رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در میدان جنگ تجاری امروز دنیا که حتی بسیاری از پیروزیهای عرصه سیاست خارجی را رقم میزند باید نقش محوری ویژهای به صادرات و رفع چالشهای پیش روی صادرات داده شود.
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتوگو با پایگاه تحلیلی خبری بصیرت در خصوص اهمیت توسعه تجارت خارجی در راستای افزایش صادرات کشور به چند نکته مهم پیرامون فائق آمدن بر چالشهای پیش روی صادرات کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مولفههای بسیار مهم در رشد صادرات هر کشور توجه به شرایط منطقهای، بین المللی و طرفهای ذی نفع در مراودات اقتصادی و تجاری است. بنابراین باید این موضوع برای مسئولین کشور به خوبی جا بیفتد که صادرات زمانی توسعه مییابد که درکنار آن به مسائل واردات و بازرگانی کشور بهای ویژهای داده شود.
وی در این باره خاطر نشان کرد و گفت: مساله حائز اهمیت آن است که نمیتوانیم به دنیا بگوییم فقط از ما کالا بخرید، یعنی ما فقط صادر کننده باشیم و شما کالای ما را انتخاب کنید، اما از شما وارداتی نخواهیم داشت، این موضوع فقط در کالاهای انحصاری رخ میدهد نه در عموم کالاها.
کارشناس تجارت خارجی تصریح نمود: امروز دیگر هیچ بازاری در دنیا کالای انحصاری ندارد، مگر اینکه واقعا کالایی انحصاری باشد. بنابراین در دنیای امروز صادرات زمانی موفق میشود که قواعد رقابت در دنیا را یاد گرفته باشید. به عنوان مثال اگر ما رب گوجه فرنگی به کشور امارات صادر کنیم قطعا پیش از ما ده کشور ده برند رب گوجه فرنگی به امارات صادر کردهاند زمانی ما میتوانیم بازار را از دست آنها بگیریم که سرویس بهتری به لحاظ خدمات فنی مهندسی تا قیمت و کیفیت کالا ارائه دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح نمود: صادرات زمانی جهش مییابد که زنجیرهای از مسائل به صورت مستمر حفظ شود. زمانی صادرات کشور توسعه مییابد و مشکلات پیش روی آن تا حد ممکن کم میشود که نگاه ما به توسعه صادراتی تک بعدی نباشد. نباید فقط به دنبال ذکر آمار صادرات امسال نسبت به سال قبل باشیم بلکه باید به کیفیت و خدمات و قیمتی که در کالای صادراتی داریم توجه داشته باشیم.
یحیی آل اسحاق معتقد است: زمانی صادرات کشور توسعه مییابد که بسیاری از مسائل را در صادرات در نظر بگیریم یعنی نباید از کنار مساله بسیار مهم صادرات بگذریم بلکه در صادرات باید به نقش تولید برتر، اشتغال زایی که از طریق صادرات برای کشور ایجاد میشود، رونق دانش فنی و تکنولوژی که باعث رشد و جهش صادرات میشود توجه ویژهای داشته باشیم.
وزیر اسبق بازرگانی تاکید کرد: در صادرات باید به مولفههای بسیاری مثل ارتقای کیفیت، کاهش قیمت برای بالا بردن اثر رقابت در بازار بسیار توجه شود. وقتی خدمات پس از فروش بهتری به مشتریان خود ارائه دهید در حقیقت شما پیروز میدان صادرات هستید، زیرا صادرات در دنیای امروز نوعی جنگ کالاست.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان گفتوگو خاطر نشان کرد: در میدان جنگ تجاری امروز دنیا که حتی بسیاری از پیروزیهای عرصه سیاست خارجی را رقم میزند باید نقش محوری ویژهای به صادرات و رفع چالشهای پیش روی صادرات داده شود. در این جنگ هر کسی که بیشترین مزیت و برترین کیفیت را برای مصرف کننده فراهم کند برنده صادراتی است و رشد و توسعه اقتصادی و درآمد زایی و اشتغالزایی را برای کشور خود به ارمغان آورده است.