صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۵۹۴۵۴

دوم خرداد آمریکایی‌ها!


برگردان: فرزان شهیدی
پیروزی باراک اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا واکنش های متعددی را در جهان به دنبال داشته است. برخی انتخاب اوباما را که یک جوان سیاه پوست است، سرآغاز دوره ای نوین در ایالات متحده آمریکا می دانند که مهم ترین مشخصه آن پرهیز از جنگ طلبی و کنار گذاردن سیاست های یک جانبه گرایانه و توجه بیشتر به اوضاع داخلی آمریکا می باشد. این ها دقیقا همان دلایلی است که موجب شکست جمهوری خواهان در معرکه انتخابات شد، بنابراین اوباما مسئولیت های سنگینی بر دوش دارد و باید پاسخگوی خواسته های شهروندان آمریکایی باشد.
در عرصه سیاست خارجی اوباما به جای اعزام تفنگداران آمریکایی به اقصی نقاط دنیا، قائل به گشودن کانال های دیپلماسی می باشد. در این میان موضوع خاورمیانه برجستگی خاصی دارد و علاوه بر عموم آمریکایی ها که در صدد خروج آمریکا از تنگناهای این منطقه و پیشبرد راهبردهایی چون روند صلح خاورمیانه هستند، بسیاری از کشورهای بحرانی در این منطقه نیز به رئیس جمهور جدید کاخ سفید چشم امید دوخته اند.
برای مثال قضیه فلسطین از اولویت های مهم اوباما خواهد بود و طبعا رئیس جمهور جدید مکلف به ادامه سیاست های دمکرات ها در آشتی میان اعراب و اسراییل خواهد بود. این در حالی است که بوش در شش سال اول ریاست خود پرونده فلسطین را از اولویت خارج کرد و تنها پس از جنگ سی و سه روزه با تشکیل کنفرانس نمادین آناپلیس تلاش کرد این پرونده را احیا کند و البته وی تا سرحد به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین هم پیش رفت، اما در عمل دستاوردی نداشت.
البته کار اوباما هم در قضیه فلسطین چندان آسان نخواهد بود خصوصا اگر رهبر افراطی لیکود یعنی بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری اسراییل برسد. رقبایی چون روسیه و اروپا هم به طور طبیعی به آزمودن رئیس جمهور جوان آمریکا خواهند پرداخت و در مجموع اوباما افزون بر معضلات داخلی، چالش های مهمی را در سطح خارجی پیش رو خواهد داشت.
پیروزی اوباما تا حدی مهم بوده است که حتی رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد به وی تبریک گفته و البته او را نصیحت کرده است که از فرصت تاریخی ریاست خود بهره گیرد و از سیاست های مبتنی بر جنگ طلبی، اشغالگری، زورگویی، فریبکاری، تحقیر ملت ها و تبعیض پرهیز کند.
این در حالی است که اوباما در نخستین مصاحبه خود پس از پیروزی، ایران را حامی تروریسم خواند و از فعالیت های هسته ای آن اظهار نگرانی کرد، با این حال اوباما گفته است که پیام رئیس جمهور ایران را بررسی خواهد کرد و در زمان مقتضی به آن پاسخ خواهد داد.
برخی تحلیلگران پیام احمدی نژاد را که در نوع خود بی سابقه است، به منزله سرفصلی از بهبود روابط تهران و واشنگتن قلمداد کرده اند، چرا که دمکرات ها مشی سازش و دیپلماسی را در پیش گرفته و در ایران نیز نشانه هایی از تمایل به سازش به چشم می خورد و مهمتر آن که در زمان دولت نهم، تابوی مذاکره با شیطان بزرگ شکسته شده است!
این تحلیلگران از پیروزی اوباما به عنوان دوم خرداد آمریکا تعبیر کرده اند، بدین معنا که مردم آمریکا با رای خود خواهان تحولات جدی در سیاست های آمریکا به ویژه در عرصه سیاست خارجی هستند.
اما گروه دیگری از ناظران به آینده روابط ایران و آمریکا چندان خوش بین نیستند، چون معتقدند معضلات فی مابین ایران و آمریکا عمیق تر از آن است که با یکی دو پیام و حتی چند مذاکره حل و فصل شود، ضمن آن که دولت ایران اصولگرا و به تعبیر آمریکا حامی خشونت در منطقه بوده و با دستیابی به سلاح هسته ای تهدیدگر رژیم اسراییل می باشد. اگر داستان نزدیکی و دوستی اوباما با اسراییل را در کنار این امر قرار دهیم، افقی از بهبود روابط به چشم نمی خورد خصوصا اگر احمدی نژاد بار دیگر دولت دهم را در ایران تصاحب کند!
این ناظران می گویند دوم خرداد آمریکایی ها همچون دوم خرداد ایرانی ها، ابتر و بی حاصل خواهد بود و حتی پیش بینی می کنند اوباما نیز مانند کارتر چهار سال بیشتر در کاخ سفید باقی نخواهد ماند و آمریکایی ها بار دیگر یک کابوی واقعی همانند «رونالد ریگان» را انتخاب خواهند کرد!
البته این گونه پیش بینی ها در حد احتمال و گمانه زنی است و این تحولات آتی خصوصا در خاورمیانه است که کامیابی یا ناکامی اوباما را رقم خواهد زد. در هر حال مردم آمریکا همانند بسیاری از ملت ها خواهان تحول هستند و این بار نشان دادند که از سیاست های جمهوری خواهان و تیم جنگ طلب بوش ناامید شده اند. آری همین آمریکایی ها چهار سال پیش بوش را برای دومین بار به ریاست جمهوری برگزیدند تا نماد قدرت و ابهت و مشت آهنین آمریکا در جهان ادامه یابد، اما اکنون می بینند که سیاست های جنگ طلبانه، ثمره ای جز رکود اقتصادی برای آن ها در برنداشته و اعتبار ابرقدرت جهان خدشه دار شده است. قطعا چهار سال آینده آمریکایی ها درخواهند یافت که آیا رای آن ها به یک رئیس جمهور جوان و سیاه پوست از حزب دمکرات، در طریق صواب بوده است یا نه؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات