صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۴۱۷۱۹

بقایاى شکاف سیاسى درلبنان /حسین قنبرى

گفت وگو با دکتر سمیر سلیمان استاد جامعه شناسى دانشگاه لبنان

بزودى حساس ترین فصل حیات سیاسى لبنان یعنى انتخابات از راه مى رسد و احزاب سیاسى تشکیل دهنده دولت با آزمون بزرگى درباره سرنوشت آینده این کشور روبرو مى شوند.در گفت وگو با دکتر سمیر سلیمان استاد جامعه شناسى و روابط بین تمدن هاى دانشگاه لبنان کوشیدیم زوایاى اوضاع کنونى لبنان و دورنماى سیاسى آینده این کشوررا به بحث بگذاریم که بخش پایانى آن از نظر گرامیتان مى گذرد.

نظر شما درباره میشل سلیمان و اقدامات وى در مدت ریاست جمهورى چیست آیا چشم اندازى از نقش او در برقرارى توازن قدرت در لبنان دارید

میشل سلیمان تقریباً توانسته است نقش هاى مثبتى را ایفا کند اما مقام ریاست جمهورى در لبنان بر اساس توافق طائف نمى تواند نفوذ زیادى داشته باشد و این نخست وزیر است که نفوذ بسیار بالایى در صحنه سیاسى کشور لبنان دارد. هر کسى در مقام ریاست جمهورى در لبنان باشد و حالا میشل سلیمان، ابزار و امکانات چندانى را براى اعمال نفوذ در اختیار ندارد و حتى اگر وى ایده وحدت ملى را هم در ذهن داشته باشد، این قانون اساسى لبنان است که مانعى بر سر تحقق این امر خواهد شد و نخواهد گذاشت این ایده به مرحله عمل برسد. از مشکل حقوقى که بگذریم به لحاظ سیاسى فاصله موجود میان دو جناح ۱۴ مارس و ۸ مارس از عواملى است که تحقق ایده هاى میشل سلیمان را با مشکل مواجه کرده است.

میشل سلیمان تاکنون نقشى سمبلیک از خود نشان داده است اما آیا در صحنه سیاسى لبنان ایفاى نقش سمبلیک از طرف یک رئیس جمهورى مى تواند به حل بحران ها و ایجاد آشتى و تفاهم ملى کمک کند یا نه

در مسیر انتخابات آینده، فکر مى کنید لبنانى ها با چه چالش هایى روبه رو هستند

در حال حاضر همه جناح هاى سیاسى با تمام قوا، چه از لحاظ سیاسى و چه از لحاظ مادى و مالى خود را براى انتخابات آینده آماده مى کنند زیرا در لبنان پول و امکانات مادى نقش بسیار زیادى در موفقیت جناح هاى سیاسى در انتخابات دارد پس باید گفت که هر دو جناح ۱۴ مارس و ۸ مارس براى موفقیت در این انتخابات از هم اکنون وارد میدان شده اند زیرا این دوره هر یک از جناح ها بتواند برنده انتخابات باشد خواهد توانست کنترل کشور را در دست بگیرد و کشور را آن گونه که مى خواهد بر اساس پروژه سیاسى خود هدایت و رهبرى کند.

جناب دکتر سلیمان یعنى شما دورنماى لبنان در ایام انتخابات را یک دورنماى تنش آمیز مى بینید. براى جلوگیرى از منازعه جدید در مسیر انتخابات راهکارى متصور نیست

تنها راه ممکن وحدت و تفاهم ملى است اما اختلافات سیاسى میان جناح هاى سیاسى بسیار عمیق شده است تا جایى که اکنون برقرارى آشتى ملى با موانع بسیارى رو به روست. از سوى دیگر نباید فراموش کرد که بازیگران عرصه داخلى لبنان آن گونه که باید و شاید در حال حاضر تعیین کننده نیستند و در واقع این بازیگران خارجى هستند که نقش اصلى را در تحولات لبنان ایفا مى کنند، بازیگرانى که در سطح منطقه و بین الملل داراى نفوذ هستند.

اکنون در داخل لبنان ، هم طرفداران امریکا و اسرائیل فعال هستند و هم مخالفان آنها. بسیارى از جناح ها و احزاب سیاسى به این نتیجه رسیده اند که در اوضاع فعلى هرگونه درگیرى مسلحانه به زیان هر دو جناح موافق و مخالف است. بنابراین درست است که تنور درگیرى مسلحانه سرد شده اما جناح ها اکنون به یک جنگ سرد دست زده اند تا در انتخابات آتى پیروز شوند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات