صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۴۳۳۱۰

پس لرزه های بحران اوستیا در کی یف


گویا دامنه بحران در اوستیای جنوبی برای کشورهایی مانند گرجستان،اوکراین و مولداوی تمامی ندارد.در این خصوص ویکتور یوشچنکو سعی دارد کشورهای اروپایی را متقاعد سازد که کی یف هدف بعدی روسیه محسوب  می شود و هرچه سریع تر باید در راستای پیوستن اوکراین به ناتو اقدام نمود.این در حالیست که مردم اوکراین از وضعیت بوجود آمده در اطراف خود بسیار نگران هستند و رفتارهای افراط گرایانه سران انقلاب نارنجی را مورد نکوهش قرار می دهند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که  تقریبا نیمی از مردم اوکراین معتقدند این کشور نباید در مناقشه بین روسیه و گرجستان از یکی از این دو طرف جانبداری کند.

 این نظرسنجی حاکی از است نیم دیگر مردم اوکراین در خصوص جانبداری از روسیه یا گرجستان به دو دسته تقسیم شده اند. این شکاف در ارای عمومی در اوکراین نشان دهنده اختلافات در میان سران این کشور است. ویکتور یوشنکو رئیس جمهور اوکراین در این مناقشه از گرجستان حمایت کرده است ، یولیا تیموشنکو نخست وزیر این کشور تا حد زیادی بی طرف بوده است و ویکتور یانوکوویچ از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب ابخازی و اوستیای جنوبی پشتیبانی کرده است.

موسسه ملی مطالعات راهبردی اوکراین اعلام کرد چهل و یک و نه دهم درصد از پاسخ دهندگان معتقدند اوکراین نباید از هیچ یک از طرف های مناقشه بر سر مناطق جدایی طلب گرجستان حمایت کند. یک پنجم پاسخ دهندگان گفتند سران اوکراین باید در این مناقشه از گرجستان حمایت کنند. این در حالی است که هجده و سه دهم درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده اند کیف باید از مسکو حمایت کند.

ویکتور یوشنکو اخیرا اعلام نموده است که تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب ابخازی و اوستیای جنوبی تهدیدی برای امنیت اروپاست. با این حال ، دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه گفته است این اقدام مسکو برای محافظت از مردم اوستیای جنوبی در مقابل اقدامات تجاوزکارانه بیشتر گرجستان ضروری بوده است.

از سوی دیگر،ائتلاف «نارنجی» پارلمان اوکراین خواستار محکومیت اقدامات اخیر روسیه هستند، ولی حزب مناطق و کمونیسم خواستار به رسمیت شناخته شدن استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی شده اند.

   نمایندگان حزب حاکم ائتلاف «نارنجی» و فراکسیون حزب کمونیسم در پارلمان اوکراین (رادا) دو جبهه متضاد بوجود آورده اند. کمونیستها خواستار آن هستند که دولت اوکراین استقلال سوخومی و تسخین والی را به رسمیت بشناسد. در این بین حزب مناطق اوکراین به رهبری ویکتور یانوکوویچ، نخست وزیر سابق این کشور هم حاضر است به کمونیستها بپیوندد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات