صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۶۳۰۶۳

ایران قدرت منطقه خاورمیانه


دکتر یدالله جوانی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و معاونین نیروی دریایی ارتش طی سخنان بسیار مهمی به موقعیت منطقه ای ایران اسلامی در خاورمیانه اشاره کرده و فرمودند:« این کشور با برکت اعتماد و توکل به خدا و به میدان آوردن دل و جان و همه امکانات خود اکنون به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است، به طوری که دشمنان هم به این واقعیت اعتراف می کنند.»
تبدیل شدن ایران به قدرت اول منطقه خاورمیانه دارای پیامها و پیامدهای گوناگون برای ملت های منطقه، مسلمانان ، قدرت های جهانی و در یک کلام برای دوستان و دشمنان می باشد. خاورمیانه را اکنون می توان به عنوان هارتلند ( قلب زمین) نامگذاری کرد. خاورمیانه در طول سده های اخیر با اهمیت بوده و با گذر زمان هر روز بر اهمیت آن افزوده شده است. خاورمیانه از نظر جغرافیایی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را به هم متصل ساخته و مهمترین آبراه های جهان شامل خلیج فارس، دریای عمان، دریای عرب، دریای سرخ و مدیترانه، در این منطقه قرار دارد. چندین نقطه از نقاط استراتژیک جهان مانند تنگه های راهبردی هرمز، جبل الطارق،بسفر، داردانل و باب المندب نیز در این منطقه قرار دارد.
از نظر مذهبی، خاورمیانه خاستگاه سه دین بزرگ آسمانی اسلام ، مسیحیت و یهودیت بوده و اکنون 93 درصد جمعیت خاورمیانه را مسلمانان تشکیل می دهند. مراکز مهم مذهبی اسلامی چون مکه و مدینه و بیت المقدس در خاورمیانه قرار دارد. خاورمیانه از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. بیش از 63 درصد انرژی جهان در خاورمیانه قرار دارد. به دلیل همین ویژگی ها و اهمیت بالای منطقه خاورمیانه در تاریخ معاصر، همواره قدرت های خارجی و کسانیکه به دنبال سلطه بر جهان بوده اند، با چشم طمع به خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس نگاه کرده اند . از سال 1506 میلادی بیگانگان با اهداف سلطه جویانه پا به این منطقه گذاشته و پرتغالی ها با کشتی های جنگی خود بر خلیج فارس مسلط شدند.
بعد از پرتغالی ها ، هلندی ها از سال 1657 تا 1759 و سپس فرانسوی ها و بعد از آنها نوبت سلطه انگلیس به عنوان پیر استعمار در خلیج فارس به عنوان مهمترین نقطه خاورمیانه رسید. انگلیسی های ضعیف شده طی دو جنگ جهانی اول و دوم، جای خود را به آمریکا داده و طی دهه های اخیر مسلمانان شاهد سلطه آمریکا به خاورمیانه بودند. یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برهم زدن این وضعیت بود. اکنون دوران امپراطوری ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده است. لکن ویژگی خاص این مقطع تاریخی در همین نکته نهفته است که از سال 1506 میلادی یعنی طی پانصد سال گذشته که همواره قدرت های خارجی ، یکی پس از دیگری بر خاورمیانه و خلیج فارس، سلطه پیدا کرده اند، اکنون کشور اسلامی ایران به قدرت برتر منطقه خاورمیانه تبدیل شده است. در پایان دوران امپراطوری آمریکا در خاورمیانه هیچ تردیدی نیست. خود آمریکایی ها به طرق مختلف به این موضوع اعتراف کرده اند. چندی قبل شورای اطلاعات ملی آمریکا طی گزارشی از افول قدرت آمریکا در جهان و ظهور قدرتهای جدید آسیایی همچون ایران خبر داد.
اما نکته ای که برای دوستان بسیار امیدوارکننده و برای دشمنان بسیار نگران کننده است، تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی موثر و تعیین کننده است.
اهمیت این موضوع آن گاه آشکار خواهد شد که بدانیم آمریکایی ها تنها راه سلطه برجهان و به دست گرفتن رهبری جهان را، سلطه انحصاری برخاورمیانه دانسته و به همین خاطر تمام توان خود را طی سالهای اخیر به کار گرفتند تا در قالب و پوشش مبارزه با تروریسم و پیاده سازی طرح هایی چون طرح خاورمیانه بزرگ، بر این منطقه مسلط شوند. اکنون سیاست ها، طرح ها و برنامه های آمریکایی ها در خاورمیانه با شکست روبه رو شده و ایران اسلامی به قدرت اول خاورمیانه تبدیل شده است. ایران اسلامی ظرفیت های لازم برای شکل دهی به خاورمیانه اسلامی به جای خاورمیانه آمریکایی را دارد و همین موضوع به شدت دشمنان را نگران تشکیل قطب قدرت جهان اسلام و در نهایت ظهور تمدن نوین اسلامی ساخته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات