بهروز کماندار
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای ارائه گزارش درباره اوضاع افغانستان در کنگره حضور یافت و خطاب به نمایندگان گفت: «ما در حال پیروزی در افغانستان نیستیم.» شاید «مایکل مولن» بهترین عبارت را برای انعکاس موجز وضعیت غربیها در افغانستان انتخاب کرد. این عبارت از این جهت «بهترین» است که ضمن دربرداشتن بسیاری از مسایل تلخ افغانستان و بیان آن هیچگونه ورود به جزئیات را دربر ندارد. گوینده این عبارت قصد دارد به مخاطب بگوید نه اینکه ما با پیروزی فاصله داریم بلکه نزدیکی مان به شکست بیشتر است و با هدر دادن امکانات گسترده مالی و انسانی در حال برجای گذاشتن حضور هفت ساله بدون توجیه برای مردم آمریکا، جهان و افغانستان هستیم.
«مولن» به کمبود نیروی انسانی برای جنگ اشاره می کند و می گوید: «بدون حمایتهای گستردهتر بینالمللی و دولت افغانستان هر تعداد از نیرو در هر زمانی قادر به دستیابی اهدافی که ما در افغانستان داریم نخواهد بود و من باید با صراحت اعلام کنم که ما در حال از دست دادن زمان هستیم.» در این جلسه «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا با استقبال از تصمیم «جرج بوش» برای اعزام 8000 سرباز از عراق به افغانستان، اظهار امیدواری کرد افزایش این تعداد نیرو باعث ایجاد تغییر در وضعیت جنگ شود، اما به نظر نمی رسد این سخن «گیتس» «مولن» را راضی کرده باشد. آنچه به دیدگاه «مولن» نزدیک است، نظر پارلمان فرانسه است که همزمان با سفر وزیر دفاع این کشور به افغانستان اعلام داشته بود: «استراتژی ناتو در افغانستان شکست خورده است.» در بین واقعیتهای افغانستان کم نیستند مواردی که بر علل نگرانیهای ذهنی «مایکل مولن» مهر تایید می زنند.