صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۵ - ۰۵:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۹۱۲۹۱

بازیگری امارات در معادلات جدید با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟

امارات در جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران یکی از بازیگران پیشرو بود که در این رابطه‌ نکاتی باید مورد توجه‌ قرار گيرد:

- صهیونیست‌ها از زمان جنگ رمضان، بارها بر نزدیکی روابط با امارات اذعان کرده اند. آخرین اعلام حمایت آنها از امارات،  مربوط به اظهارات نفتالی بنت است که روابط با امارات و حمایت این شیخ نشین از رژیم صهیونیستی را ستود.

-  برخی رسانه‌ها نیز اعلام کردند که رژیم صهیونیستی در طول جنگ رمضان سامانه‌های پدافندی برای امارات ارسال کرده است. حجم تعاملات نظامی امارات با رژیم صهیونیستی بعد از روند عادی‌سازی تصاعدی بوده است. نفوذ جريان صهیونیسم در امارات و تاثیرگذاری این جريان بر حاکمان امارات بسیار گسترده است و بیشترین تعاملات در حوزه‌های سياسي، نظامی و امنيتی بین امارات و این رژیم وجود دارد که حتی در جنگ دوساله غزه نیز امارات از این رژیم حمايت‌هایی انجام داد.

- امارات نیز در طول دو ماه اخیر، رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده است. اولین رویکرد حالت تهاجمی نسبت به ایران بوده که تعاملات اقتصادی را به حداقل کاهش داده که نمونه بارز آن تعطیلی بندر جبل علی بود که ایران، ۷ هزار کانتینر ثبت‌ شده در این بندر دارد و دولت امارات اعلام کرد که هیچ کالایی اجازه ورود و یا خروج از آن را ندارد. در پاسخ به این اقدام، ایران راه‌های جایگزین در پاکستان را فعال کرد. همچنين امارات در حوزه مالی همکاري‌هایی با آمریکا علیه ایران داشته که وزیرخزانه داری آمریکا از آن با عنوان همکاري کشورهای عربی برای مسدودکردن دارایی‌های ایران خبر داد.

- نقش امارات در نوع مواجهه با ایران و مقاومت قبل از جنگ رمضان نیز مشهود بود. مهمترين اقدامات تقابلی امارات در برابر ایران و محور مقاومت در قضایای یمن و اغتشاش‌های داخلی در ایران بود.

- امارات به دنبال راهبرد بازیگر مداخله‌گر فعال در مواجهه با ایران است. یعنی نقش امارات از حالت نهان و کمک‌های پنهان به نقش آشکار و حمایت‌های علنی تغییر می‌کند.

-  امارات به خوبی می‌داند که در مقابل ایران به صورت مستقل توان رويارويي ندارد و در هرگونه افزايش تنش بيشترين ضربات را متحمل خواهد شد. بنابراین می‌کوشد سیاست‌های خود را که عموما مستقل هم نیستند در طول سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی پیش ببرد که نمونه بارز آن در جنگ رمضان مشاهده شد.

-  امارات به دلیل دسترسی و منابع انرژی به شدت آسیب پذیر است. از سوی ديگر تنوع جغرافیایی کمتری دارد و به راحتی ضربه‌پذیر است. به همین دلیل نمی‌تواند در جنگ‌ها مستقل عمل کند و حتی نمی‌تواند جنگ را برای مدت زیادی ادامه دهد.

- امارات همچنين از اوپک خارج شد و این مساله به دلیل افزایش تنش‌ها با اعضای اوپک به ویژه ایران و عربستان است. با ایران به دلیل جنگ رمضان و با عربستان نیز به دلیل اقدامات امارات در یمن و در حمایت از شبه نظامیان جنوب بود. با این اوصاف هدف اصلی امارات در خروج از اوپک، اتخاذ سیاست بازیگر مستقل در حوزه نفت است که قبل از این برخی کشورها نیز با خروج از اوپک به این سمت رفتند.

- امارات با این نوع بازیگری و اقدامات به سمت افزایش تنش‌ها با کشورهای منطقه و افزایش تعاملات با رژیم صهیونیستی خواهد رفت و علنا به بازیگر ثالث بعد از آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران تبدیل شده است.

منبع: پرسمان سیاسی هفته سال دوم- شماره 47

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات