صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۴۱۷۱۷

گامهای آسیایی کوین راد / ریاض سلطانی نژاد


پس از شکست سخت جان هاوارد،متحد اصلی ایالات متحده آمریکا در خاوردور و یکی از افراطی ترین سیاستمداران این منطقه،کوین راد با رویکردی متفاوت در راس معادلات سیاسی سیدنی قرار گرفته است.کوین راد در زمینه پیمان کیوتو با واشنگتن اختلاف نظر دارد و خواهان تغییر راهبرد آمریکا در عراق است.اخیرا استرالیا به درخواست گرجستان برای ارائه کمک نظامی پاسخ منفی داده است.

 استیون اسمیت وزیر امور خارجه استرالیا به صراحت اعلام کرده که کانبرا تمایلی به کمک نظامی به تفلیس و حل و فصل مناقشه از راه نظامی ندارد و گفتگو را ترجیح می دهد. بنا به این گزارش دولت استرالیا در عین حال آمادگی خود را برای ارائه کمک انسان دوستانه به  آسیب دیدگان اوستیای جنوبی اعلام کرده  است. این رویکرد استرالیا نشان دهنده این است که دوران حضور جان هاوارد سپری گردیده است.مسلما اگر جان هاوارد در قدرت قرار داشت حاضر بود در راستای تامین منافع ایالات متحده آمریکا در حیاط خلوت روسیه گام بردارد و کمکهای نظامی خود را به سوی تفلیس روانه سازد.

امضای پیمان کیوتو توسط نخست وزیر استرالیا ضربه سختی را به کاخ سفید وارد ساخت.کوین راد نخست‌وزیر استرالیا  از آمریکا به عنوان تنها کشور توسعه یافته ای که پیمان کیوتو در مورد کنترل گازهای گلخانه ای را امضا نکرده است ،خواست تا فعالیت بیشتری را در زمینه مقابله با گرمایش زمین صورت دهد و درمباحثات جهانی در این مورد شرکت کند

 گروهی از دانشمندان برنده  جایزه  صلح نوبل سازمان ملل گفته‌اند باید ظرف 10 تا 15 سال آینده از انتشار گازهای گلخانه ای ممانعت به عمل آید و سپس به منظور جلوگیری از افزایش میانگین دمای زمین که می‌تواند پیامدهای فاجعه باری به همراه داشته باشد ، انتشار این گازها به شدت کاهش یابد.

این دانشمندان هشدار می‌دهند افزایش بیش از 2درجه سانتیگراد دمای زمین می تواند به بالا آمدن سطح آب دریاها و درمعرض خطر قرار گرفتن مناطق ساحلی و نیز انقراض بیش از 30درصد گونه‌های جانوری کره زمین منجر گردد.

مسئله دیگری که در خصوص کوین راد قابل ذکر است اینکه وی بر خلاف جان هاوارد سعی دارد در مناسبات مشترک کشورهای آسیایی ایفای نقش بیشتری نماید و در راستای همگرایی کشورها گام بردارد.این در حالی بود که جان هاوارد همواره در راستای تنش زایی مزمن در منطقه حرکت می کرد و از این حیث کاملا شبیه جونیچیرو کویزومی نخست وزیر اسبق ژاپن بود.اخیرا  نخست وزیر استرالیا بر ایجاد مدل اتحادیه اروپا در آسیا و تشکیل جامعه آسیای جنوب شرقی بر همین اساس تاکید کرده است.

 کوین راد در جمع تجار، اساتید و دیپلمات های سنگاپور اظهار نموده است،در شرایطی که قدرت اقتصادی و سیاسی از غرب به آسیای جنوب شرقی درحال تغییر است، اکنون زمان شروع بحث درباره ایجاد یک سازمان همکاری های منطقه ای برای پوشش امور منطقه تا سال 2020 است.

 طرح استرالیا، مکانیسمی را برای ایجاد مشارکت بین چین، ایالات متحده، هند، ژاپن و کره شمالی و همچنین کشورهای کوچکتر آسیایی به منظور گفتگو درباره مسائل مختلف از تغییرات آب وهوایی تا مسائل امنیتی واقتصادی و حتی فجایع ملی تعریف کرده است.نخست وزیر استرالیا، جامعه آسیای جنوب شرقی( آسیا پاسیفیک) را مدلی آسیایی از اتحادیه اروپا عنوان کرده است.

البته لازم به ذکر است که مدل جامعه آسیای جنوب شرقی کوین راد منتقدان زیادی دارد و این منتقدان، ایجاد اتحادیه ای شبیه اتحادیه اروپا در آسیا را ایده ای نامتناسب با فضای جغرافیایی سیاسی و اقتصادی آسیا می دانند.در هر صورت،کلیت ارائه این طرح از سوی نخست وزیر استرالیا نشان‌دهنده رویکرد متفاوت وی نسبت به جان  هاوارد خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات