تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۶۳۱۵۹
به اذعان مطبوعات جهان،

آمریکا بازنده و روسیه برنده نشست سران بخارست‌ است


به نوشته روزنامه‌های معتبر جهانی، نشست سران ناتو در بخارست به پیروزی رئیس جمهوری روسیه در مقابل رقیب آمریکایی خود انجامید: جورج بوش در لابی کردن عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو ناکام ماند و پوتین بدون گزافه گویی، از نیروی رقیب بر ضد خود او استفاده کرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، نشست سران ناتو در بخارست روز جمعه با اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به پایان رسید. اصلی ترین نتیجه نشست سران ناتو را مطبوعات جهان قبل از پایان آن اعلام نمودند. روزنامه های معتبر جهان جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا را بازنده این دور از رویارویی معرفی کردند.

به عقیده برخی روزنامه نگاران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این بار نیز خود را استاد علم سیاست نشان داد که با تیز هوشی خود بدون هر نوع گزافه گویی، از نیروی رقیب بر ضد خود او استفاده کرد.

به عقیده روزنامه نگاران آلمانی، بوش در لابی کردن مسئله تسریع در عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو ناکام ماند. رئیس جمهوری آمریکا اسیر ماموریت خویش شد و حتی مجبور به بحث با کشورهای اروپایی شد.

البته روزنامه گاردین نشست سران ناتو را دارای نکات مثبتی برای ایالات متحده دانسته که قبل از هر چیز حمایت کشورهای عضو ناتو از طرح آمریکا برای ایجاد سپر ضد موشکی در شرق اروپا است. هر چند به این نکته نیز اشاره کرده که مسئله استقرار موشکهای رهگیر آمریکایی در لهستان ممکن است بطور کلی منتفی گردد. این روزنامه همچنین به ناکامیهای مداوم آمریکاییان در عراق و افغانستان نیز اشاراتی داشته است.

روزنامه تایمز انگلستان هم به مقایسه نتیجه نشست سران ناتو برای جورج بوش و ولادیمیر پوتین پرداخته که در نهایت به پیروزی رئیس جمهوری روسیه بر رقیب خویش انجامیده است. این پیروزی قبل از هر چیز به موضوع موکول شدن پذیرش اوکراین و گرجستان در ناتو به نشست سران ماه دسامبر این سازمان مربوط می شود.

به نوشته این روزنامه، بوش تنها یک امتیاز بدست آورد و آن حمایت ناتو از طرح آمریکا برای ایجاد سپر ضد موشکی در شرق اروپا است.

هرچند بیانیه پایانی نشست سران بخارست که طی آن کشورهای عضو ناتو برای ایجاد یک سیستم دفاع ضد موشکی با مشارکت ناتو، روسیه و آمریکا اعلام آمادگی کردند، باز هم تاییدی بر موضع گیری مسکو در خصوص غیر سازنده بودن اقدامات یک جانبه آمریکا در این خصوص و لزوم مشارکت در زمینه دفاع ضد موشکی است.

ضمن اینکه ولادیمیر پوتین با وجودیکه در سخنان خود یک بار دیگر هشدار داد که روسیه از نزدیک شدن یک بلوک نظامی به مرزهایش رضایت ندارد و وعده داد که روسیه با قاطعیت به این مسئله پاسخ خواهد داد، آرام و دوستانه صحبت نمود و از هر نوع گزافه گویی که بتواند جو حاکم بر روابط دو طرف را تیره سازد، پرهیز کرد.

البته در این میان به نظر می رسد نتیجه نشست سران ناتو در بخارست بیش از همه برای دیمیتری میدویدیف، رئیس جمهوری منتخب روسیه خوشحال کننده باشد، چرا که شرایط را برای آغاز مسئولیت وی در سمت جدیدش به خوبی مهیا نمود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات