نظام بهداشت روانی ارتش آمریکا که با کمبود نیرو مواجه است، در وضعیتی قرار ندارد که هیچ کمک روانی به آنها بکند، بسیاری از سربازان این کشور که در عراق می جنگند و نیز کهنه سربازان جنگ و خانواده های آنها به این کمک ها نیازمندند.
طبق برآورد گروهی از روانشناسان در گزارش 64 صفحه ای که خواهان اقدام فوری برای رسیدگی به مسائل بهداشت روانی در بطن ارتش آمریکاست، 40 درصد پست های روان شناسان در ارتش و نیروی دریایی این کشور خالی است و کهنه سربازان در دوران انتقالی که آنها را به سوی زندگی غیرنظامی رهنمون می گردد، چندان یاری نمی شوند. این نتیجه گیری ها یکشنبه توسط انجمن روان شناسی آمریکا انتشار یافته است. تحلیلگران این انتقاد را به ارتش و دولت آمریکا وارد می آورند که از هر 10 نظامی آمریکایی بیش از 3 تن از اختلالات روانی رنج می برند، اما کمتر از نیمی از آنها درخواست کمک می کنند، که این موضوع گاه به خاطراثرات اختلالات روانی است، اما بعضی اوقات نیز صرفاً بدین خاطر است که هیچ کمکی در دسترس نیست. به گفته «جین هوفمن»، روانشناس کودک که یکی از نویسندگان گزارش است، «نیازهای عظیمی وجود دارد؛ نظام زیر بار نیازهایش درحال فروپاشی است! «این درحالی است که «سینتیا اسمیت»، سخنگوی پنتاگون ادعا می کند که ارتش به وضعیت خدماتش در زمینه بهداشت روانی، از جمله برنامه جدیدی که شامل پیگیری وضعیت سربازان پس از بازگشتشان به خانواده می شود، افتخار می کند. میزان بالای پست های خالی در نظام بهداشت روانی ارتش پیامدهای متعددی دارد که یکی از آنها این است که روان شناسان با حجم زیاد کار مواجهند و وقت سر خاراندن ندارند. این گزارش نشان می دهد که یک سوم پرسنل معالج بیماری های روانی در بطن ارتش آمریکا قربانی خستگی حاصل از کار زیادند و 27 درصد آنها اعتراف دارند انگیزه شان برای کارشان ضعیف است.