علی جوادی- مدرس دانشگاه اظهارات نسنجیده اخیر آقای مشایی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص( دوستی با مردم اسرائیل) و تاکید بر ( تکرار هزار باره و افتخار بر آن) مرا به یاد جمله زیبا ابن سینا فیلسوف بزرگ و شهیر ایران زمین انداخت : ( اگر کسی یک اشتباه بکند و هزار دلیل برای پوشاندن آن بیاورد اشتباهش میشود هزارو یکی. ) برخی اظهارنظرها در جو اسلامی و انقلابی جامعه ما با عنایت به رشد فکری و فرهنگی و بصیرت و آگاهی سیاسی افراد وآحاد از هر کسی بعید به نظر میرسد و از مسئولین نظام مبارک اسلامی بعیدتر. چنین به نظر میرسد این اظهار نظر آقای مشایی ابتدا به ساکن در راستای تبلیغ و اطلاعرسانی به منظور انجام وظایف خطیر و مهم ایشان یعنی تبیین میراث فرهنگی و جلب و جذب گردشگر که در ارزش واهمیت آن در زمینه آشنایی گردشگران با میراث فرهنگی وایدههای مقدس نظام اسلامی وهمچنین کسب منافع و سود سرشار آن به لحاظ اقتصادی بر احدی پوشیده نیست صورت گرفته است و اما به تبعات منفی و آثار مخرب آن حداقل در آن لحظه (مصاحبه) اندیشه نشده است و تعجبآور اینکه وقتی اظهارات ایشان از طریق رسانهها و مطبوعات به گوش مردم دلسوز، فهیم ، بصیر،انقلابی و مسئولین آگاه و شجاع رسید و واکنشهای لازم در مطبوعات به سمع ونظر این عزیز ارائه شد و ادله و دلایل روشن و مبتنی بر علم وعقل ارائه گردید، عقل (این پیامبر درونی) حکم میکند که ایشان اشتباه خود را بپذیرد و با صدای بلند و بدون هیچ ابایی بگوید اشتباه کردم، مردم عفو بفرمایید. ولی تاکید بر( تکرار هزارباره و افتخار بر آن) و به جای گوش دادن به حکم عقل و عقلانیت احساسی سخن گفتن تناسبی با شان و منزلت این عزیز نداشت و مصداق هزار عذر بدتر از اشتباه و گناهی است که یک اشتباه او میشود هزار و یک اشتباه. چرا که این اظهار نظر تناقض آشکاری با مبانی اعتقادی و آموزههای ارزشمند دینی این نظام و مردم پایبند به آن دارد و بیان و تکرار آن مبانی نظام را با چالشها و تبعات منفی فراوان روبهرو میسازد حاصل کلام اینکه: -1 برادر عزیز اظهارنظر شما با دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام(ره) تناقض دارد زیرا ایشان معتقد بودند که تمامی یهودیان ساکن سرزمینهای اشغالی درحکم سربازان رژیم غاصب صهیونیستی به شمار میآیند و مواجهه با آنان مشروع است( پس دوستی با آنها جایز و مباح نیست) -2 برادر عزیز اظهار نظر شما با فرمایشات رهبر آگاه و دلسوز نظام اسلامی که میفرمایند ملت اسرائیل جعلی، دروغین، غاصب و بی هویت است تناقض دارد.( دوستی با چنین ملت و جماعتی جایز و مباح نیست.) -3 برادر عزیز، رئیس جمهور محترم( که شما معاون ایشان هستید و باید شباهت فکری و اعتقادی به ایشان داشته باشید) معتقد است که اسرائیل غاصب است و باید از بین برود( پس بقا و دوستی برای آن متصور نمیباشد.) -4 برادر عزیز جماعتی که از اقصینقاط دنیا نظیر اوکراین، قزاقستان، گرجستان و یا اتریش ، آلمان و سایرکشورهای اروپایی و آمریکایی به آنجا مهاجرت کردهاند قبل از هر چیز مبانی فکری و اعتقادی رژیم صهیونیستی که مبتنی بر قتل، غارتتجاوز و برتری نژادی است را پذیرفته و سپس به آنجا مهاجرت کردهاند . آیا دوستی با این جماعت جایز و مباح است؟ آیا مردم اسلامی ایران میتوانند با اشغالگران و متجاوزانی که طی 60 سال گذشته خون مسلمانان را ریخته و بر جان و مال و ناموس آنان تجاوز کردهاند طرح دوستی بریزد؟ -5 برادر عزیز ملاک دوست بودن و دوست گرفتن چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی چیست؟ معمولا ملاک و معیارهای دوستی از این قبیلاند : - دوست باید با دوست سنخیت در افکار، اندیشه و باورها داشته باشد. مردم ما با اشغالگران متجاوز و خونریز هیچ سنخیتی ندارند. - دوست باید خیرخواه و دلسوز دوست باشد. آیا مردم اسرائیل خیرخواه و دلسوز مسلمین و مردم ایران اسلامی هستند؟ - دوست باید در دوست خود یک سری کمالات و ارزشهای والاتر و بالاتر را ببیند تا تمایل به دوستی در او ایجاد شود. مردم ما چه کمالات و ارزشهایی را در صهیونیستها سراغ دارند ؟ - دوست باید با اعمال و رفتار خود دوستی و صمیمیت خود را ثابت کند و در خشنودی او خشنود و برغم او غمگین باشد. آیا رابطه دوستی مردم ما با مردم غاصب اسرائیل چنین است ؟ هرگز. در پایان اصلا ما چه نیازی به این دوستی داریم؟ تبلیغ فرهنگ غنی اسلامی وایرانی و جلب گردشگر و برخورداری از آثار و فواید آن امری بسیار شایسته است و خداپسندانه که سازوکار خاص خود را میطلبد. برقراری این گونه ارتباط فروختن( گوهر عزت نظام) که ثمره خون شهیدان و مجاهدت مجاهدان است به ثمن بخس نیست؟ برادر عزیز بدانید وهمگان بدانند که تا وارثان شهیدان وایثارگران وعلما و دانشمندان فرهیخته در این کشور زندهاند نظام مقدس اسلامی از این گونه اشتباهات وانحرافات مصون و محفوظ خواهد بود. انشاءالله