گزارش خبری کیهان :هفتمین نشست گروه 1+5 به دلیل وجود اختلاف های عمیق میان اعضا درباره ماهیت و گستره تحریم هایی که باید علیه ایران اعمال شود، به شکست انجامید.
پنج کشور دارنده حق وتو در شورای امنیت به اضافه آلمان از 6 ماه پیش مشغول گفت و گو درباره تحریم ایران هستند، اما به دلیل مقاومت شدید روسیه و چین در مقابل اعمال تحریم های گسترده که مدنظر آمریکاست و اصرار بر وضع تحریم های بسیار سبک و سمبلیک جلسات این گروه پی در پی به بن بست کشیده می شود.
نشست نمایندگان کشورهای عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بدون دستیابی به نتیجه خاصی برای هفتمین بار با شکست مواجه شد.
وزارت خارجه فرانسه پس از مذاکرات 1+5 در پاریس در بیانیه ای اعلام کرد: «شش قدرت جهانی علی رغم اینکه به پیشرفت هایی دست یافتند، اما در دستیابی به توافقی درباره قطعنامه سازمان ملل درباره برنامه هسته ای ایران ناکام ماندند.»
در این بیانیه آمده است: «ما پیشرفت اساسی در میزان تحریم ها داشتیم اما همچنان چندین اختلاف کلیدی بین غرب و روسیه باقی مانده است که طی روزهای آینده در مورد آنها تأمل خواهیم کرد.
«فیلیپ دوست بلازی» وزیر امور خارجه فرانسه نیز یک روز پس از نشست 1+5 در پاریس با اذعان به وجود اختلاف میان غرب و روسیه بدون توجه به حق ایران در استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای ادعا کرد: «ایران به خاطر خودداری از توقف برنامه هسته ای خود با تحریم های سازمان ملل متحد روبرو خواهد شد، اما قدرت های جهان درباره میزان و وسعت این تحریم ها همچنان اختلاف دارند.»
در بیانیه وزارت خارجه فرانسه با اشاره به مقر سازمان ملل و بدون تعیین زمان مشخص دور بعدی مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای تهران، آمده است: گام بعدی در نیویورک خواهد بود.
در همین راستا خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا گزارش داد که سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان خواستار آن شده اند که قطعنامه تحریم ها علیه ایران به هر نحو ممکن تا پایان سال جاری میلادی تصویب شود.
گرچه روس ها با فشار اروپایی ها برای موافقت با پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی تا قبل از نشست پاریس، اینطور وانمود کرده بودند که هرگونه مصالحه در این زمینه امکان پذیر است، اما اختلاف بین آنها با اروپا و آمریکا بر سر پیشنهادهای مطرح شده درباره ممنوعیت صادرات مواد حساس، مسدود کردن سرمایه ها و ممنوعیت سفر شخصیت ها و گروه هایی که در برنامه هسته ای ایران مشارکت دارند، باقی مانده است.
به گفته این دیپلمات اروپایی، روسها درباره ممنوعیت صادرات فناوری و موادی که می تواند در برنامه های هسته ای و موشک بالستیک ایران مورد استفاده قرار گیرد، توافق کردند، اما پیشرفت کمی در مورد تحریم های مالی علیه افراد و سازمان های مربوط به این برنامه و یا ممنوعیت ویزا حاصل شد.
این تحریم ها اولین مرحله از اقدامات خصمانه این گروه بر ضد برنامه هسته ای صلح آمیز ایران خواهد بود.
با این وجود گمانه زنی های زیادی درباره گفت وگوهای 1+5 صورت گرفته است اما برخی دیپلمات ها از ملایم بودن موارد تنبیهی علیه ایران سخن گفته و برخی دیگر آن را سمبلیک و فاقد هرگونه ضمانت اجرا توصیف کرده اند.
بلازی: NPT را نباید
زیر سؤال برد
وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه در واکنش به اظهارات اخیر خانم رویال، نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2007گفت: زیر سؤال بردن حق ایران در داشتن انرژی هسته ای غیرنظامی آنگونه که خانم سگولن رویال می گوید، در اصل به معنای زیر سؤال بردن پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) است.
به گزارش فارس از پاریس، منابع خبری فرانسه به نقل از فیلیپ دوست بلازی وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کردند: به موجب این پیمان کشورهای عضو با انصراف از دستیابی به سلاح هسته ای از انرژی هسته ای غیرنظامی برخوردار می شوند.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد این که خانم «رویال» معتقد است بسیار ساده لوحانه است که فکر کنیم ایران با داشتن برنامه هسته ای غیرنظامی نخواهد توانست به انرژی هسته ای نظامی دست یابد، گفت: زیر سؤال بردن حق ایران در انرژی هسته ای همانطور که گفتم به معنای زیر سؤال بردن پیمان ان پی تی است که یادآوری می کنم از سوی تقریبا تمام کشورهای جهان امضاء شده است. این پیمان اهمیت بسیاری در جهان دارد. از همین روست که آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و کشورهای اروپایی به درستی به ایران پیشنهاد همکاری در زمینه انرژی هسته ای غیرنظامی می دهند البته مشروط به این که این انرژی را برای مقاصد دیگری درنظر نداشته باشد. روح ان پی تی که باز می گویم توسط تقریبا تمام کشورهای دنیا امضا شده است، این است.
خانم رویال در جریان دیدار اخیرش از اسرائیل و در پایان ملاقات با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی مطبوعاتی گفته بود: در برابر شما تنها مسئول سیاسی فرانسه وجود دارد که حتی خواستار عدم دستیابی ایران به انرژی هسته ای غیرنظامی است.
این اظهارات وی با اعتراض بسیاری از ناظران و واکنش برخی شخصیت های فرانسوی و آشنا به مسائل بین المللی روبرو شده است.