✅در پاسخ به این سوال باید پنج دلیل را ذکر کرد:
1- ناتوانی آمریکا در رسیدن به اهداف خودش از شروع جنگ و گرفتار شدن در باتلاق این جنگ.
2- فشاری که افکار عمومی دنیا و کشورهای دنیا متوجه ترامپ کرده بودند. وقتی ایران در این جنگ به دستاورد بزرگی به نام اعمال قدرت و حاکمیت بر تنگه هرمز رسید این موضوع باعث افزایش قیمت نفت، ایجاد اختلال در ورود بخشی از مواد اولیه به صنعت غرب و اروپا، افزایش قیمت بنزین و بعضی از کالاهای دیگر در اروپا شد که همه اینها باعث شد ترامپ به عنوان شروعکننده جنگ و عامل اصلی تولید این مشکلات در فشار و تنگنا قرار گیرد.
3- دلیل سوم این بود که مخالفان داخلی ترامپ در آمریکا خصوصا دموکراتها آرام آرام رفتند به سمت کلید زدن فرآیند استیضاح ترامپ و این چیزی بود که ترامپ از آن احساس خطر کرد و باید برای عبور از این چالش به فکر پایان جنگ میبود.
4- دلیل چهارم نزدیک بودن به انتخابات میان دورهای کنگره آمریکا بود. حدود شش ماه دیگر در آبان ماه انتخابات میان دورهای کنگره آمریکا را داریم که ترامپ احساس کرد اگر جنگ با این روند ادامه پیدا کند بدون دستاورد برای آمریکا حتما و حتما جریان جمهوریخواه در کنگره آمریکا اکثریت خودش را از دست خواهد داد.
5- دلیل پنجم این بود که نزدیک میشدیم به ایام برگزاری مسابقات جام جهانی که آمریکا یکی از سه میزبان این جام جهانی بود یک رویداد بزرگ ورزشی بینالمللی. برگزاری جام جهانی در فضایی که آمریکا دچار یک تنش منطقه یا بینالمللی بود اصلا برای اعتبار و حیثیت آمریکا به عنوان یکی از سه میزبان این رویداد بزرگ بینالمللی ورزشی خوب نبود.
منبع: پرسمان سیاسی هفته شماره 44