محمود یاری
ادعاهای واهی گاه و بی گاه مقامات امارات و یا صدور جانبدارانه بیانیه هایی از سوی شورای همکاری خلیج فارس در خصوص سه جزیره همیشه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک از جمله اقدامات ایذایی است که از سوی انجام دهندگان آن به زعم اینکه تداوم این روش ایران را وادار به عقب نشینی می کند، صورت می گیرد. هفته گذشته و حدود یک ماه پس از اینکه دو دفتر اجرایی توسط ایران در جزیره ابوموسی تاسیس شد وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس ادعای بی اساس امارات که پیوسته مورد حمایت این شورا قرار می گیرد را در بیانیه پایانی خود تکرار کردند. براساس محاسبات غلط کشور امارات بر فرض تبدیل شدن این ادعای واهی به یک مناقشه جدی کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه برخی قدرتهای فرامنطقه ای عملا و با قطعیت از ادعای امارات حمایت می کنند، حال آنکه اگر این کشورها در حد حمایتهای بی هزینه لفظی از امارات حمایت می کنند اما قطعا به واسطه اسناد محکم تعلق این جزایر به ایران در عرصه عمل نمی توانند ورود جدی به نفع امارات داشته باشند. یعنی ایران اجازه چنین اقدامی را به آنها نمی دهد. این نکته ای است که مقامات امارات باید نسبت به آن توجه داشته و هشیار باشند.