صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۵۰۹۵۳

آینده سرمایه‌داری / محمدکاظم انبارلویی


آینده سرمایه‌داری به مثابه یک ایدئولوژی در هاله‌ای از ابهام است . پیش از این جامعه‌شناسان وروان‌شناسان این ابهام را در حوزه سیاست و فرهنگ تعریف کرده بودند اما این بار در حوزه اقتصاد این واقعیت خودنمایی می‌کند !

سقوط شاخص قیمت‌ها در بازارهای سهام جهان چون زلزله‌ای به جان حیات سرمایه‌داری افتاده  است.

پیکر نحیف سرمایه‌داری اکنون در بستر بیماری است . طبیبان اقتصادی در آمریکا و اروپا در نسخه پیچی خود تزریق  700 میلیارد دلار به نظام بانکی آمریکا و 300 میلیارد یورو به نظام بانکی اروپا را تجویز کرده‌اند تا به مثابه و پمپاژ  خونی در رگ‌های بی‌رمق شبکه مالی جهان سرمایه‌داری عمل کند .

اما آگاهان می‌دانند که راه حل نهایی این بحران مشخص نیست . صندوق بین‌المللی  پول معتقد است زیان وارده به سیستم مالی آمریکا را حداقل با تزریق 1400 میلیارد دلار می‌شود قدری جبران کرد !

بحران مالی آمریکا زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است و به تدریج به رکود اقتصادی سال  1937 نزدیک می‌شود .

اینکه سرمایه‌داری چگونه متولد شد واکنون در کجاست بر اقتصاددانان پوشیده نیست. اما اینکه به کدامین سو در حرکت است کسی نمی‌داند .

استراتژیست‌های اقتصاد آمریکا راه حلی برای برون‌رفت از بحران ندارند و اکنون از خود می‌پرسند راستی آدرس کجا بود وقرار بود به کجا برویم ؟

ورشکستگی گسترده بانک‌ها وشرکت‌ها و از بین رفتن ارزش سهام آنها از جدی‌ترین اخبار رسانه‌های دنیای سرمایه‌داری است .

یکی از پیامدهای جهانی شدن اقتصاد، جهانی شدن بحران آن نیز هست. شوک بحران مالی آمریکا به بورس فرانسه به گونه‌ای بود که چهارشنبه گذشته  را چهارشنبه سیاه نامیدند . در مسکو اعلام شد همه  معاملات بورس تا جمعه تعطیل است. اکثر بازارهای سهام آسیایی با سقوط بهای سهام مواجه شدند . شاخص سهام در بورس‌های سنگاپور ،سیدنی و استرالیا روند نزولی را طی کردند . بازارهای مالی کشورهای عرب نیز بی‌نصیب نماندند .

به نظر می‌رسد جنگی پنهانی در حوزه اقتصاد جهانی در جریان است و بزودی تلفات آن را اعلام خواهند کرد. میزان خودکشی و افزایش افسردگی از جمله شاخص‌های این تلفات است.

اساس امپراتوری اقتصادی غرب روی ظلم و تجاوز و غارت ملت‌های مظلوم شکل گرفته، پایه رژیم اصلی این امپراتوری “ربا” است و این رژیم در سازمان بانک‌ها تعریف می‌شود . ربا یعنی اعلام جنگ رسمی و علنی با خدا. بی‌تردید شکست آنان که با خدا اعلام جنگ کرده‌ا ند قطعی است .

این رژیم در دو جنگ جهانی اول و دوم در قرن بیستم میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشید ودر قرن بیست و یکم و در هزاره سوم میلادی بدون شلیک گلوله‌ای میلیون‌ها انسان را به کام مرگ ،‌ قحطی و گرسنگی خواهد کشید و تیرخلاص را به حیات سرمایه‌داری غرب خواهد زد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات