور خاص وزیر حمل‌ونقل این رژیم، از دسامبر سال ۲۰۲۳ از کریدور زمینی امارات و بحرین به رژیم صهیونیستی برای تجارت خارجی این رژیم استفاده می‌شود. به گفته‌ی حنان فریدمن، مدیرعامل شرکت Trucknet، این مسیر زمینی دارای ظرفیت حداکثری ۳۰۰ کامیون در روز است، اما همچنان میزان کامیون‌های عبوری از مسیر مشخص نیست.

از سوی دیگر، بنابر گزارش‌های منتشره حول این کریدور، استفاده از آن می‌تواند تا ۲۰ درصد در هزینه‌ی حمل‌ونقل و تا ۱۰ روز در زمان حمل‌ونقل صرفه‌جویی ایجاد کند.

شرکت‌های اصلی دخیل در این کریدور شامل شرکت‌های Trucknet، Puretrans FZCO و DP WORLD است و بندر‌های اصلی دخیل در این کریدور بندر‌های جبل علی، سلمان و حیفا هستند. در ادامه به بررسی شرکت‌ها و بنادر دخیل در این کریدور خواهیم پرداخت.

بندر جبل علی 

بندر جبل علی در خلیج فارس و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دبی واقع شده است. این بندر در دهه‌ی ۷۰ میلادی به‌جهت تکمیل امکانات بندر رشید در دبی احداث شد و هم‌اکنون شلوغ‌ترین بندر خاورمیانه و از فعال‌ترین بندر‌های جهان است.

در اکتبر ۲۰۲۰ گزارش شده است که یک کشتی باربری از مبدأ این بندر وارد بندر حیفا در رژیم صهیونیستی شده است. وب‌سایت صهیونیستی potsport ذیل گزارشی عنوان کرده است که: «همه‌ی کشتی‌هایی که از جنوب شرق آسیا به سمت بندر حیفا حرکت می‌کنند، اکنون می‌توانند در مسیر خود در بندر جبل علی توقف کنند. این اولین مرتبه است که یک کشتی از مبدأ امارات در یک بندر در رژیم صهیونیستی پهلو می‌گیرد. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور‌ها در اواسط سپتامبر قراردادی را با میانجیگری آمریکا برای عادی‌سازی روابط امضا کردند.»

بندر سلمان

بندر سلمان واقع در منامه، پایتخت بحرین است و پایانه‌ی اصلی باربری و گمرک بحرین است. این بندر دارای ۱۵ اسکله‌ی کانتینری است که به آن امکان حمل سالانه ۲.۵ میلیون تن بار را می‌دهد.

در ژانویه ۲۰۲۴، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل Trucknet، هانا فریدمن عنوان کرد که پل زمینی از بندر جبل علی در امارات متحده‌ی عربی یا بندر سلمان در بحرین شروع می‌شود و از عربستان سعودی و اردن عبور کرده و در وهله‌ی آخر به بندر پورت سعید در مصر یا حیفا در اراضی اشغالی منتهی می‌شود.

شرکت Trucknet
نام: Trucknet
سایت: www.trucknet.io 
ایمیل: info@trucknet.io
آدرس: Hasartat ۱ / Ha-Burseka'i St ۲۶, Eilat

شرکت Trucknet یک شرکت صهیونیستی واقع در ایلات است که در حوزه‌های فناورانه‌ی مرتبط با حمل‌ونقل فعالیت می‌کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ توسط Hanan Fridman تأسیس شد و در ابتدای فعالیت خود عمدتاً در اراضی اشغالی و اروپا فعالیت می‌کرد، به‌طوری‌که تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵۰۰ هزار کامیون در اروپا خدمات عرضه کرده است. این شرکت در حوزه‌ی جمع‌آوری و همرسانی داده، کنترل هزینه، کاهش آلودگی و تسهیل حمل‌ونقل زمینی فعالیت می‌کند.

شرکت Trucknet در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که با همکاری دو شرکت اماراتی Puretrans FZCO و DP WORLD یک کریدور زمینی از مبدأ امارات متحده‌ی عربی و بحرین به مقصد رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

در ماه می ۲۰۲۴، گروه بحرینی سرایا الاشتر که مرتبط با محور مقاومت است، مدعی شد که با پهپاد صماد، ساختمان این شرکت در ایلات را مورد هدف قرار داده است. از نتایج این عملیات اطلاعاتی در دسترس نیست.

شرکت Puretrans
نام: Puretrans FZCO
سایت: puretrans.ae
ایمیل: puretrans@alphoenixgroup.com
آدرس: Jabal Ali Free Zone Street, Dubai, AE

شرکت Puretrans یک شرکت اماراتی واقع در شهر دبی و زیرمجموعه‌ی شرکت Al Phoenix است. این شرکت نیز یک شرکت فناورانه در حوزه‌ی تسهیل حمل‌ونقل است و به‌طور مستقیم در حمل‌ونقل زمینی و دریایی دخیل نیست.

هرچند که در داده‌های منتشره از جانب شرکت Puretrans، این شرکت به‌عنوان شرکتی اماراتی معرفی شده است، اما شرکت مادر آن که Al Phoenix است، یک شرکت صهیونیستی است که دفتر آن در حیفا قرار دارد و مدیر و معاون مدیر آن نیز تبعه‌ی رژیم صهیونیستی هستند.

سایت شرکت Puretrans در اواخر سال ۲۰۲۳ ایجاد شد و داده‌ی قابل‌توجهی از ساختار و فعالیت‌های پیشین این شرکت در دسترس نیست.

شرکت DP WORLD
نام: DP World
سایت: dpworld.com
ایمیل: info@dpworld.com
آدرس: JAFZA ۱۷, Jebel Ali Free Zone

شرکت DP World در سال ۲۰۰۵ و در نتیجه‌ی ادغام دو شرکت Dubai Ports International و Dubai Ports Authority ایجاد شد. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت فعال در حوزه‌ی لجستیک در خاورمیانه و از اصلی‌ترین بازیگران این حوزه در سطح جهانی است.

شرکت DP World دارای ۸۲ پایانه در بیش از ۴۰ کشور جهان است و سالانه به بیش از ۷۰ میلیون کانتینر خدمات عرضه می‌کند. از ابتدای عادی‌سازی روابط میان امارات متحده‌ی عربی و رژیم صهیونیستی، این شرکت اقدام به انعقاد قرارداد‌های متعددی برای بسط همکاری با طرف صهیونیستی کرد و اولین محموله‌ی باری‌ای که مستقیماً از امارات متحده‌ی عربی به رژیم صهیونیستی ارسال شد نیز از بندر تحت کنترل این شرکت عازم شده بود.

همچنین، این شرکت در سال ۲۰۲۰ به همراه شرکت صهیونیستی Israel Shipyards Industries اقدام به ارائه‌ی پیشنهاد برای اجرای پروژه‌ی توسعه‌ی بندر حیفا کرد، اما در همان سال، به دلایل نامعلوم از این پروژه کنار کشید.

ذیل طرح‌های اتصال ریلی و جاده‌ای رژیم صهیونیستی به جزیره‌العرب، این شرکت نقش اساسی ایفا می‌کند، به‌گونه‌ای که در تمامی طرح‌های موجود، بندر‌های تحت کنترل این شرکت نقش‌آفرینی فعالی دارند. در کریدور زمینی فعال میان امارات متحده‌ی عربی، بحرین و رژیم صهیونیستی نیز کالا‌ها از مبدأ بنادر تحت کنترل شرکت DP World به‌سوی بندر حیفا در رژیم صهیونیستی عازم می‌شوند.

