تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۸۹۶۱

پاسخ های رییس‌جمهور به خبرنگاران داخلی و خارجی


اهل گفت‌و‌گو هستیم اما در شرایط عادلانه و برابر رییس‌جمهور بعد از ظهر امروز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسش های آنها در زمینه های داخلی و بین المللی پاسخ گفت.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران با روسیه به ویژه در دوره جدید ریاست جمهوری این کشور، با بیان که دو کشور از روابط خوبی برخودار هستند ، گفت : در روابط ایران و روسیه مانعی وجود ندارد. ایران و روسیه دو کشوری هستند که بطور طبیعی باید باهم متحد باشند.ما دو همسایه دیرینه بوده و علایق و منافع و دیدگاههای مشترک در مسایل منطقه‌ای جهانی داریم.

وی افزود: در سفر آقای پوتین به تهران که فصل جدیدی در مناسبات دو کشور بود، بحث‌های گوناگونی مطرح کردیم و توافقاتی برای توسعه همه جانبه روابط میان دو کشور و برای همکاری‌های گسترده در سطح منطقه و در سطح بین‌الملل انجام شد.

رییس جمهور گفت: خوشبختانه روابط ما با روسیه روابط خوب و رو به گسترش است. همانطور که مقامات روسیه هم اعلام کردند با حضور رییس جمهور جدید روسیه، تغییری در سیاست‌های آن کشور اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین پیش بینی ما هم این است که روابط ما با روسیه در همان مسیر گسترش، البته با تامل و استحکام لازم جلو خواهد رفت.

دکتر احمدی نژاد، اظهار داشت: شرایط جهانی هم ما را به سمت توسعه همکاری ها سوق می‌دهد. اتفاقاتی در جهان در حال رخ دادن است که ایران و روسیه در آن دارای دیدگاه های مشترک هستند.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت همکاری‌ها و همفکری‌های بین دو کشور روز افزون است گفت : روابط ما روابط خوبی است. آقای پوتین به ایران آمده است و طبیعی است که اگر در فرصت مناسب برنامه‌ای تنظیم شود ، بنده هم پاسخ سفر ایشان را خواهم داد.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بیانات اخیر مقام معظم رهبری در استان فارس مبنی بر تعامل هر چه بهتر قوای سه گانه و موانعی که در راه تحقق این هدف وجود دارد، گفت : بیانات ایشان بسیار بجا و راه گشا و درست بود . قوا در کشور اگر چه مستقل هستند اما هر سه ما یک ماموریت داریم و آن هم خدمت به ملت ایران و ساختن ایران و دفاع از عزت و کرامت ملت ایران است .

وی افزود: همه باید در این جهت حرکت کنیم و لازمه موفقیت در تحقق اهداف، همدلی و هم اندیشی و ارتباطات مستمر است. دولت همچون گذشته آماده هر گونه همکاری و مشورت و همدلی با سایر قوا برای انجام مسوولیت‌های مهم است .

رییس جمهور با اشاره به اینکه مجلس جایگاه بسیار والایی در کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که به فضل الهی تعامل دولت و مجلس هشتم تعامل بسیار سازنده‌ و در جهت منافع ملت خواهد بود .

دکتر احمدی‌نژاد گفت: باور من این است که از پیروزی انقلاب تا امروز، ملت ایران در هر گامی که انتخاب کرده ، کشور را یک قدم به جلو برده است و حاصل انتخاب ملت در مجلس هشتم هم همینطور خواهد بود.

در ادامه این نشست خبرنگار رسانه فونیکس چین ضمن تشکر از رییس جمهوری اسلامی ایران به خاطر همدردی با مصیب دیدگان حادثه زمین لرزه چین ، از وی پرسید: ایران چه نوع شرایط تشویقی را از سوی ۵+۱در خصوص بسته پیشنهادی قبول می‌کند؟ دکتر احمدی نژاد در پاسخ گفت : نقطه نظرات ایران معلوم است. ما اصلا با این ادبیات مخالفیم .تشویق برای چیست؟ اتفاقا ما می‌خواهیم آنان را تشویق کنیم که به راه راست و حقیقت بیایند . ما فکر می کنیم زمان استفاده از این ادبیات گذشته است .

وی افزود: ایران یک قدرت بزرگ،قدرت سالم و دوستدار بشریت است . هیچ چیزی بیش از حق قانونی خود نمی‌خواهد و آماده است با دیگران برای حل مشکلات جهان، برای رفع نگرانی از سطح جهان و برای پیشبرد امور در جهان مذاکره و همکاری کند .

رییس جمهور تأکید کرد: زمان این ادبیات تمام شده ، ما یک بسته پیشنهادی برای گفت و گوهای همه جانبه داریم که آن را به زودی به مقامات جهانی و دیگران ارایه خواهیم کرد.

وی گفت : البته هر پیشنهادی هم که از جانب دیگران باشد، دریافت کرده و با نظر مثبت بررسی می‌کنیم و نظرات خودمان را نیز اعلام می‌کنیم .

رییس جمهور یادآور شد: بنده اولین بار در سازمان ملل پیشنهاد دادم کنسرسیومی تشکیل داده شود . اما یکی دو تا از این قدرتها خیال می‌کرند با قلدری و زورگویی می توانند ملت ایران را منفعل کنند اما دیدیم که نتوانستند. ما همان حقوقی که در اساسنامه آژانس به صراحت از آن اسم برده شده، را می‌خواهیم و چیزی اضافه بر آن نمی‌خواهیم .

وی در عین حال تأکید کرد: فکر می‌کنیم امروز دیگر فقط بحث هسته‌ای راهگشا نیست بلکه باید دیگر مسایل جهانی از جمله خلع سلاح جهانی ، امنیت جهانی، اقتصاد جهانی ، بحران فرهنگ در جهان ، بحران مناسبات سیاسی در جهان ، بحران اشغالگری ، بحران تجاوز ، بحران قاچاق مواد مخدر ، بحران تروریسم یک جا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: اگر کسانی خود را دلسوز بشریت می دانند باید بیایند تا روی این مسایل گفت و گو کنیم و ما برای این مسایل راه حل داریم .

رییس جمهور افزود: صریحا اعلام می‌کنم که برخی از قدرتهای بزرگ که مدعی حکومت در جهان هستند، هیچ راه حلی برای چالش‌های اصلی امروز جهان ندارند ، اما ملت ایران راه‌حلی انسانی و عادلانه دارد که همه ملت‌ها در آن از حقوق یکسان بهره برده و عادلانه از آن استفاده می کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره مبنای اتهامات آمریکایی‌ها علیه ایران مبنی بر دخالت در امور داخلی عراق و لبنان گفت: مبنای این اتهامات را بر اساس اصول حقوقی باید از کسانی که این اتهام را وارد می کنند، پرسید. اما باید گفت که روش این دولت چنین است و هر جا که کم می‌آورد دیگران را متهم می‌کند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه آمریکا در عراق با مردم عراق مواجه است، تصریح کرد: آمریکا به نصیحت‌های ما گوش نمی‌دهد و طبیعی است سرنوشتی که در انتظارشان است بدون تردید پیش خواهد آمد. با متهم کردن دیگران مشکلات دولتمردان آمریکا حل نمی‌شود، آنها ۴سال است این حرف‌ها را تکرار می‌کنند، نه تنها مشکلات آنها حل نشد، بدتر نیز شد، حالا اگر می‌خواهند همان مسیر را ادامه دهند، ما نصیحت می‌کنیم و امیدواریم گوش شنوایی باشد تا انسان های بی‌گناه عراقی و سربازان آمریکایی در عراق کشته نشوند.

رییس جمهور گفت: ملت عراق ضداشغالگر و ضدبیگانه است، تاریخ عراق نشان نداده که هیچ بیگانه‌ای داخل عراق شود و با پیروزی باز گردد یا بتواند آنجا بماند.

وی با تاکید بر اینکه تنها کشوری که مداخله‌ای در لبنان ندارد، ایران است، افزود: ملت‌ها جهان امروز به یک بیداری و آگاهی رسیده‌اند که زیر بار زور نمی روند اما آمریکا تصور می‌کند با پیغام و تهدید شورای امنیت می‌تواند ملت لبنان را به تسلیم وادار کند. آمریکا، زمانی اعلام کرد که مساله در لبنان بر سر جنگ شیعه و سنی است اما معلوم شد چنین نیست بلکه جنگ ملت لبنان با زورگویی‌های آمریکا و توسعه طلبی‌ها بوش است.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: راه حل لبنان این است که قدرت‌های زورگو در امور لبنان دخالت نکنند و ملت لبنان را به رسمیت شناخته و اجازه دهند ملت لبنان خودشان تصمیم بگیرد. چرا که اگر اجازه دهند ملت لبنان، می‌توانند خودشان را اداره کند.

رئیس‌جمهور خطاب به آمریکا با تأکید بر اینکه در لبنان شما با ملت لبنان مواجهه هستید اظهار داشت: اگر خیال کنید با سوریه یا با ایران یا با یک گروه مواجهید شکست‌های شما ادامه خواهد داشت.

 وی تاکید کرد: باید حقوق قانونی ملت لبنان و حق تعیین سرنوشت آنها را به رسمیت بشناسید.

  رییس‌جمهور با بیان اینکه لبنانی‌ها خود با هم گفت و گو کرده و راه حل پیدا می کنند ، خطاب به آمریکا گفت: چرا تحریک می‌کنید و گروه‌هایی را مسلح کرده و جنگ درست می‌کنید. چه کسی باید پاسخ خون‌های مردم لبنان را بدهد.

دکتر احمدی نژاد گفت: باورمان این است که ماجراهای امروز لبنان ادامه حمله وحشیانه رژیم صهیونسیتی است زیرا با حمله نتوانستند به نتیجه برسند حالا می خواهند با فتنه گری به نتیجه برسند. ما به آنها اعلام می‌کنیم همانطور که در تهاجم نظامی شکست خوردید حالا هم شکست خواهید خورد. این مساله نادرستی است که یک ملتی چیزی بخواهد و قدرتی درست در نقطه مقابل آن ملت موضع‌گیری کند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: چه کسی گفته ملت عراق نمی‌تواند خود را اداره کند و نیاز به قیم دارد؟ کدام حقوق بین‌الملل به شما اجازه داده، بیایید در عراق بیش از یک میلیون نفر را بکشید؟ کدام حقوقدان این را اعلام کرده، اگر جرأت دارد، اعلام کند که ملت‌ها، حساب خود را با آنها تسویه کنند.

  دکتر احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: قدرتها، مناسبات زورگویانه‌ای بعد از جنگ جهانی‌دوم راه‌اندازی کرده‌اند که بر اساس آن حمله می‌کنند ،کشتار می‌کنند، غارت می‌کنند و بعد دیگران را متهم می‌کنند.

وی تأکید کرد: کسی که دریافت درست نداشته و تصمیم اشتباه می‌گیرد و حقوق دیگران را پایمال می‌کند همین عوامل برای شکست آن کافی است و نیازی به دخالت کسی نیست.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که در آستانه سفر بوش به خاورمیانه وی ایران را به عنوان بزرگترین تهدید برای صلح به خاطر داشتن برنامه هسته‌ای و حمایت از حزب الله عنوان کرده و همچنین همزمان با آن سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان نیز در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را با آریل شارون تشبیه کرده و گفته است که این دو نفر بیروت را اشغال کرده‌اند و نیز گفته که حزب الله می‌خواهد ولایت فقیه را به لبنان تحمیل کند، ایران به درگیریها در داخل لبنان ادامه می‌دهد و او خواستار اعزام نیروی عرب به لبنان شده گفت این راهبرد، رئیس‌جمهور آمریکا، راهبرد شکست خورده ای است:‌ آنها تصور می‌کنند که اگر ایران را به عنوان تهدید مطرح کنند ما نگران می‌شویم در صورتی که، همه ملت‌ها می‌دانند که ایران تهدید نیست.

وی افزود: ۹۶درصد ملت‌های منطقه در نظرسنجی‌ها ، ملت ایران را دوست خودشان می‌دانند و علی رغم حرف‌هایی که آنان زدند ایران را تهدید نمی دانند. آنها حتی این سئوال را مطرح کردند که آیا ایران تهدید است و ملت‌های منطقه پاسخ داده‌اند که خیر ایران دوست ملت هاست.

رییس جمهور در خصوص سخنان سعودالفیصل نیز گفت: من امیدوارم این حرف ها درست نباشد و احتمال می‌دهم که از روی عصبانیت طرح شده باشد. ماهم حوصله می‌کنیم تا عصبانیت ایشان بخوابد و بعد در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد.

دکتر احمدی نژاد خاطرنشان کرد: اگر کشورهای عربی می‌توانستند قوای نظامی بسیج کنند، اولویت داشت تا، بروند در یک سرزمین عربی که بیگانگان غیر عرب آن را اشغال کرده‌اند. در داخل لبنان که نیروی بیگانه‌ای وجود ندارد.

رییس جمهور تصریح کرد: اگر ایشان دلسوز سرزمین‌های عربی هستند در طول این ۶۰سال گذشته و حداقل طی، ۳۰سال و ۱۰سال اخیر تلاش می‌کرد یک نیروی مشترک فراهم کند تا سرزمین‌های اشغالی فلسطین که تاکنون صدها هزار نفر از ملت فلسطین در آن قطعه قطعه شدند از دست غاصبان نجات یابد.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: ایشان دارای دیدگاه‌های خاص خود است و من نمی دانم چقدر این دیدگاه با دیدگاه ملک عبدالله پادشاه عربستان هماهنگی دارد و ما به احترام آقای ملک عبدالله پاسخ ایشان را نمی‌دهیم.

رئیس جمهور در ادامه به مذاکرات گذشته خود با ملک عبدالله پادشاه عربستان در ریاض درباره لبنان اشاره کرد و افزود: در این جلسه با ملک عبدالله بحث لبنان بود و باهم تفاهم کردیم که گروه مشترکی تشکیل داده و مشکل لبنان را حل کنیم. قرار شد از سوی عربستان آقای سعودالفیصل و از ایران آقای متکی در این زمینه گفت وگو کنند.

دکتر احمدی نژاد خاطرنشان کرد: ملک عبدالله این موضوع را با سعودالفیصل مطرح کرد ولی ایشان(وزیرخارجه عربستان) گفت که ما با گروه‌های لبنانی صحبت کردیم و خودمان مشکل را حل می‌کنیم. درجواب او ملک عبدالله چندبار گفت که ما تفاهم کردیم و شما حرف بعضی از گروه‌های لبنانی را گوش نکنید و آنها به حرفی که زده‌اند، عمل نخواهند کرد، اما سعودالفیصل گفت، ما قضیه را حل می‌کنیم و نیازی به مشورت با ایران نداریم.

رییس جمهور اضافه کرد: خطاب به ملک عبدالله گفتم که شما به ایشان اصرار نکنید و ما هم اصرار نداریم، وارد صحنه‌ای بشویم و وقت بگذاریم و اگر ایشان می‌توانند موضوع را حل کنند، ماهم استقبال می‌کنیم و خوب است که همین امشب موضوع حل شود .

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: بنظرم ایشان (سعودالفیصل) خیلی دستورات پادشاه عربستان را دنبال نمی‌کند و در جلسات حضوری چیزی می‌گوید و در بیرون چیز دیگری می گوید. ما به این موضوعات زیاد اهمیت نمی‌دهیم و تصور می‌کنم به خاطر عصبانیت بوده و فکر می‌کنم که ما همه باید پشتیبان تلاش‌های ملت لبنان باشیم و آنان را تشویق کنیم که باهم گفت‌وگو و مشکلات خود را حل کنند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: هرنوع دخالت اعم از اینکه کسی در جایی بگوید که ما می‌خواهیم گروه نظامی بفرستیم و یا کسی گروهی را تهدید کند، به نفع مردم لبنان نیست .

دکتر احمدی نژاد گفت: ما تصور می‌کنیم مردم لبنان از فکر، فرهنگ و شعور لازم برخوردارند و همان ملتی که توانست کمر رژیم صهیونیستی را بشکند، می‌توانند خودشان را اداره کنند منتها باید اجازه دهیم ملت لبنان خودشان تصمیم بگیرند.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره سفرهای اخیر کارشناسان سازمان انرژی هسته‌ای به ایران و موضع پوتین در آخرین روزهای ریاست جمهوری که از تحریم علیه کشورمان حمایت کرد، چیست؟ تصریح کرد: این سفرها طبیعی است و آژانس با ما ارتباط دارد. ما در مراحل پایانی تشنج‌های سنگینی هستیم که قدرت‌های بزرگ ایجاد کرده‌اند و مواضع ما کاملا روشن است.

وی با بیان این‌که دوران ادبیات تهدید و تحریم به پایان رسیده است، گفت: این موارد تاثیری در تصمیم ملت ایران ندارد و مناسبات ما را تغییر نمی‌دهد. از فشارهایی که به دوستان روسی ما وارد می‌شود، مطلع هستیم و این خیلی تاثیری در مناسبات ما با روسیه نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که آیا در بسته پیشنهادی ایران به دنیا مذاکرات مستقیم با آمریکا مدنظر است و اگر بسته پیشنهادی 1+5 متضمن کنسرسیوم مشترک بین ایران و کشورهای دیگر باشد آیا ایران این موضوع را می پذیرد یا نه ؟ گفت:‌ هر کس پیشنهادی به ما دهد ما آن را تحویل می‌گیریم و بررسی می‌کنیم و محدودیتی در این که کسی بخواهد حرفی به ما بزند نداریم. ما پیشنهادات را دریافت و آن‌ها را بررسی می‌کنیم و نظرات خود را ارائه می‌دهیم. اصول و معیارهای ما برای بررسی اعلام شده است. در شرایط برابر و عادلانه به جز رژیم صهیونیستی هیچ کشوری را محدود نمی‌کنیم، اما تحت شرایط عادلانه.

وی افزود: سال گذشته طی سفری که به نیویورک داشتم اعلام کردم که حاضرم با بوش مناظره کنم. امسال هم این موضوع را مطرح خواهم کرد و حاضرم با کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در رابطه با مسائل جهانی مناظره کنم.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما فکر می‌کنیم همه‌ ملت‌های دنبال گفت‌وگو هستند و این قدرت‌ها هستند که فضای گفت‌وگو را به فضای تنازع و بداخلاقی و جنگ تبدیل کرده‌اند و این جزء زشتی‌ها و آثار بد قدرت‌های غیر صالح است. آن‌ها فضایی درست می‌کنند که یا باید همه به هم دروغ بگویند یا بداخلاقی کنند، البته ما اهل گفت‌وگو در شرایط نابرابر نیستیم و این برای ما یک اصل است.

وی درباره برنامه‌ریزی دولت برای تک‌رقمی کردن میزان نرخ سود بانکی نیز گفت: تردید نکنید که کاهش سود تسهیلات به توسعه‌ سرمایه‌گذاری منجر می‌شود. این یک اصل اقتصادی است. هرجا که بناست اقتصاد با سرمایه‌گذاری رونق یابد، کاهش سود بانکی عامل بسیار مهمی است. در قانون برنامه چهارم توسعه دولت موظف شده تا سال پنجم برنامه، رقم سود را تک‌رقمی کند.

وی تصریح کرد: برای بخش مسکن و کشاورزی، صنعت و معدن، دولت سود 10 درصد را تعیین کرده است که البته برای تشویق بانک‌ها دو درصد را دولت جداگانه یارانه می‌دهد اما برای کسانی که استفاده می‌کنند 10 درصد است و برای بخش بازرگانی و خدمات این مبلغ 12 درصد است.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره بحران اقتصادی دنیا، گفت: درست است که در جهان خشکسالی هست، اما بحران مواد غذایی حاصل مدیریت‌های غلطی است که در دنیا اعمال می‌شود. ما برای رفع این بحران پیشنهادهایی را تهیه کردیم و ان‌شاءالله در اجلاس فائو در رم که به زودی تشکیل می‌شود، این پیشنهادات را اعلام خواهیم کرد. فکر می‌کنیم راه‌های برون‌رفتی داریم به گونه‌ای که همه‌ ملت‌ها بتوانند از منابع کافی و غذای مکفی برخوردار باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه مصاحبه مصبوعاتی تلویزیونی خود در پاسخ به سوالی پیرامون وجود مافیا و مفاسد اقتصادی گفت: همه تلاش داریم تا هیچگونه تخلف وجود نداشته باشد. البته نسبت تخلفات به گردش اقتصاد و تعداد فعالیت‌ها خیلی کم و ناچیز است، اما این‌جا‌ ایران بوده و فرهنگ پاکی، دوستی و ایمان حاکم است و هر تخلف هم برای ما بزرگ جلوه می‌کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در تمام سخنرانی‌های‌تان مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از مافیای اقتصادی دانسته‌اید. چرا همیشه ناکامی‌های اقتصادی را به گردن مافیا می‌اندازیم؟ پاسخ داد: در کجا و کی و چه کسی مشکلات اقتصادی را به گردن مافیا انداخته است؟ ما یکسری مشکلات اقتصادی داریم اما برخی عملکردهای مافیایی هم وجود دارد و عملکردهای مافیا مشکلات اقتصادی را تشدید می‌کند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: قبل از سفر به حج موانع اقتصادی را برشمردم. همچنین در قم هم عوامل را گفتم و برخی اخلال‌گری‌ها را هم اشاره کردم والا کسی نمی‌گوید عامل اصلی مشکلات اقتصادی ما وجود شبکه‌های مافیایی‌ است. البته آن‌ها هم آسیب‌هایی می‌رسانند.

وی گفت: دولت این‌ مشکلات ساختاری و موانع اصلی شکوفایی اقتصاد داخلی را به طور دقیق شناسایی کرده و ان‌شاءالله در هفته‌ اول تیر آن را به طور مشروح منتشر خواهد کرد.

رییس‌جمهور در جریان این نشست مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که «بر اساس سند چشم‌انداز رشد اقتصادی باید سالانه ‌٨ درصد باشد در حالی که رشد اقتصادی در حال حاضر ‌٥/‌٦ درصد است و ‌٥/‌١ درصد باقی‌مانده نیز باید از طریق بهره‌وری تامین شود، دولت در این مورد چه برنامه‌ای خواهد داشت؟» گفت: ‌٥/‌٢ درصد رشد اقتصادی ما در برنامه مربوط به بهره‌وری است. دولت تلاش کرد طی ‌٢ سال عدد و نسبت بهره‌وری را دو برابر کند و این کار انجام شد، اما بهره‌وری به عوامل گوناگونی از جمله، مقررات، ساختارها، دیدگاه‌ها و مناسبات و موارد دیگر بستگی دارد و چیزی نیست که بتوان به طور جهشی آن را افزایش داد.

وی افزود: با این حال در طرح تحول بزرگ اقتصادی که دولت تهیه کرده نگاه ویژه‌ای به این بخش شده و سعی کرده ریشه‌ها و مشکلات را درمان کند تا در بهره‌وری به سرعت به عدد مد نظر برسیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت معیشت مردم گفت: من فکر می‌کنم وضعیت معیشت بطور کلی بهتر از قبل است و این آمار را با توجه به مصرف سرانه اعلام می‌کنم، هم‌چنین قدرت خرید ملی افزایش پیدا کرده است، البته در بعضی بخش‌ها گرانی‌هایی اتفاق افتاده که ریشه‌هایش را به عوامل متعددی مرتبط است که حوصله بیان آن در این محل نیست. در بعضی بخش‌ها هم آن چیزی که ما می‌خواهیم واقعاً اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: در این بخش‌ها خارج از توقع بوقوع پیوسته و به بعضی اقشار فشارهایی وارد می‌شود، مثل کسانی که متقاضی خرید مسکن هستند؛ اما در مجموع قدرت خرید در کشور ما در سه سال اخیر افزایش یافته و فاصله هزینه‌ای دهک‌های پایین با بالا مقداری بهبود یافته است. این امر با تخصیص پلکانی، توزیع سهام عدالت و تقویت نهادهای حمایتی ممکن شده است؛ اما اگر می‌پرسید این مطلوب ماست و ما از این‌که قیمت برخی کالاها جهش پیدا کرده خوشحالیم؟ خیر! مطلقاً. ما ناراحتیم و همه‌ تلاش دولت این است که این‌ قیمت‌ها را معتدل کند، علاقه‌مندیم قدرت خرید افزایش پیدا کند اما نرخ‌ها افزایش پیدا نکند.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: اما عواملی خارج از اراده‌ دولت وارد شده که ما تلاش می‌کنیم آنها را هم مهار کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات رییس‌جمهور در مشهد مقدس و انتساب مدیریت دولت به حضرت ولی‌عصر(عج) خاطر نشان کرد: صحبت من بسیار روشن بود. این‌ اعتقادات که حاکمیت و مدیریت کلی جهان به دست خدای متعال است و به اذن خدا در اختیار ولی خداست. امری عقیدتی و دینی است. در روزنامه‌ها خیلی سطحی با این مساله برخورد شد بعضی گفتند اگر بگویید برنج گران می‌شود امام زمان (عج) زیر سوال می‌رود؟ در حالی که این سطحی‌نگری است.

وی اضافه کرد: مگر ما معتقد نیستیم که خدا حاکم بر جهان است؛ پس چرا شر و ظلم وجود دارد؟، این مشکلات ناشی از عمل من و شماست، نفی حاکمیت خدا که نیست. اگر من و شما خوب عمل کنیم و با حاکمیت الهی همراه شویم همه چیز درست می‌شود. حاکمیت خدا خیر، هدایت و نور است؛ اما ذات بد برخی انسان‌ها، شر درست می‌کند. این را باید تفکیک کنیم. این حرف بسیار روشن و متعالی است. اگر شما حاکمیت خلیفه الهی را نفی کنید، این به نفی حاکمیت خدا منجر خواهد شد.

دکتر احمدی‌نژاد تأکید کرد: توصیه می‌کنم اعتقادات را در بازی‌های سیاسی وارد نکنید. من یک بحث علمی را مطرح کرده‌ام. اگر کسانی بحث علمی دارند که این را نفی می‌کند، آن را  و مطرح کند. توهین و مسخره کردن نباید در کار باشد. این بحثی که مطرح شده بنیادی و به آیات الهی و احادیث و منطق روشن متکی است. اگر کسی منطق دیگری دارد و آن را نفی می‌کند، آن را به صراحت مطرح کند.

رییس‌جمهور گفت: ما در دولت تمام وقت، مشغول ضرب و تقسیم و حساب و کتاب و بحث کارشناسی و مذاکرات و پیگیری علمی کارها هستیم؛ اما این‌که امدادهای الهی و امدادهای امام عصر (عج) نسبت به جامعه خود و جامعه بشریت را منکر شویم، امامت امام(ع) را انکار کنیم، این رفتار خیلی بدی است. من بعضی از آقایان را انذار می‌دهم که متاسفانه یا متوجه نشدند و یا اطلاعات غلط گرفتند و بی‌محابا وارد شدند و حرف‌هایی زدند که خیلی حرف بدی بود.

وی ادامه داد: بدانید دعوت امام زمان (عج) دعوت به عدالت است و امام زمان (عج) به خوبی، پاکی و خدمتگزاری دعوت می‌کند و هرکس به خدا دعوت ‌کند، در واقع به این صفات دعوت می‌کند. ما می‌گوییم مردم بیایید و به سمت حکومت عدالت حرکت کنید. حکومت عدالت، متعلق به امام است و بیایید برای عدالت، پاکی، دوستی و عشق تلاش کنیم. کجای این حرف‌ها اشکال دارد. شما اگر حرفی مترقی‌تر از این دارید در دنیا ارایه کنید.

دکتر احمدی‌نژاد اظهار داشت: اگر کسی خود را رقیب دولت می‌داند، کارهای دولت را نقد کند؛ چرا با اعتقادات و اصول خود را خراب می‌کنید.

در ادامه این نشست خبری رئیس‌جمهور در پاسخ، به خبرنگاری که خواستار تعطیلی سفارت انگلیس در تهران به‌دلیل جنایت‌ها، حیله‌گری‌ها و فتنه‌گری‌های انگلستان علیه ملت ایران و سایر ملت‌ها شده بود با اشاره به سوابق اقدامات انگلستان در حافظه تاریخی ملت ایران خطاب به انگلیس اظهار داشت: این حرف، حرف دل ملت ماست که نتیجه رفتار و سابقه‌ کشورهای شما است.

وی افزود: سال گذشته پیام دادند که می‌خواهیم سابقه‌ خود را پاک کنیم و ما استقبال کردیم، هر جای دنیا هم بروید همین روحیه و تفکر در ملت‌ها وجود دارد و فکر نکنید این امر مخصوص ملت ایران است.

رییس‌جمهور در پایان گفت: این خبرنگار خواست احساسات ملت ما را نسبت به شما که بداخلاقی می‌کنید، بیان کند؛ اما فرصت برای این‌که جبران کنید، وجود دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات