تحریم ها نمى تواند مانعى براى برنامه هسته اى ایران باشد
بسیارى از آگاهان سیاسى با تاکید براینکه قطعنامه ۱۷۳۷ شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى ایران فاقد وجاهت قانونى و حقوقى است، در عین حال معتقدند اینگونه تحریمها نمى تواند تاثیر چندانى در برنامه هاى هسته اى جمهورى اسلامى داشته باشد.
کاظم جلالى در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ناکامیهاى آمریکا براى صدور قطعنامه سخت تر علیه ایران اظهار داشت: آنها تلاش مى کردند راى همه کشورهاى شوراى امنیت سازمان ملل را براى پشتیبانى داشته باشند، به همین جهت براى ایجاد چنین اجماعى قطعنامه از محتواى مورد نظر آمریکایى ها خارج شد و امروز در قطعنامه اى که به تصویب رسیده است مسائل مهمى در آن گنجانده نشده است.
مخبر کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس با بیان این که جمهورى اسلامى ایران هیچ هراسى از قواعد بین المللى و نظارت مبتنى بر قواعد بین المللى ندارد، اظهار داشت: در دکترین امنیت جمهورى اسلامى ایران چیزى به نام استفاده غیرصلح آمیز هسته اى وجود ندارد، لذا ما از قواعد بین المللى استفاده مى کنیم به شرط آن که از قواعد بین المللى به شکل ابزار استفاده نشود.
برنامه هسته اى در شرایط بلوغ با تحریم مقابله مى کند
یک عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس نیز در ارزیابى خود از قطعنامه شوراى امنیت در مورد برنامه هسته اى ایران با اشاره به ارجاع موضوع هسته اى ایران به شوراى امنیت، گفت: ارجاع موضوع هسته اى ایران به شوراى امنیت مبناى حقوقى نداشت لذا دلیلى براى پذیرش قطعنامه از سوى ایران وجود ندارد.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرگزارى فارس افزود: از لحاظ حقوقى قطعنامه شوراى امنیت براى ما مردود است، بنابراین خود را ملزم به اجراى آن نمى دانیم.
به گفته وى برنامه هسته اى ایران در تحریم متولد شد لذا در شرایط بلوغ نیز به راحتى مى تواند با تحریم مقابله کند و تحریم در روند برنامه هسته اى تاثیر چندانى نخواهد داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملى مجلس با بیان این که امکان تعامل ایران با آژانس به حداقل رسیده است، گفت: مجلس با تصویب فوریت طرح الزام دولت به تجدیدنظر در همکارى با آژانس اتمى،از دولت خواسته تا در روابط با آژانس بازنگرى کند.
فناورى هسته اى امتداد راه ملى شدن صنعت نفت
عضو هیات رییسه مجلس گفت: موضوع فناورى هسته اى ایران راه ملى شدن صنعت نفت را طى خواهد کرد.
حمیدرضاحاجى بابایى در گفت و گو با ایرنا با اعتقاد براینکه قطعنامه ۱۷۳۷ شوراى امنیت را بى اعتبار کرده است، پیش بینى کرد: با این اقدام آمریکا نیز فضاى عمومى دنیا را علیه خود بسیج خواهد کرد.
وى صدور قطعنامه شوراى امنیت را سبب بى اعتبار شدن این شورا دانست و افزود: قطعنامه صادر شده از سوى شوراى امنیت، قطعنامه اى سیاسى است که از مبانى حقوقى، قانونى و کارشناسى برخوردار نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس شوراى اسلامى ادامه داد: شوراى امنیت به عنوان ابزارى تحت کنترل و اختیار آمریکا و برخى از کشورهاى اروپایى عمل کرده است.
وى افزود: قطعنامه شوراى امنیت مقبولیت عمومى ندارد چون اقتصاد جهانى به سمت جهانى شدن حرکت مى کند و تحریم کشورهاى صاحب نفوذ از قبیل ایران به راحتى امکانپذیر نیست.
خروج ازآژانس، طبیعى ترین پاسخ ایران
جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس نیزبا تاکید بر این که از ابتدا نیز اعلام کردیم که هیچ زمان تعلیق را نخواهیم پذیرفت، گفت: هرگونه تزلزل و ایجاد رخنه در تفکر ما اثرات جبران ناپذیرى خواهد گذاشت و به نظر مى رسد این فضاسازى ها علیه ایران زمینه هایى براى اقدامات نامناسب تر است و باید هوشیارى هاى خودمان را در این خصوص افزایش دهیم.
وى با بیان این که به نظر مى رسد تحریم هاى تصویب شده مقدمه اى براى فشار بیشتر بر ایران است، تصریح کرد: جمهورى اسلامى ایران در خصوص فناورى هسته اى و موشک هاى بالستیک هیچ زمان از هیچ کشورى کمک نخواسته است و کسى نمى تواند ادعا کند که با ایران در این خصوص ارتباط داشته است. به نظر مى رسد بیان این گونه مطالب ضرب آهنگ یک حرکت مشکوک است و ما را متقاعد مى کند که در تصمیم گیرى هایمان جنبه هاى مختلف را مورد ارزیابى قرار دهیم و با قاطعیت تمام بایستیم.
این نماینده مجلس با تاکید بر این که آمریکایى ها از شوراى امنیت سازمان ملل به عنوان ابزارى براى فشار بر ایران استفاده مى کنند، خاطرنشان کرد: ضرورى ترین و طبیعى ترین پاسخ ایران به این گونه رفتارها خروج از آژانس انرژى اتمى است. ما نمى توانیم در مجموعه بین المللى قرار بگیریم که به آن اطمینان نداریم.
تشکلهاى دانشجویى: ایستادگى مى کنیم
در همین زمینه برخى فعالان دانشجویى نیز با تاکید بر حق ایران در استفاده از انرژى صلح آمیز هسته اى اعلام کردند که جامعه دانشگاهى باید با حمایت همه جانبه خود از مسوولان نظام در ادامه سیاست مقاومت در برابر زورگویى و یکجانبه گرایى و روشنگرى در جامعه، تلاش کند.
مجتبى ابراهیمى دبیرکل جامعه اسلامى دانشجویان، حنیف حسین ستاریان دبیر انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، علیرضا فرخى دبیر انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، یاسر منصورى عضو شوراى تبیین مواضع بسیج دانشجویى دانشگاه هاى تهران و مرتضى فیروزآبادى عضو شوراى مرکزى جنبش عدالتخواه دانشجویى درگفتگوهاى جداگانه با ایسنا ضمن تاکید بر غیر قانونى بودن قطعنامه ۱۷۳۷ شوراى امنیت از مسئولان جمهورى اسلامى خواستند در مقابل زورگویى قدرتها ایستادگى کنند.