همچنین، این شرکت در طرح IMEC و در طرح‌های گروه I۲U۲ که ذیل آن اتصال رژیم صهیونیستی به جزیره‌العرب ممکن می‌شود و تجارت رژیم صهیونیستی با حوزه‌ی آسیای شرقی و جنوبی و اروپا تسهیل می‌شود نیز نقش قابل‌توجهی دارد.

ابهام در عملیاتی شدن کریدور جنوب 

مدتی پس از اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی حول راه‌اندازی کریدور زمینی از امارات و بحرین به رژیم صهیونیستی با هدف دور زدن باب‌المندب و کانال سوئز، سایت Mondoweiss با ارائه‌ی گزارشی برخی وجوه اعلانی حول این کریدور را زیر سؤال برد.

در وهله‌ی اول، احمد القروط، نویسنده‌ی این گزارش، بیان می‌کند که دو شرکت Puretrans و Trucknet که اصلی‌ترین شرکت‌های مشارکت‌کننده در ایجاد این کریدور زمینی هستند، هیچ‌کدام به‌طور مستقیم در حوزه‌ی حمل‌ونقل دخیل نیستند و هر دو در حوزه‌ی داده و ابزار‌های فناورانه‌ی مرتبط با حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند.

در ادامه عنوان می‌شود که پس از معرفی طرح اتصال زمینی، سهام شرکت Trucknet به‌طور غیرطبیعی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است که این امر احتمال دستکاری تعمدی برای تغییر ارزش این شرکت را افزایش می‌دهد.

در وهله‌ی بعد نیز به دیگر شرکت دخیل در این کریدور پرداخته می‌شود و بنابر بررسی‌های انجام‌شده مشخص می‌شود که تا پیش از اظهار وزیر حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی مبنی بر ایجاد این کریدور زمینی، هیچ سایت و اطلاعاتی از شرکت Puretrans موجود نبوده است و بلافاصله پس از این اظهارات، سایت این شرکت ایجاد می‌شود.

همچنین، با کنکاش در اطلاعات شرکت Al Phoenix که شرکت مادر Puretrans است، آشکار می‌شود که مدیر و معاون مدیر این شرکت هر دو تبعه‌ی رژیم صهیونیستی هستند و مقر آن نیز در اراضی اشغالی قرار دارد.

از سوی دیگر، پس از اظهار وزیر حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی مبنی بر اجرایی شدن این کریدور زمینی، وزیر حمل‌ونقل اردن وجود چنین کریدوری را قویاً تکذیب کرد و طرف اماراتی نیز تاکنون درباره‌ی این کریدور سکوت اختیار کرده است.

در نهایت، می‌توان عنوان کرد که به دلیل ابهامات موجود در وجوه متعدد کریدور زمینی امارات متحده‌ی عربی و بحرین به رژیم صهیونیستی، این کریدور بخشی از راهبرد رسانه‌ای و روانی دولت رژیم صهیونیستی است و واقعیت‌های موجود حول این کریدور با موارد اعلانی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی تطابق چندانی ندارند.

دلیل اقدام مقامات رژیم صهیونیستی برای اتخاذ این رویکرد را نیز می‌توان در مواردی، چون بهبود فضای روانی داخلی، کنترل زیان‌های اقتصادی ناشی از اخلال در زنجیره‌ی تأمین رژیم صهیونیستی، کاهش اهمیت اقدامات انصارالله علیه زنجیره‌ی تأمین رژیم صهیونیستی و کسب موضع بهتر در مذاکرات با طرف‌های فلسطینی توضیح داد.

البته باید متذکر شد که هرچند اکنون ایجاد کریدور زمینی‌ای با کارکرد مؤثر برای اتصال رژیم صهیونیستی به شبه‌جزیره‌ی عرب به دلیل موانع سیاسی و فنی بعید به نظر می‌رسد، اما ذیل طرح‌های I۲U۲ و IMEC، بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌دنبال تفوق بر موانع موجود و تحقق این امر هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات